ترندهای روز

کفن تورین چیست و آیا واقعا همان پارچه‌ای است که عیسی مسیح در آن به خاک سپرده شد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان ایتالیایی می گویند بررسی های آنها نشان می دهد که قدمت کفن تورین به زمان عیسی مسیح باز می گردد و دقت زمانی بسیار بالایی دارد.

این مطالعه که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، این دیدگاه را به چالش می کشد که پارچه معروف به کفن تورین تقلبی است و قدمت آن به قرون وسطی باز می گردد.

تحقیقات محققان ایتالیایی اخیرا مورد توجه قرار گرفته و در رسانه های بریتانیا، آمریکا و ایرلند بازتاب داشته است.

بسیاری از مسیحیان معتقدند که کفن تورین که به «کفن مقدس» نیز معروف است، پارچه ای است که عیسی مسیح در آن دفن شده است. این پارچه یکی از اشیای تاریخی جهان است که بیش از همه مورد بررسی قرار گرفته است.

کفن تورین چیست و از کجا آمده است؟

Shroud of Turin پارچه ای کتانی به طول ۴۲.۴ متر و عرض ۲۱.۱ متر است.

این پارچه دارای لکه‌های خون است و تصاویری تار از جلو و پشت مردی با ریش و چشم‌های گود رفته را نشان می‌دهد. بسیاری بر این باورند که این تصویر بدن عیسی مسیح است که به طور معجزه آسایی بر روی پارچه نقش بسته است.

علائمی نیز بر روی این پارچه حک شده است که به گفته برخی از مقامات کلیسا، مطابق با زخم هایی است که مسیح هنگام مصلوب شدن برداشت. از جمله زخم‌های پشت بدن در اثر شلاق زدن سربازان رومی، کبودی بر روی شانه‌های ناشی از حمل صلیب، و جراحات سر ناشی از پوشیدن تاج خار.

در انجیل نقل شده است که یوسف الرمی قبل از اینکه جسد عیسی را در قبر بگذارد، پارچه کتانی به دور او پیچید.

کفن تورین چیست و آیا واقعاً پارچه ای است که عیسی مسیح در آن دفن شده است؟در این تصویر، نشانه‌های اصلی روی پارچه مشخص شده‌اند که به گفته اسقف نشین تورین، مسئول حفظ آن، نشان می‌دهد که این پارچه بدن مردی را پوشانده است که “روی صلیب مرده است”.

این پارچه اولین بار در دهه ۱۳۵۰ ظاهر شد. در آن زمان شوالیه ای به نام جفری دو چارنی آن را به رهبر لیره در شرق فرانسه داد. او مدعی شد که این پارچه کفن عیسی مسیح است.

در سال ۲۰۰۹، پیر دارسی، اسقف تروا، اولین کسی بود که این پارچه را تقلبی دانست و اصالت آن را رد کرد.

در سال ۱۵۷۸، این پارچه به کلیسای سلطنتی در کلیسای جامع سان جیووانی باتیستا در تورین ایتالیا منتقل شد و از آن زمان تنها در مناسبت های خاص به نمایش عمومی گذاشته شده است.

در سال ۱۹۸۸ دانشمندان سوئیس، بریتانیای کبیر و ایالات متحده آزمایشات رادیوکربن را بر روی قسمت کوچکی از پارچه انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که قدمت آن بین سال های ۱۲۶۰ تا ۱۳۹۰ میلادی باز می گردد.

یافته های اخیر چیست؟

دانشمندان مؤسسه کریستالوگرافی ایتالیا (بخشی از شورای تحقیقات ملی) هشت رشته کوچک از پارچه کتانی را که کفن تورین از آن ساخته شده بود، مطالعه کردند و با استفاده از فناوری اشعه ایکس قدمت آنها را تعیین کردند.

این محققان نتایج کار خود را در آوریل ۲۰۲۲ در مجله Heritage منتشر کردند، اما این نتایج اخیراً در رسانه های بریتانیا، آمریکا و ایرلند مورد توجه قرار گرفته است.

این محققان سرعت تجزیه سلولز را در کتان در طول زمان اندازه گیری کردند و آن را به زمان سپری شده از تاریخ تولید آن تبدیل کردند.

آنها همچنین از پارامترهای دیگری مانند دمای نگهداری پارچه استفاده کردند و فرض کردند که این پارچه در طول تاریخ خود در دمای بین ۲۰ تا ۲۲/۵ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۵۵ تا ۷۵ درصد نگهداری می شد.

نتیجه گیری آنها این بود که این پارچه حدود ۲۰۰۰ سال پیش، یعنی تقریباً در زمان حیات عیسی مسیح بافته شده است.

آنها ادعا می کنند که روش های آنها قابل اعتمادتر از تاریخ گذاری رادیوکربنی است زیرا پارچه هایی مانند کتانی به مرور زمان آلوده می شوند و نتایج رادیو کربن را دقیق تر می کنند.

آنها همچنین اشاره می کنند که کفن تورین از نوعی پارچه کتان ساخته می شد که در زمان های قدیم استفاده می شد، اما در قرون وسطی رایج نبود.

این تحقیق چه تأثیری بر بحث های مربوط به اصالت کفن تورین دارد؟

محققان ایتالیایی نمی گویند که کفن تورین قطعاً پارچه ای است که عیسی مسیح در آن دفن شده است. فقط می گویند این پارچه در زمان مسیح ساخته شده است.

یافته های آنها به تعداد زیادی از تحقیقات قبلی در مورد این تأثیر می افزاید.

از دهه ۱۹۸۰ تاکنون بیش از ۱۷۰ مقاله علمی در مورد این پارچه منتشر شده است که برخی از آنها به واقعی بودن این پارچه و برخی دیگر آن را جعلی می گویند.

خود واتیکان بارها در مورد اینکه آیا این پارچه را باید کفن واقعی عیسی مسیح دانست یا خیر، تغییر نظر داده است.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا