اخبار بورس

ارزیابی اثر بودجه ۱۴۰۴ بر بازار سرمایه/نکات مهم بودجه ۱۴۰۴ برای بورس

ضرورت پیشبرد رفع تحریم ها و ارزش آفرینی؛

در حال حاضر مشکل اصلی بحث بودجه نیست. بلکه هدف پیگیری رفع تحریم ها و ارزش آفرینی است و تا زمانی که این امر اجرایی نشود فقط اعداد و ارقام در بودجه تغییر می کند و بنابراین نمی توان انتظار خاصی از این بودجه داشت.

پیام الیاس کردیکارشناس بازار سرمایه در گفتگو درباره تاثیر بودجه ۱۴۰۴ افق میهنپیشنهاد می شود: هر اقدامی باید در نهایت منجر به ارزش آفرینی شود. بازار سرمایه از ایجاد ارزش حمایت می کند.

وی گفت: ارزش آفرینی به معنای افزایش تولید و ایجاد سود برای شرکت هاست. به نظر می رسد در حال حاضر تنها در صدد جبران آثار مخرب گذشته هستیم تا شرایط به حالت عادی بازگردد و هیچ نکته ای جز این نیست. بخش هایی از بودجه، مانند ب- عدم تغییر در سهم مالکیت و نرخ خوراک برای بازار سرمایه بسیار سودمند است. بخش هایی مانند اوراق قرضه ممکن است به نتایج چندان مثبتی برای بازار سرمایه منجر نشوند.

الیاس کردی افزود: در بودجه کلی برخی بخش ها به نفع بازار سرمایه هستند و برخی دیگر مضر هستند. اما نباید فراموش کرد که تغییر نرخ سود تعیین شده باعث شده تا بسیاری از مردم کشورمان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه اعتماد نداشته باشند. .

وی ادامه داد: به کارگیری این سامانه در کشور و تکرار چندباره آن، سیگنال خطری را برای بازار به همراه خواهد داشت که در صورت اعمال تغییرات، نتایج بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت، اما مهم ترین عامل چگونگی آن است و ثبات در این شرایط. متأسفانه با توجه به این بودجه، نرخ سود نیز پایین نخواهد آمد که یک اتفاق منفی خواهد بود.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تفاوت معناداری بین بودجه سال ۱۴۰۴ با بودجه سال های گذشته وجود ندارد. موضوع مهم شفافیت بیشتر به خصوص در بحث ترخیص نفت است. برای بورس تصمیم گیری در مورد سهام مالکیت و نرخ خوراک مهم و مثبت است اما در سایر بخش ها تفاوت چندانی با سال های گذشته ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی این است; بحث بودجه نیست، بلکه باید پیگیر رفع تحریم ها و ارزش آفرینی بود و تا زمانی که این امر اجرایی نشود، فقط اعداد و ارقام در بودجه تغییر می کند و بنابراین نمی توان انتظار خاصی از این بودجه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا