اخبار بورس

حرف درمانی، پایان صبر سهامداران و فعال شدن هشدارهای جدی تر در بورس

چرخه تکراری عدم اطمینان در بازار سرمایه؛

خروج سرمایه از بازار پایان صبر فعالان و سهامداران بازار سرمایه است که در مواجهه با نوسانات بازارهای موازی برای خروج سرمایه اقدام کرده اند. آتشی که اکنون روشن می شود را می توان به روشی ساده تر مهار و مدیریت کرد، اما اگر کنترل نشود می تواند در دو هفته آینده به وضعیت بدتری از نظر روانی منجر شود.

هابیل شرقیکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی گفت: پیش بینی بازدهی بازار سرمایه باید بر اساس چند عامل انجام شود. هنگام بحث مالی باید دو جنبه را در نظر گرفت: وجود ریسک و عدم اطمینان بازار. ریسک زمانی وجود دارد که احتمال سود یا زیان را بتوان کمیت و محاسبه کرد، اما در حال حاضر بازار با چه چیزی سروکار دارد. عدم قطعیت است

وی خاطرنشان کرد: عدم قطعیت به معنای ناتوانی در کمی سازی رویدادها و مقابله با آنها به عنوان یک متغیر است. از آنجایی که سرمایه گذار عدم اطمینان زیادی را در همه زمینه ها می بیند، به بازاری می رود که می تواند ریسک و بازده او را به طور ملموس محاسبه کند. مانند بازار طلا و دلار، شخص می تواند به دلیل خطرات سیستماتیکی که به وجود آمده است، از این عدم اطمینان ها برای خود اجتناب کند. بنابراین بازار سرمایه یک چرخه مکرر پر از عدم قطعیت های مختلف را پشت سر گذاشته است چاره ای نیست و هرازگاهی دوباره ظاهر می شود و باعث افزایش تنش در بازار می شود.

خاوری افزود: از سوی دیگر، یازده هفته متوالی است که بازار سرمایه با نوسانات محدود مواجه است. باند نوسان ابزاری کاربردی است که مدیران سازمان بورس با آن در صورت بروز حادثه محدودیت تعیین می کنند (ایرادات زیادی به باند نوسان سه درصدی وجود دارد، زیرا منجر به شرایط نامناسب بازار شده است). سازمان بورس، رگولاتوری یا مراجع نظارتی بازار وقتی تصمیم می گیرند باید حمایت مالی و حمایتی خوبی از بازار داشته باشند، اما یازده هفته متوالی است که دامنه نوسانات بدون هیچ گونه اقدام حمایتی محدود شده است.. از یک طرف نرخ سود افزایش می یابد و حمایتی در این زمینه صورت نمی گیرد، از طرف دیگر اتفاقات مربوط به بودجه رخ می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور خلاصه می توان گفت همه افرادی که توانستند دست بازار سرمایه را بگیرند، تازه کار خود را با گفتگو درمانی آغاز کردند که به نوعی بازار و مخاطبان بورس را با خطر برداشت و حرکت به سمت بازارهای صعودی مواجه می کند.. بازار طلا یک ماه است که تقریباً ۳۰ درصد بازدهی داشته است و کسانی که سرمایه خود را برداشت کردند، علاوه بر پوشش زیان بورس، توانستند بازدهی خوبی نیز نسبت به سپرده های بانکی داشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پرونده تنش ایران و اسرائیل همچنان مفتوح است و توافقی بین کشورها رد و بدل نشده است و سرمایه گذار در بازار سرمایه با توجه به حاشیه محدود یک درصدی و سیستماتیک و غیرسیستماتیک داخلی به فکر انتقال تکانه های جدید بوده است. و خطرات بیرونی بازار برای او محتمل است و فرار را به سررسید ترجیح می دهد. در حالی که در دوره های گذشته تنها شاهد خروج وجوه از اوراق بهادار بودیم، اکنون شاهد خروج همزمان وجوه از سهام و اوراق با درآمد ثابت هستیم که ممکن است به نوعی هشدارهای جدی تری را برای بازار به همراه داشته باشد.

خاوری گفت: به طور کلی شرایط بازار سرمایه از نظر روانی و فنی و همچنین به دلیل بی حوصلگی فعالان مساعد نیست. خروج پولی که در حال حاضر از بازار می گذرد پایان صبر فعالان و سهامداران بازار سرمایه است که با توجه به نوسانات بازارهای موازی اقدام به برداشت سرمایه کرده اند.. از این پس در صورت عدم اقدام مدیران، اعتماد عمومی و امنیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه به چشم می خورد، مواردی مانند تهدید به توقف گاز صنعتی در فصل زمستان، تسویه وام دلالان، بودجه ۱۴۰۴ و مواردی از این دست. اوراقی که دولت دارد در پایان امسال به ناچار فروخته می شود، از چاشنی خطرات جنگ راحت می شود و ممکن است با سردی خاصی به بازار سرمایه نزدیک شود. هیچ سفارش خریدی در تابلوی معاملات وجود نداشت که برای بازار سرمایه مایه تاسف است. حجم معاملات روزانه صندوق های طلا از کل بورس و فرابورس بیشتر است که جالب است!

وی یادآور شد: به نظر می رسد شش ماهه دوم موفقی برای بازار سرمایه نخواهیم داشت. اتفاقات بسیار گسترده ای در راه است، اما در صورت تثبیت شرایط سیاسی، ممکن است بازار در مرحله بهبود باشد و برخی وجوه خارج شده از بازار به بازار بازگردد. بازار سرمایه از ۴ سال گذشته با ناملایمات شدیدی روبرو بوده که تا به امروز ادامه دارد. این فعال بازار سرمایه که در حوزه سهام فعالیت می‌کند، در دو سال گذشته بازدهی مثبتی نداشته و حتی نتوانسته به سود ثابت یا سود بدون ریسکی که در پایین‌ترین سطح شرکت وجود دارد، دست یابد.

خاوری خاطرنشان کرد: البته سیاستمدار اقتصادی با عملکرد خود باید گردش نقدینگی را به سمت تولید و بازار کارآمد بیاورد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و به یقین می توان گفت. آتشی که اکنون روشن می شود را می توان به روشی ساده تر مهار و مدیریت کرد، اما اگر کنترل نشود می تواند در دو هفته آینده به وضعیت بدتری از نظر روانی منجر شود.; به طوری که سهامداران حقیقی و حقوقی هر چقدر هم که منابع مالی داشته باشند می توانند فروشنده باشند. ریسک های سیاسی و منطقه ای به شدت افزایش یافته است و سازمان بورس و کمیته نظارت بر ریسک برنامه ای برای تاثیرگذاری بر آنها ندارند.
بازار سرمایه یک بازار متروکه است که همه منتظر زمان هستند تا مسیر خود را مشخص کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا