اخبار اقتصاد ایران

اخطار بانک مرکزی به ۱۰بانک‌؛ پرداخت وام مشاغل خانگی الزامی است

بانک مرکزی به ۱۰ بانک به دلیل عدم عملکرد در پرداخت تسهیلات وام مشاغل خانگی هشدار داد و تاکید کرد: پرداخت این تسهیلات الزامی است و در صورت عدم اجرا در مراجع ذی صلاح قابل پیگیری است.

افق میهن، بانک مرکزی به بانک هایی که در پرداخت تسهیلات وام مشاغل خانگی کوتاهی کرده اند هشدار داد و تاکید کرد: پرداخت سهمیه تعیین شده برای آن بانک بر اساس قانون مربوطه (قانون ساماندهی مشاغل خانگی) الزامی است. در غیر این صورت اجرای قانون در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرده است که مدیران بانک ها به واحدهای ذیربط دستور تسریع در پرداخت تسهیلات مذکور را فوری بدهند.

این هشدار به بانک های تجاری مهر ایران، رسالت، توسعه تعاون، صادرات، ملی، رفاه، ملت، سپه و پست بانک داده می شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس ماده ۱۸ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، بانک مرکزی موظف است هر ساله سهمیه ای را که از محل منابع قرض الحسنه و منابع عادی بانکی قابل اعطا است در اختیار ستاد قرار دهد. به طوری که ستاد بر اساس اولویت انواع مشاغل خانگی نسبت به تعیین سهمیه استانی اقدام لازم را انجام داد.

بر این اساس بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک های عامل (ملی، تعاون توسعه، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه، مهریران، رسالت و پست بانک) در سال ۱۴۰۳ ضوابط صدور وام مشاغل خانگی را ابلاغ کرد.

لازم به ذکر است وام قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال انفرادی در سال جاری ۱۵۰ میلیون تومان و برای کارفرما برای ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر حداکثر ۴ میلیارد تومان با سود ۴ درصد است.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مشاغل خانگی شامل فعالیت هایی است که توسط یکی از اعضای خانواده یا اعضای خانواده در یک فضای مسکونی در قالب طرح کسب و کار بدون برهم زدن و برهم زدن آرامش منازل مسکونی مجاور شکل می گیرد. واحدها و منجر به تولید خدمات یا کالاهای قابل فروش به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی در رشته های صنایع دستی، فرش دستباف، تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، تولیدات گیاهی، تولید (صنعت) و خدمات)، فعالیت فرهنگی و هنری است و بر این اساس انواع مشاغل خانگی و زیرمجموعه های آن در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قسمت مشاغل خانگی قرار گرفته است.

متقاضیان مشاغل خانگی به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (به نشانی www.mcls.gov.ir) مراجعه و با توجه به نوع فعالیت یکی از فرم های ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – تحت حمایت) را تکمیل کنند. آنها می خواهند. فرم های تکمیلی توسط دستگاه اجرایی ذیربط بررسی و در صورت تایید طرح توسط دستگاه اجرایی، پرونده متقاضی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و مجوز مربوطه برای متقاضیان صادر خواهد شد. معرفی شده توسط سازمان بهزیستی پس از تصویب طرح در دستگاه اجرایی مربوطه، مجوز برای تایید نهایی به سازمان بهزیستی ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا