بانک و بیمه

رواج بانکداری اسلامی در کشورهای غیرمسلمان صعودی شد

به گفته بازار، بانکداری اسلامی که زمانی عمدتاً به کشورهای مسلمان محدود می شد، در سطح جهانی در حال گسترش است و انتظار می رود دارایی های آن در سال آینده به ۵ تریلیون دلار برسد که نشان دهنده نرخ رشد سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ است. کند

بریتانیا، آفریقای جنوبی و لوکزامبورگ که جمعیت آنها عمدتاً مسلمان نیستند نیز در گسترش بانکداری اسلامی سهیم هستند.

این گزارش حاکی از آن است که یکی از عوامل کلیدی رشد بانکداری اسلامی این است که مبتنی بر سرمایه گذاری های اخلاقی است و سرمایه گذاران مسلمان و غیرمسلمان جهانی را با رعایت اصول سرمایه گذاری اخلاقی جذب می کند.

انگلستان کشوری پیشرو در پذیرش بانکداری اسلامی و لندن به ویژه مرکز بانکداری و مالی اسلامی است. علاوه بر این، دولت انگلیس بارها اوراق قرضه مطابق با اسلام منتشر کرد که به آن «صکوک» نیز می‌گویند.

در همین حال، در آفریقای جنوبی، بانک های این کشور محصولات مالی مطابق با شرع ارائه می کنند که هم برای مسلمانان و هم برای غیرمسلمانان جذاب است.

لوکزامبورگ اولین کشور در منطقه یورو شد که اوراق قرضه منطبق با شرع را به ارزش حدود ۲۱۶.۳ میلیون دلار با سررسید پنج ساله منتشر کرد که به طور قابل توجهی به تسهیل مبادلات مالی اسلامی فرامرزی در منطقه کمک کرد.

سال گذشته، ارزش کل دارایی‌های مالی اسلامی نزدیک به ۲ تریلیون دلار برآورد شد و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۶ بیش از دو برابر شود.

بانکداری اسلامی همگام با پیشرفت‌های فناوری اخیر است زیرا فین‌تک و بلاک چین پتانسیل بهبود چشمگیر آن را با کاهش عدم اطمینان در تراکنش‌ها و ایجاد شفافیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا