اخبار اقتصاد ایران

خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۴؛ تعرفه واردات ۱۰۰ درصد می‌شود!

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ افزایش تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد را پیش بینی کرده و مقرر شد هر ساله یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو اختصاص یابد.

افق میهن به نقل از مهر دولت چهاردهم که روز گذشته اولین بودجه خود را تقدیم مجلس کرد، پیشنهاداتی را برای نحوه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ ارائه کرده است که باید منتظر ماند و دید مجلس در خصوص این پیشنهادات چه تصمیمی خواهد گرفت.

در سال ۱۳۹۷ با توجه به محدودیت های ارزی اعمال شده برای کشور و بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ حرام اعلام شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فاطمی امین وزیر سابق صمت (سال ۱۴۰۰) وعده داد که تا پایان خرداد ۱۴۰۱ تکلیف واردات خودرو مشخص و آیین نامه ای برای این منظور تصویب خواهد شد.

برای این منظور مقرر شد سالانه یک میلیارد یورو برای واردات خودروهای ارزی اختصاص یابد. همچنین همانطور که متولیان آن زمان وعده داده بودند قرار بود سالانه ۱۰۰ هزار خودرو خارجی وارد کشور شود اما پس از گذشت نزدیک به ۲ سال در مجموع ۲۵ هزار و ۴۴۸ خودرو وارد کشور شده است.

اکنون دولت چهاردهم که دیروز اولین بودجه خود را به مجلس ارائه کرده بود، پیشنهاداتی را برای نحوه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ ارائه کرده است که باید منتظر ماند و دید مجلس در خصوص این پیشنهادات چه تصمیمی خواهد گرفت.

بر اساس آنچه در لایحه بودجه پیش بینی شده، دولت ارز تخصیصی به واردات خودرو را از یک میلیارد یورو در سال ۱۴۰۳ به ۲ میلیارد یورو برای سال ۱۴۰۴ افزایش داده است و صادرکنندگان مجاز هستند تا سقف ۲ میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات دریافت کنند. . خودرو وارد کنید. نکته قابل توجه دیگر این است که طبق قبض از منابع ارزی خارج از بانک مرکزی نیز می توان در واردات خودرو استفاده کرد.

موضوع دیگر مربوط به افزایش تعرفه واردات است. طبق آخرین به روز رسانی -تیر ۱۴۰۳- تعرفه واردات از ۱۱ درصد به ۱۷۱ درصد تعیین شد. به عنوان نمونه تعرفه واردات خودروهای بنزینی به شرح زیر است: بنزین کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۱۶ درصد، بنزین ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی ۶۶ درصد، بنزین ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۹۱ درصد، بنزین ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۰ درصد، بنزین ۱۳۰ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۰ درصد سی سی ۱۶۱ درصد و بنزین بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی ۱۷۱ درصد. این در حالی است که دولت در این لایحه پیش بینی کرده است که تعرفه واردات تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

اگرچه این میزان افزایش تعرفه می تواند منجر به افزایش درآمد دولت از محل واردات خودرو شود که احتمالاً در صورتحساب درآمد ۱۱۰ همت از این محل نیز پیش بینی شده است، اما نتیجه آن افزایش درآمد خواهد بود. قیمت خودروهای وارداتی و رقابت در بازار معنی ندارد.

موضوع دیگر مربوط به پیش بینی استفاده از سازوکار بورس در عرضه خودروهای وارداتی است. اگرچه شورای رقابت بازار خودروی کشور را انحصاری می داند و به همین دلیل اجازه فروش خودرو از طریق بورس را نداد، اما با این پیشنهاد دولت به نظر می رسد سیاست ها در این حوزه تغییر کند و بورس پس از ۳ سال دوباره محل فروش خودرو خواهد بود.

همچنین بر اساس آنچه در لایحه مطرح شده، واردکنندگان خودرو باید از طریق سهمیه بندی اقدام به واردات کنند. یعنی شورای اقتصاد سهمیه شرکت ها را برای میزان واردات خودرو تعیین می کند. این در حالی است که طی ۲ سال پس از آزادسازی واردات خودرو، ۴۵ شرکت مجوز واردات گرفتند که از این تعداد تنها ۵ شرکت از مجوز خود برای واردات استفاده کردند.

نکته دیگر نرخ مالیات بر خودروهای لوکس است. دولت پیش بینی کرده از خودروهای بالای ۵ میلیارد تومان مالیات بگیرد. این رقم برای امسال ۳.۵۸ میلیارد تومان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا