اخبار بورس

با ورزش و رژیم غذایی مناسب، خود را برای کار تا ۷۰ سالگی آماده کنید

گزارش کردن افق میهناین جمله را حتما بارها و بارها از زبان کارمندان و کارگرانی شنیده اید که سال ها کار خسته کننده و طاقت فرسا را ​​تحمل می کنند و می گویند: ادامه می دهیم تا بازنشستگی مان را از دست ندهیم یا بسیاری از آنها از ترس از دست دادن بیمه بازگردند حق بیمه ای که پرداخت کرده اند و همان مستمری ناچیز از رویاهای دیرینه و شغل مورد علاقه خود و آرزوی زندگی برای همیشه.

خبر بد برای این دوستان (البته تعدادشان کم نیست) این است که به مدد مدیریت علمی و استثنایی مدیران و مسئولان کشور عزیزمان ایران ۳۰ سال است که خبری از مستمری و حق بیمه پرداختی شما نیست. .

نگاهی ساده به وضعیت صندوق های بازنشستگی فعال در کشور نشان از انباشت بحران، بی سوادی و سوء مدیریت دارد که متاسفانه چاره ای جز ورشکستگی کامل این صندوق ها باقی نمی گذارد.
نمی دانم نتیجه سال ها کار، غارت و سوء مدیریت سرمایه و منابع مالی صندوق های بازنشستگی، وضعیت را به جایی رسانده است که امروز بسیاری از مستمری بگیران نظامی، اداری، فرهنگی و… یا مسافر اتوبوس هستند یا نگه داری می کنند. مواظب امرار معاش یا قرار گرفتن آنها در اوج ناامیدی و فقر و آرزوی مرگی راحت بدون نیاز به مراقبت پزشکی باشید.

کارمندان و بازنشستگان محترم:

حق بیمه‌هایی که طی سال‌های گذشته از کارکنان گرفته شده و در سهام شرکت‌های تولیدی سرمایه‌گذاری شده و شاید روزی بخشی از حقوق بازنشستگی کارکنان جبران شود، ناشی از تقلب مدیریتی، ضعف علمی بیش از حد و بازی‌های سیاسی است. بخشی از مطالبات بازنشستگان جبران می شود

به دلیل سال‌ها بی‌توجهی، شرکت‌ها برنامه توسعه، نوسازی و نوسازی تجهیزات و سود قابل توجهی نداشتند. شیره شرکت ها تمام شده و جز کارخانه های مستهلک و بعضا زیان ده با پرسنل قراردادی و قراردادی زیاد چیزی نمانده است.

فقدان سیاست های کلان، فقدان چشم انداز واقع بینانه از نظر نمودارهای رشد جمعیت و قوانین زیان بازنشستگی، بسیاری از اقتصاددانان را بر آن داشته تا بزرگترین چالش دولت در سال های آینده را صندوق های بازنشستگی و تامین حقوق بازنشستگان ببینند.

در گزارش چهارشنبه داغ این هفته و هفته آینده، به برخی از جزئیات بحران صندوق بازنشستگی می پردازیم تا به شما کمک کنیم کمی واقع بینانه تر درباره دوران بازنشستگی و سال های پایانی خود فکر کنید.

این شما و این آمار تکان دهنده از وضعیت صندوق های بازنشستگی در ایران:

در ابتدای گزارش لازم می دانیم با توضیحاتی ساده و مختصر به معرفی صندوق های بازنشستگی موجود و مکانیزم پرداخت این صندوق ها بپردازیم.

بزرگ ترین و مهم ترین صندوق های بازنشستگی کشور، صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی، کشوری و ارتش هستند، در حالی که شرایط ۱۳ صندوق بازنشستگی دیگر تفاوت چندانی با این صندوق ها ندارد. لازم به ذکر است که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بزرگترین صندوق بازنشستگی فعال کشور است که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد بازنشستگان و کارگران کشور را تحت پوشش دارد.

سازوکار ساده شده عملیات و سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی نیز پیش بینی می کند که این صندوق ها هر ساله بخشی از حقوق کارگران و کارمندان را به عنوان حق بیمه دریافت کنند (به عنوان مثال حق بیمه کارگران در حال حاضر ۳۰ درصد حقوق ماهانه یعنی ۲۳ درصد است). درصد سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارمند است که بخشی از آن به مستمری بگیران و بخشی نیز با سرمایه گذاری در سهام شرکت های تولیدی برای سال های بعد هزینه می شود.

به بیان ساده، فرض می کنیم که در یک صندوق بازنشستگی ۱ مستمری بگیر و مستمری بگیر وجود دارد که مربوط به ۱۰ حقوق بگیر و پرداخت کننده بیمه است (در فرمول بیان می شود: نسبت تعداد پرداخت کنندگان بیمه شاغل در یک صندوق به تعداد بازنشستگان). عامل حمایتی نامیده می شود که یکی از مهم ترین شاخص های عملکرد صندوق های بازنشستگی است). این را هم فرض کنیم که در یک حالت خوش بینانه حقوق بازنشستگی حدود ۹۰ درصد حقوق کارمندان و حقوق هر کارمند ۱۰ میلیون تومان باشد. بنابراین این صندوق بازنشستگی از هر کارمند ماهانه ۳ میلیون تومان (۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از کارفرما و ۷۰۰ هزار تومان از کارمند) معادل ۳۰ میلیون تومان حق بیمه دریافت می کند. ماهانه ۹ میلیون حقوق به مستمری بگیران (بازنشستگان) پرداخت و ۲۱ میلیون تومان باقی مانده را در سهام شرکت سرمایه گذاری کرد.

بد نیست در مورد کارمزدهای حمایتی صندوق بازنشستگی با این توضیحات شروع کنیم:

فاکتورهای تامین مالی و حمایتی که در جهان بی نظیر هستند

شاید باورش سخت باشد، اما ضریب حمایتی صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۴۰۲ به حدود ۰.۵ رسید. یعنی به ازای هر ۳۰ درصد حق بیمه ای که از یک نفر شاغل دریافت می کنند، باید ۱۰۰ درصد حقوق دو مستمری بگیر را بپردازند.

اگر حقوق ۱۶ میلیون تومانی کارمندان و ۱۴ میلیون تومانی مستمری بگیران را در نظر بگیریم (میانگین حقوق بازنشستگان در کل کشور ۱۶ میلیون تومان است)، این صندوق هر ماه ۲۳.۵ میلیون تومان کسری برای حقوق افراد نشان می دهد. هر دو مستمری بگیر در

کارمندان و بازنشستگان محترم:

تصور کنید یک میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مستمری بگیر در صندوق بازنشستگی کشوری بیمه شده اند، متوجه می شوید که این صندوق ماهانه حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیارد تومان کسری دارد و سالانه حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان کسری به بازنشستگان برای پرداخت حقوق دارد.

۲۸۰ میلیارد تومان. به نظر شما این صندوق کسری های خود را از کجا تامین می کند؟

بله، درست حدس زدید، این کسری از جیب من، از شما، از همه شهروندان ایران و از بودجه ای که متعلق به ۸۵ میلیون ایرانی است تامین می شود.

کارمندان و بازنشستگان محترم:

در سال ۱۴۰۳ ۲۵۶ میلیارد تومان در بودجه برای جبران کسری حقوق بازنشستگان حتی در یک صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شد.

کسری سالانه ۱۳۲ هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، کسری ۱۴ هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات و کارگران فولاد و کسری ۲۶۰ هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی کشوری را جمع کنید، خواهید دید که چه کسری کشوری است که در آن زندگی می کنیم.

در بودجه سال ۱۴۰۳ مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان به حمایت از صندوق های بازنشستگی اختصاص یافت که معادل فروش ۸۵ میلیون نفر نفت است. همچنین برای درک بهتر رقم ۴۵۳ میلیارد تومانی، بهتر است بدانید که به گفته بسیاری از کارشناسان کل کسری بودجه دولت در سال جاری حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است.

کسری بودجه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است که منجر به تورم افسارگسیخته و فشار مضاعف بر بازنشستگان کشور می شود.

یعنی فکر نکنید که دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان حمایت از این وجوه را از جیب مبارک و از درآمدهای نفتی و یا حتی مالیات پرداختی تامین کند. این مقدار کسری بودجه است که از طریق چاپ پول و تورم مخرب تحمیل شده بر همه در کشور تامین می شود.

وضعیت صندوق بیمه اجتماعی با سایر صندوق ها تفاوتی ندارد:

در واقع شرایط صندوق تامین اجتماعی تا حدودی بهتر از صندوق بازنشستگی کشوری است، اما نرخ های حمایتی این صندوق با سرعت قابل توجهی در حال کاهش است و تبعات کسری منابع آن به مراتب مخرب تر از سایر صندوق ها است. .

کارمندان و بازنشستگان محترم:

بر اساس آخرین گزارش های موجود، ضریب حمایتی صندوق تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ حدود ۴ است، یعنی در ازای پرداخت مستمری ۱ نفر، حق بیمه ۴ نفر پرداخت می شود. با اطلاع بیشتر از فاجعه و روند نگران کننده این نسبت، می دانیم که نسبت حمایتی این صندوق در سال ۱۳۵۶ حدود ۲۵ بوده است.

البته اینها همه مشکلات صندوق تامین اجتماعی نیست و بدهی ملی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی به این صندوق، تعداد زیاد شرکت های رد شده و زیان ده و… از دیگر چالش هاست. برای استفاده از این صندوق در آینده.

اصولاً در علم صندوق های بازنشستگی ضرایب حمایتی زیر ۵/۵ به معنای بحرانی بودن شرایط صندوق ها است. هر چیزی کمتر از ۳ باشد و به معنای فاجعه کامل باشد.

سوال: سرمایه گذاری این صندوق ها چه شد؟ سوء مدیریت و غارت اموال مردم همین است.

به نظر شما چقدر از کسری صندوق های بازنشستگی از سرمایه گذاری های قبلی این صندوق ها تامین می شود؟ آیا نباید مازاد حق بیمه های دریافتی در سال های خوب را به سهام شرکت ها تبدیل کرد و از سود این شرکت ها برای جبران کسری ناشی از پرداخت های صندوق ها استفاده کرد؟

بیایید نگاهی به سود شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در سال گذشته بیندازیم:

کارمندان و بازنشستگان محترم:

۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود سالانه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در مقابل بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد به پرداخت مستمری.

اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد. هر حزبی که در رأس قرار داشت، یک نفر ناکارآمد از بین همکاران حزبی خود را برای مدیریت صندوق های بازنشستگی تعیین کرد تا بتواند بخشی از اهداف خود را اجرا کند. تداوم استفاده از چهره های سیاسی در مناصب اقتصادی صندوق های بازنشستگی حکایت امروز و دیروز نیست و این رشته سابقه طولانی دارد.

کارمندان و بازنشستگان محترم:

از حافظ قرآن گرفته تا بسیاری از نمایندگان انقلابی مجلس، به نظر نمی رسد که چه کسی در پست های حساس صندوق های بازنشستگی با چه سطح دانش و دانشی کار می کند، مهم تنها انقلابی بودن و وفاداری به حزب است. که البته میبینید

همانطور که می دانید بیمه اجتماعی با صدها میلیارد زیان انباشته مالک اصلی پتروشیمی آبادان است. صنعت آهن اصفهان چطور؟ آیا مالک اصلی این شرکت زیان ده با بیش از ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کارمند اخراجی را می شناسید؟ بله، این شرکت یکی از سرمایه گذاری هایی است که سازمان تامین اجتماعی در سال های اخیر انجام داده یا یکی از شرکت های شکست خورده ای است که دولت برای رد بدهی این صندوق های بازنشستگی ایجاد کرده است.

در گزارش هفته آینده به جنبه‌های بیشتر فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی خواهیم پرداخت.

با گزارش های داغ چهارشنبه افق میهن همراه باشید…

اخبار بورسرسانه تخصصی بازارسرمایه برای شفافیت بیشتر و شفاف سازی مسیر سرمایه گذاری سهامداران آماده است تا پاسخ های مردم و نهادهای ذکر شده در مقاله را درج کند.

تقسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا