اخبار بورس

تکرار چرخه ناکارآمد اقتصاد در بودجه ۱۴۰۴؟

زیر سایه سنگین عدم اطمینان در مورد ثبات شرایط؛

شرایط سیاسی و جنگ های منطقه ای بر سیاست کنترل نقدینگی بانک مرکزی تأثیر می گذارد و ممکن است از این سیاست عدول کند. اگر از این سیاست عدول کنیم، شاهد تورم خواهیم بود که چرخه کسری مالی را تقویت می کند. این یک چرخه ناکارآمد در اقتصاد است که به طور مستمر ادامه دارد و تا زمانی که تورم کنترل نشود، همه این موارد ادامه خواهد داشت و بازارها نیز متضرر خواهند شد. یکی از عواملی که باعث بروز مشکلاتی در بازار سرمایه شده، تاثیر تورم و افزایش قیمت دلار بر شرکت ها است. بودجه امسال از نظر اجرایی با بودجه های سال های قبل تفاوتی ندارد.

پرداخت مولویکارشناس اقتصادی در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: سیاست انبساطی به معنای افزایش مخارج دولت در اقتصاد است و گسترش سیاست پولی نیز موضوعی جداگانه محسوب می شود در حال حاضر سیاست های پولی تقریباً انقباضی است که در شرایط فعلی با توجه به تورم ضروری و صحیح است کنترل کنید. نرخ بهره واقعی در حال نزدیک شدن به صفر است که به کنترل تورم کمک می کند. رویدادهای مرتبط با تهدید جنگ می تواند بانک مرکزی را به سمتی سوق دهد که فعالان اقتصادی آن را مجبور به انحراف از این سیاست کنند.

وی افزود: بحث بودجه مربوط به کسری های موجود است. کسری بودجه به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که عدد کمی نیست. صدا و سیما و خدمات ناخواسته آن، بنیادها و ادارات غیرضروری که از بودجه دولتی دریافت می کنند باید از بودجه کشور حذف شود تا از بار این بودجه کاسته شود که متأسفانه هرگز چنین نخواهد شد.

مولوی ادامه داد: فشار این اتفاقات بر کسری بودجه سنگینی می کند. بودجه امسال از نظر محتوایی تفاوتی با سال های گذشته ندارد، چرا که بسیاری از منابع و مصارف حساب شده و مربوط به سطح فروش نفت است. با توجه به شرایط فعلی ایران، نرخ فروش نفت در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه است که بیشتر به صورت غیر رسمی و با تخفیف به فروش می رسد و شرایط سیاسی و جنگ منطقه ای بر این فروش و درآمد تأثیرگذار است.

وی یادآور شد: در این مقطع سیاست کنترل نقدینگی بانک مرکزی تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است این سیاست دچار انحراف شود. اگر از این سیاست عدول کنیم، شاهد تورم خواهیم بود که چرخه کسری مالی را تقویت می کند. این یک چرخه ناکارآمد در اقتصاد است که به طور مستمر ادامه دارد و تا زمانی که تورم کنترل نشود، همه این موارد ادامه خواهد داشت و بازارها نیز متضرر خواهند شد.

مولوی تصریح کرد: یکی از عواملی که باعث ایجاد مشکل در بازار سرمایه شده است، تاثیر تورم و افزایش قیمت دلار بر شرکت ها است که چرخه های عملیاتی و حاشیه سود آنها را اعم از غیرعادی بودن زیر سوال برده است. -رایگان یا غیرقابل دسترس هستند -اقتصاد رقابتی و ارز دو دوره.

وی خاطرنشان کرد: بودجه امسال از نظر مدیریتی هیچ تفاوتی با بودجه های سال های گذشته ندارد. صنایع به آینده ای روشن نیاز دارند. در شرایط فعلی، عدم اطمینان بسیار بارز است و عدم اطمینان منجر به عدم سرمایه گذاری و خروج سرمایه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا