بانک و بیمه

عملکرد ضعیف بانکی ها در مقایسه با کل بازار بورس

هادی بهرامی; بازار: بخش بانکی نقش مهمی در چرخه نقدینگی دارد و یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است. بنابراین تحلیل و بررسی شاخص صنعت و سهام مؤسسات آن برای اتخاذ تصمیمات مالی صحیح حائز اهمیت است. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف رو به کاهش است که این امر در حوزه بانکی از حساسیت بیشتری برخوردار است. زیرا مستقیماً به نقدینگی و خدمات مالی مربوط می شود. بورس و به دنبال آن گروه بانکی در هفته گذشته افت قابل توجهی را به ثبت رساندند که منجر به افت شدید برخی نمادها شد که در نهایت منجر به فرار نقدینگی شد. شرکت های بانکی بیشترین زیان را نسبت به سایر شرکت ها داشتند. این امر آن را بالاتر از شاخص بورس قرار می دهد و سقوط شارپ منجر به کاهش قابل توجه ارزش بازار آن شده است.

شاخص گروه بانکی در هفته گذشته افت ۴.۵ درصدی را به ثبت رساند که دقیقاً با افت شاخص کل بورس برابری می کند و نشان می دهد که حوزه بانکی بیشترین افت را نسبت به سایر صنایع به ثبت رسانده است. لازم به ذکر است که حجم عرضه یا فشار فروش طی هفته گذشته در نوسانگر حجم قابل مشاهده است و با توجه به رفتار شاخص صنعت تا کنون، به نظر می رسد فشار فروش در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد. شاخص این گروه در ماه گذشته بازدهی منفی ۸.۵ درصدی و طی ۶ ماه گذشته ۱۵ درصد را به ثبت رساند که نشان دهنده عملکرد ضعیف سهام مؤسسات اعتباری در کوتاه مدت و میان مدت است.

شاخص صنعت بانکداری حدود یک ماه پیش واکنش منفی به مقاومت ایستا ۹۲۰۰ واحدی را تجربه کرد. پس از آن کاهش بیشتر را پیش بینی کردیم و اکنون شاهد کاهش چشمگیر قیمت و شاخص هستیم. در حال حاضر حمایت ایستایی عمده قابل اعتماد ۷۶۰۰ واحد و ۷۶۰۰ واحد را آخرین توقف روند نزولی شاخص در نظر می گیریم و این پیش بینی مبتنی بر بررسی رفتار تاریخی، کشش بازار سهام و وضعیت بی ثباتی اقتصاد است. . کشور و ارزیابی محاسبات فراکتال. به نظر می رسد شاخص گروه بانکی در هفته آینده با افت ۳.۵ درصدی مواجه شود و به پایین ترین حد قبلی خود در محدوده ۷۶۰۰ واحدی برسد.

شاخص گروه بانکی در هفته گذشته افت ۴.۵ درصدی را به ثبت رساند که دقیقاً با افت شاخص کل بورس برابری می کند و نشان می دهد که حوزه بانکی بیشترین افت را نسبت به سایر صنایع به ثبت رسانده است. سهام بانک شهر با ۹.۲+ درصد بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و سهام بانک پارسیان با ۱۰.۳- درصد کاهش قیمت را به ثبت رساند. به نظر می رسد شاخص گروه بانکی در هفته آینده با افت ۳.۵ درصدی مواجه شود و به پایین ترین حد قبلی خود در محدوده ۷۶۰۰ واحدی برسد.

بخش بانکی هفتمین بخش بزرگ اقتصاد در بورس است و ارزش بازار آن با وجود افت ۲۰ درصدی در یک سال به ارزش ۴۰۹ حمت (هزار میلیارد تومان) رسیده است. ارزش کل معاملات گروه بانکی ۱۱۷ میلیارد تومان است. ارزش معاملات در سایر صنایع شاخص‌ساز که بزرگ‌تر از صنعت بانکی هستند، تقریباً کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است و سهام بانک‌ها نقدشوندگی بیشتری دارند. البته ارزش معاملات بورس عموما در پایین ترین سطح قرار دارد و ریسک انحلال سهام شرکت ها افزایش یافته و سرمایه گذاران بورسی در روزهای منفی نگران بازار معاملات سهام خود هستند.

سهام بانک ملت -۸.۵٪، پاسارگاد -۳.۳٪، شهر +۹.۲٪، تجارت -۶، پارسیان -۱۰.۳٪، صادرات -۸.۹٪، اقتصاد نوین -۷.۵٪، خاورمیانه -۲.۹٪، پست بانک -۴.۸٪. ، سامان -۴.۷٪، کارآفرینان -۰.۶٪، آینده -۲٪، دی ۰.۷- درصد، گردشگری -۵.۵ درصد، سینا -۵.۸ درصد، ماموریت -۷، ملت ها -۴.۵ درصد، سرمایه -۰.۳ درصد و ایران زمین -۱ درصد بیشترین افزایش قیمت را در هفته گذشته با ۹.۲+ درصد به ثبت رساندند در حالی که سهام بانک پارسیان. بیشترین کاهش قیمت ۱۰.۳ درصدی را ثبت کرد.

سهام بانک ملت با ۱۳۰ همات (هزار میلیارد تومان) که حدود ۳۲ درصد ارزش کل صنعت بانکداری را شامل می شود، بیشترین ارزش بازار را دارد و با نسبت P/E 1.3 در سال ۱۴۰۲ معامله می شود که ارزش دارد. نمادی ترین نماد تولید سود است و عموما توجیه اقتصادی دارد. اما از نظر فنی، بازده مورد انتظار سهامداران محقق نمی شود و اگر سود خالص (EPS) یا حداقل (DPS) به بازار این سهام تزریق شود، اهداف متعالی محقق می شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا