ترندهای روز

چرا اغلب گلادیاتورهای روم باستان گیاهخوار بودند؟ از رژیم غذایی آن‌ها چه می‌دانیم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تصوری که ما از گلادیاتورهای رومی داریم اغلب ریشه در فیلم های هالیوود دارد: مردان تنومند و عضلانی که مانند ببرها با جانوران می جنگند. با این حال، شاید تعجب آور باشد که بدانید رژیم غذایی این جنگجویان عمدتاً از میوه ها تشکیل شده بود تا گوشت.

کلمه گلادیاتور از کلمه gladius به معنای شمشیر گرفته شده است. یک گلادیاتور در امپراتوری روم، جنگجویی بود که با حیوانات وحشی می جنگید، جنایتکاران و دیگر گلادیاتورها را محکوم می کرد.

گلادیاتورها عمدتاً اسیران جنگی، بردگان و مجرمان محکوم بودند، اما افرادی نیز بودند که داوطلبانه در مسابقات شرکت کردند.

طبق برآوردها، مردانی که در مسابقات گلادیاتوری شرکت می‌کردند، هر بار که می‌جنگیدند، «۱ از ۹» احتمال کشته شدن داشتند.

در روم باستان، دنیای گلادیاتورها بسیار ساختار یافته بود و قوانین سختگیرانه ای داشت که این جنگجویان باید از آنها پیروی می کردند. این ستارگان میدان های نبرد که همزمان در مرکز تفریحات دنیای رومی قرار داشتند، مانند ورزشکاران امروزی، رژیم غذایی سختی را دنبال می کردند و با تمرینات شدید مراقب سلامتی خود بودند.

رژیم غذایی گلادیاتورها چگونه بود؟

جالینوس، پزشک یونانی، در کتاب خود گفت که ورزشکاران رومی برای عضله سازی گوشت می خوردند. سایر متون تاریخی ادعا می کنند که آنها از رژیم غذایی حبوبات و غلات پیروی می کردند.

اما مطالعه قبلی که در سال ۲۰۰۸ توسط محققان دانشگاه پزشکی وین در اتریش و دانشگاه برن در سوئیس بر اساس تجزیه و تحلیل استخوان های گلادیاتور انجام شد، نشان داد که آنها عمدتاً گیاهخوار بودند.

در این مطالعه که بر روی بقایای ۲۲ گلادیاتور مربوط به ۱۸۰۰ سال پیش در شهر رومی افسوس در استان ازمیر ترکیه انجام شد، محققان دریافتند رژیم غذایی این رزمندگان رومی بر اساس غلات و عمدتاً بدون گوشت بوده است.

سطح استرانسیوم در استخوان های آنها نیز نشان می دهد که این جنگجویان نوشیدنی ساخته شده از خاکستر گیاهان را می نوشیدند.

این نوشیدنی نوعی تقویت‌کننده سلامتی برای رفع کمبود کلسیم، کمک به بازسازی بدن و بهبود استخوان‌ها پس از مبارزه و تمرین بوده است.

ترکیبات استخوانی به جا مانده از گلادیاتورها نشان می داد که غذای معمول آنها گندم، جو و لوبیا است. نامی که هم عصران این رزمندگان به آنها داده اند نیز ریشه در این رژیم غذایی دارد.

این رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات، لایه قابل توجهی از چربی زیر پوستی را برای آنها فراهم کرد. این لایه چربی از رباط ها، اعصاب و رگ های خونی در برابر آسیب های ناشی از بریدگی محافظت می کند.

محققان می گویند تقریباً همه این جنگجویان حرفه ای اثر کمی از گوشت یا محصولات لبنی در رژیم غذایی خود دارند. با این حال، گلادیاتورهایی بودند که در اصل از سایر نقاط امپراتوری روم آمده بودند و نوع متفاوتی از رژیم غذایی داشتند که شامل گوشت و محصولات لبنی بیشتری بود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا