بانک و بیمه

حق بیمه اجباری سالانه مالکان واحدهای مسکونی ۱۶۸ هزار تومان تعیین شد

به گزارش افق میهن، تبصره ۱۱ تنها ماده لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور به موضوع حوادث و بحران ها اختصاص دارد که بخش مهمی از آن تامین مالی صندوق بیمه حوادث همگانی از طریق وصول حق بیمه مشترکان برق است. .

بر اساس یکی از بندهای این ابلاغیه و در اجرای مواد ۲ و ۴ قانون تشکیل صندوق بیمه عمومی بلایای طبیعی حداکثر حق بیمه پایه سالانه برای هر واحد مسکونی با توزیع قانونی برق در سال ۱۴۰۴ سهم از مالکان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال می باشد. سالانه مبلغی بالغ بر یک میلیون و ۶۸۰۰۰۰ ریال با درج در قبوض برق واحدهای مسکونی توسط وزارت نیرو طبق ضوابط و مقررات دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.

مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ورشکسته از پرداخت این حق بیمه معاف هستند.

پیش بینی ۷۷ میلیارد ریال برای بیمه واحدهای مسکونی مشتریان

در بند دیگری از این تبصره و در اجرای ماده ۴ قانون تشکیل پنجمین صندوق بیمه بلایای طبیعی مصوب. آبان دولت موظف است در سال ۱۳۹۸ تا سقف ۷۷ میلیارد ریال بابت حق بیمه پایه سهم دولت و همچنین کل حق بیمه پایه صاحبان واحدهای مسکونی بیمه شده کمیته امداد امام خمینی (ره) یا کشور پرداخت کند. سازمان بهزیستی یا سایر معلولان و رزمندگان ناتوان از پرداخت از اعتبار ماده (۱۰) قانون حاکم بر قسمتی از مقررات مالی دولت مصوب ۲۷. بهمن ماه ۱۳۷۹ و وجوه حاصل از مواد ۱۶ و ۱۷ قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ توسط خزانه داری کل کشور در ابتدای سال به صندوق بیمه ساختمان در حوادث طبیعی واریز می شود.

به گزارش صنعت برق، امسال از ۳۰ میلیون مشترک فعال، ۴ میلیون نفر تحت پوشش سازمان های تامین کننده قرار دارند و امسال به عنوان سومین سال سهم مشترکان خانگی در کل سال ۹۰ هزار تومان تعیین شده است. به شش دوره صورتحساب تقسیم می شود و هرکدام ۱۵۰۰۰ تومان در قبوض برق منظور می شود و پس از دریافت به حساب صندوق بیمه کل بلایای طبیعی واریز می شود.

پیش بینی ۵۵۰۰۰ میلیارد ریال برای بحران

بند الف تبصره ۱۱ بودجه حوادث غیرمترقبه را تعیین می کند که به موجب آن سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است از اعتبارات طبق بند «م» ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) حداکثر تا مبلغ ۵۰ میلیارد ریال به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند.

همچنین تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد ریال به سازمان دامپزشکی کشور برای مبارزه با بیماری‌های مسری و مشترک دام بین انسان و دام و پایش باقیمانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در فرآورده‌های خام دامی، تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد ریال به موسسات تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی. و انستیتو پاستور ایران برای تولید و ارتقای کیفیت انواع واکسن‌ها (واکسن‌های) مورد نیاز انسان، دام و طیور و مبلغ ۲ میلیارد ریال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( سازمان اورژانس بالینی کشور) در قالب اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای برای هزینه ها در موارد مندرج در بند «م» ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم مقررات یک. بخشي از مقررات مالي دولت ۲- دستورالعمل تشخيص اقلام مشمول و استفاده از حقوق اين بند در موارد بحراني به تصويب شوراي اقتصاد مي رسد.

به این ترتیب در این بند از لایحه بودجه برای حوادث غیرمترقبه در مجموع ۵۵ میلیارد ریال درج شد که از سهم صندوق بیمه محصولات کشاورزی خارج می شود.

امکان دریافت کمک های بین المللی

بند د تبصره ۲ تنها ماده لایحه بودجه اختصاص داده شده به تامین مالی داخلی و خارجی به دولت اجازه می دهد تا سقف ۲ میلیارد یورو کمک بلاعوض بین المللی از نهادها و سازمان های بین المللی برای جبران خسارات و حوادثی مانند زلزله، سرمازدگی، گرد و غبار دریافت کند. کنترل، بیابان زایی، حفاظت از تالاب ها و کنترل آفات و بیماری های جانوری و گیاهی.

همچنین می توان از این منابع برای تامین ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، تجهیزات مورد نیاز بالگردهای امداد و نجات ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا)، اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی کشور و پروژه های کشور استفاده کرد. صندوق ملی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران، ساماندهی و احیای آثار تاریخی و موزه‌ها و توسعه گردشگری و صنایع دستی و نیز امور مربوط به پناهندگان و اتباع خارجی و نیز تامین تجهیزات و لوازم مصرفی ایرانیان. بانک ژنتیک و پس از ارزیابی و واریز نزد خزانه داری کل کشور، هزینه های مربوطه را از این طریق صرف می کند.

دستگاه های اجرایی پذیرنده موظفند هر شش ماه یکبار گزارش تفصیلی عملکرد این بند شامل استفاده از کمک های دریافتی را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.

مسعود بیزیکیان رئیس جمهور امروز با حضور در صحن علنی مجلس در خصوص قسمت اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ که مشتمل بر چهار بند شامل «احکام»، «سقف اعتبارات بودجه عمومی دولت»، حساب‌های عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «تصویب برآورد منابع و مصارف» تقدیم مجلس شد.

بر اساس اعلام سخنگوی شورای اسلامی، جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در هشتمین جلسه علنی مجلس بررسی می شود. آبان بررسی و موافقت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا