اقتصاد جهان

بریکس،سازمانی برای مقابله با سلطه غرب بر سیاست و اقتصاد دنیا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری افق میهن ، رهبران چین، روسیه، هند و سایر کشورهای بریکس روز سه شنبه در اولین نشست سالانه سران از زمان گسترش گسترده این گروه در سال گذشته در کازان روسیه دیدار کردند. این گروه تصمیم گرفت از شش کشور دعوت کند تا در آگوست ۲۰۲۳ به آن بپیوندند. از ژانویه امسال، چهار کشور مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی رسما به بریکس پیوستند. آرژانتین این پیشنهاد را رد کرد و عربستان همچنان در حال بررسی آن است.
هدف از گسترش کشورهای بریکس فراتر از اعضای تشکیل دهنده آن برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، تقویت نفوذ آنها به عنوان یک نیروی اقتصادی و سیاسی است که گروه هفت و سایر نهادهای تحت رهبری غرب را متعادل می کند.
بریکس به دنبال تقویت جهان چند قطبی و کاهش تسلط ایالات متحده و متحدانش است.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی سال گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره توسعه کشورهای بریکس گفت که این گروه نیازها و نگرانی های مردم جنوب جهانی را در نظر می گیرد که شامل نیاز به رشد اقتصادی، توسعه پایدار و اصلاح چندجانبه است. سیستم ها
گروه توسعه یافته بریکس در حال حاضر شامل ۴۵ درصد از جمعیت جهان و ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی بر اساس برابری قدرت خرید است.
با اضافه شدن ایران و امارات متحده عربی، کل تولید نفت گروه بریکس حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و حدود ۳۰ درصد از تولید جهانی نفت را شامل می شود.
در مقایسه با صادرات، سهم این گروه همچنان اندک است. ۹ عضو گروه بریکس تنها ۲۲ درصد از صادرات جهانی را در سال گذشته به خود اختصاص دادند. دو سوم صادرات این گروه مربوط به چین است.
به گفته رئیس جمهور آفریقای جنوبی، بریکس مشارکتی برابر با کشورهایی است که دیدگاه های متفاوتی دارند اما برای جهانی بهتر تلاش می کنند. اما به نظر می رسد چین نقش بسیار بیشتری در این گروه از نظر قدرت اقتصادی و سیاسی بازی می کند.
انتهای پیام/۳۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا