بانک و بیمه

حراج بعدی شمش طلا ۶ آبان برگزار می‌شود

به گزارش افق میهن، شصت و دومین حراج شمش طلا مرکز مبادلات ایران روز یکشنبه ششم آبان ماه برگزار می شود. متقاضیان خرید شمش طلا در صرافی ایران می توانند تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۵ آبان برای هر قطعه شمش طلا سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان تضمین برای شرکت در شصت و دومین مزایده این مرکز واریز کنند.

این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در محل تالار معاملات طلا برگزار می شود.

این گزارش نشان می دهد در ۶۱ حراج شمش طلا که مرکز مبادلات ایران برگزار شد، ۱۱ هزار و ۳۱۶ کیلوگرم شمش طلا داد و ستد شد که بیش از ۵۱.۳ میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات را وارد اقتصاد کشور کرد.

طبق نامه شماره ۴ مورخ ۹ بهمن در ماه ۱۴۰۲ «عمده فروشان شمش طلا»، «تولیدکنندگان و تولیدکنندگان فعال مصنوعات طلا» و «تجار طلای مذاب» مجاز به خرید شمش طلا در مرکز مبادلات ایران هستند.

متقاضیان باید دارای مجوز تجارت معتبر باشند. مجوز خرید صادر شده از اتحادیه های طلا و جواهر باید در پرتال مجوز ملی ثبت و استعلام شود.

شایان ذکر است بانک امل علاوه بر متقاضیان صنعت طلا می تواند با تایید بانک مرکزی شمش طلا را در مزایده مرکز مبادلات ایران خریداری کند. بانک عامل می تواند هر بانکی باشد. اما برای شرکت در مزایده شمش طلا باید مجوز و تاییدیه بانک مرکزی وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است که هر بانکی که از بانک مرکزی مجوز دارد باید برای هر جلسه مزایده و به تعداد معین مجوز لازم برای این مزایده را اخذ کند و برای هر حراجی که در آن شرکت می کند اینگونه نیست. او می تواند هر تعداد که بخواهد در حراجی شرکت کند.

اسناد شرکت در مزایده؛ مخصوصا برای خریداران

متقاضی که قصد خرید شمش طلا برای شرکت در مزایده را دارد باید مدارک لازم را به مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران ارائه کند. این مدارک شامل «اصل درخواست شرکت در مزایده (در سایت رسمی www.ice.ir، فرم شماره ۱۱ و ۱۲ منتشر شده)»، «اصل کارت ملی» و «اصول جواز کسب صادر شده از درگاه مجوز ملی کشور». “، “اصل فیش بانکی”، “وارد وثیقه”، “اصل امضای دفتر اسناد رسمی موسوم به مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران” و “آخرین آگهی در روزنامه رسمی (ویژه اشخاص حقوقی) )” .

حداقل و حداکثر حجم خرید

حراج حضوری در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران به دو صورت حراج کوچک و حراج بزرگ انجام می شود. متقاضیان خریدار (سه گروه اول به استثنای بانک عامل) می توانند حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلویی را در مزایده خرده فروشی خریداری کنند. محدودیت خرید خرده فروشی در هفته تقویم فقط پنج شمش طلای استاندارد است.

این گروه ها می توانند حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد را در حراج عمده خریداری کنند. هر بسته شمش طلای استاندارد مرکز مبادلات طلا و ارز ایران شامل پنج عدد شمش یک کیلویی با عیار ۹۹۵ در هزار می باشد. لطفا توجه داشته باشید که محدودیت خرید عمده در هفته تقویم تنها ۲۰ قطعه شمش طلای استاندارد است.

طبق سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مرکز مبادلات ایران، برای هر هفته تقویم، هر خریدار می‌تواند حداکثر ۲۵ شمش طلا در مرکز خرید شامل ۲۰ شمش در تالار اصلی معاملات شامل چهار بسته پنج عددی هر کدام در حراج خرده‌فروشی، خریداری کند. شامل پنج عدد (۵ خرید یک عدد می باشد).

شایان ذکر است که بانک مرکزی سقف خرید شمش طلا را برای بانک های عامل تعیین می کند و ممکن است این سقف در حراج تغییر کند.

هزینه حراج

کارمزد حراج شمش طلا در مرکز مبادلات ایران دو هزارم (۰.۲%) ارزش معامله برای هر یک از طرفین شرکت کننده در حراج می باشد.

قیمت پایه

حداقل قیمت پیشنهادی متقاضی در روز حراج در قالب «درخواست متقاضی برای تحویل شمش طلای استاندارد جهت شرکت در جلسه حراج شخصی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران» به کمیته مزایده اعلام خواهد شد. فرم توسط امضا کنندگان مجاز شرکت پر می شود.

روش معامله

تسویه معاملات از طریق حراج حضوری و نقدی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا