فرهنگ و هنر

افزایش فروش اوراق به بورس فشار می‌آورد

تحلیل وضعیت بازار سهام در سال آینده؛

کارشناسان بازار سرمایه به بررسی تاثیر بودجه ۱۴۰۴ بر بورس پرداختند و نظرات متفاوتی درباره آینده بورس در سال جدید ارائه کردند. آنها نسبت به کسری بودجه ابراز نگرانی کردند.


افق میهن –

روز گذشته مسعود بیشیدیان رئیس نهم قوه مجریه لایحه بودجه سال آینده کشور را تقدیم شورای اسلامی کرد. با نگاهی مقدماتی به اعداد و ارقام این لایحه به نظر می رسد بودجه سال آینده نیز مانند بودجه سال های اخیر با کسری های فراوانی دست و پنجه نرم خواهد کرد و ردیف درآمدی نیز متناسب با ردیف هزینه ای بهبود چندانی را تجربه نکرده است. در لایحه بودجه نرخ ارز کالاهای اساسی شناور در نظر گرفته شده و با توجه به تغییرات نرخ تورم افزایش می یابد. از سوی دیگر در این لایحه حدود ۵۴۱ هزار میلیارد تومان وام از صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است.

نکته حائز اهمیت این لایحه رشد فروش و واگذاری انواع اوراق مالی است که می تواند تغییرات آشکاری را در وضعیت بازار در سال آینده ایجاد کند. چرا که انتشار اوراق دولتی یکی از اقداماتی بود که رکود بازار امسال را تحت تاثیر قرار داد و افزایش انتشار و نرخ این اوراق تا مرز بیش از ۳۰ درصد بورس را با چالش جدی مواجه کرد. در واقع بازدهی ۳۰ درصدی این اوراق در سال جاری برای سرمایه گذاران بسیار جذاب بود و تمایل به سرمایه گذاری در این اوراق باعث فرار نقدینگی از سرمایه گذاری در بورس شد. از سوی دیگر برخی کارشناسان لایحه فعلی را لایحه انبساطی خواندند و آن را موتور محرکه بورس و رشد بازار دانستند. البته رشد و بهبود بورس بر اساس بودجه سال آینده است، اما افزایش حاشیه سود شرکت ها در سایه رشد دلار نیما با وجود افزایش فروش اوراق قرضه است. مبهم باید منتظر ماند و دید با توجه به میزان ریسک های مختلف، بورس از بودجه سال آینده چه عایدی خواهد کرد.

بودجه زیر ذره بین کارشناسان

سعید مشکات، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۴ بر بازار سرمایه گفت: کسری بخش های مختلف بودجه با بررسی اعداد و ارقام این لایحه کاملا مشخص است. اما پیش بینی این کسری در بودجه تا حدودی دور از انتظار بود. پیش بینی می شد یارانه گندم که یارانه دولتی است و تاثیر تخصیص آن بر قیمت تمام شده و عرضه این کالاها مشهود است، در سال آینده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از هزینه های بودجه اختصاص یابد. از سوی دیگر رئیس جمهور در بخشی از اظهارات خود در صحن علنی مجلس بر اصلاح نظام ارزی و یارانه سوخت تاکید کرد. در لایحه بودجه سال آینده درآمدها در مقابل رشد هزینه ها افزایش چندانی نخواهد داشت. بنابراین، این چشم انداز اولیه وجود دارد که کسری بودجه در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود. البته باید به خاطر داشت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور نیز می تواند باعث شود که درآمدهای خارجی مانند فروش نفت با تلاطم مواجه شود.

این کارشناس بازار در ادامه افزود: در شرایط فعلی دولت و وزارت اقتصاد تصمیم روشنی برای افزایش دلار نیما دارند. به طور سنتی فاصله دلار نیما با دلار بازار آزاد حدود ۲۵ درصد است و رشد دلار نیما با حفظ فاصله منطقی حدود ۵۵ هزار تومان برآورد می شود. در مورد محدودیت دلار در بازار آزاد هشدار می دهد. افزایش نرخ فروش شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به دلیل افزایش قیمت دلار نیما می تواند حاشیه سود شرکت ها را دستخوش تغییرات مثبتی کند.

به همین دلیل جو بورس می تواند برای شرایط فعلی و رشد دلار نیما مساعد باشد. لایحه بودجه سال آینده را نمی توان انبساطی نامید، زیرا به نظر می رسد تورم تقریباً در سطوح مشخصی رشد خواهد کرد. از نظر اعداد اسمی بودجه تورمی به نظر می رسد اما از نظر اعداد واقعی انبساط چندانی ایجاد نشده است. از سوی دیگر، بودجه سال گذشته به وضوح بر اساس ارقام واقعی انقباض بود. نکته مهم افزایش فروش اوراق در لایحه بودجه سال آینده است. فروش اوراق در سال جاری وضعیت نامناسبی را در بورس ایجاد کرد. در صورت افزایش فروش اوراق در سال آینده، فشار منفی به بورس وارد می شود و نرخ سود کاهش نمی یابد. بنابراین رشد دلار نیما از یک سو می تواند فروش شرکت ها و حاشیه سود آنها را بهبود بخشد و از سوی دیگر باعث افزایش فروش اوراق سیکلی نوسان به بورس شود. درآمد فرآورده های نفتی و گازی با توجه به رشد احتمالی دلار نیما بهبود یافته است. بنابراین برآورد عوامل مثبت و منفی می تواند شرایط نوسانی را در بازار سرمایه ایجاد کند.

مجتبی سلطانی کارشناس بازار سرمایه در تحلیل لایحه بودجه سال آینده گفت: بازار سرمایه در بلندمدت ناشی از شرایط اقتصادی، وضعیت بودجه و صنایع است و در کوتاه مدت اخبار مربوط به لحظه در شرایط فعلی با توجه به ریسک های سیستماتیکی که بازار با آن دست به گریبان است، بهترین بودجه هم نمی تواند کمکی به بورس کند. همچنین طبق گفته متولیان مسیر بودجه شوکی به بازار وارد نمی کند.

این کارشناس در ادامه افزود: با توجه به افزایش نقل و انتقال اوراق در لایحه بودجه سال آینده نسبت به امسال می توان گفت که کسری بودجه تا سقف مشخصی باید با فروش اوراق تامین شود و فروش بیش از حد آن می تواند از بین برود. رونق بازار سرمایه اگرچه دلار نیما از ماه های گذشته افزایش یافته و پیش بینی می شود مرزهای ۵۵ هزار تومانی را شاهد باشیم، اما با رشد دلار در بازار آزاد، فاصله این دو نرخ با وجود رشد دلار نیمایی همچنان حفظ خواهد شد. . این کارشناس بازار در پایان افزود: بازار سرمایه در سال های گذشته چنان وضعیت آشفته ای را تجربه کرده که نمی توان سناریوی بدبینانه دیگری برای آن نوشت.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا