ترندهای روز

اخترشناسان برای اولین بار یک «سه‌تایی» شامل یک سیاه‌چاله و دو ستاره پیدا کرده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در صورت فلکی ماسیا، در فاصله ۷۸۰۰ سال نوری از زمین، یک شگفتی واقعی فضایی در کمین است. سیستم سیاهچاله V404 Makian مدتهاست که اخترشناسان را با رفتار خود شگفت زده و سردرگم کرده است. اما اکنون دانشمندان دریافته اند که این منظومه سیاهچاله سه گانه است و ستاره دیگری در مداری ۷۰۰۰۰ ساله به دور آن می چرخد.

V404 Makian قبلاً یک همراه داشت: یک ستاره بسیار نزدیک، با مداری ۶.۵ روزه، که سیاهچاله از جرم خود تغذیه می کرد. بنابراین، ستاره تازه کشف شده آن را به یک سیستم سه تایی تبدیل می کند.

دانشمندان مدتهاست که از وجود ستاره دوم اطلاع داشتند، اما فکر می کردند که ارتباطی با سیستم V404 Makian ندارد. داده های سه بعدی تلسکوپ فضایی گایا نشان داد که این سه جسم با سرعت و در یک جهت در فضا حرکت می کنند. و این بدان معنی است که آنها به یکدیگر متصل هستند.

این اولین باری است که دانشمندان چنین سیستمی را شناسایی می کنند و می تواند بینش جدیدی در مورد چگونگی شکل گیری سیاهچاله ها ارائه دهد. ستاره شناسان بر این باورند که سیاهچاله ها از انفجارهای ابرنواختری به وجود می آیند. اما این انفجارها آنقدر قوی هستند که ستاره های اطراف سیاهچاله را از مدار خارج می کنند. کشف سیاهچاله سه گانه ممکن است این نظریه را زیر سوال ببرد.

سیستم سیاهچاله سه گانه در نور مرئی (چپ) و مادون قرمز نزدیک (راست)

چگونه سیاهچاله سه گانه تشکیل می شود

دانشمندان ابرنواخترهایی را دیده‌اند که در آن مواد بیرونی به شدت به فضا پرتاب می‌شود و هسته به سیاه‌چاله تبدیل می‌شود. اما روی کاغذ مکانیسم دیگری برای تشکیل سیاهچاله ها وجود دارد. به این مکانیسم «فروپاشی مستقیم» می گویند که در آن یک ستاره عظیم بدون هیچ گونه تخریب و انفجاری در درون خود کاملاً فرو می ریزد و به سیاه چاله تبدیل می شود.

از آنجایی که این مکانیسم باعث خرابکاری یا انفجار نمی شود، تقریباً هیچ مدرکی از آن وجود ندارد. به همین دلیل، سه گانه سیاهچاله V404 Makian شکار جذابی برای ستاره شناسان است.

سیاهچاله و ستاره دور ۳۵۰۰ واحد نجومی از هم فاصله دارند (یک واحد نجومی تقریباً میانگین فاصله زمین تا خورشید است). بنابراین حلقه گرانشی بین آنها نسبتا ضعیف است و یک ابرنواختر به راحتی می تواند آن را از هم جدا کند.

فاصله زیاد بین سیاهچاله و ستاره دورتر نیز این توضیح را رد می کند که ستاره کوچکتر توسط گرانش سیاهچاله به دام افتاده است.

اخترشناسان ده ها هزار شبیه سازی انجام دادند و دریافتند که بهترین توضیح این است که هر سه عضو قبل از تشکیل سیاهچاله از نظر گرانشی به هم متصل بودند. و این نشان می دهد که سیاهچاله با مکانیسم فروپاشی مستقیم ایجاد شده است.

این بهترین شواهد تا به امروز از یک سیاهچاله است که از طریق مکانیزم فروپاشی مستقیم ایجاد شده است. اکنون دانشمندان می توانند وجود سیاهچاله هایی را که توضیح تاریخچه آنها توسط مکانیسم ابرنواختر چالش برانگیز است، با این مکانیسم توضیح دهند.

دانشمندان بر این باورند که کشف این سیستم سیاهچاله سه گانه نشان می دهد که سه قلوهای بیشتری در جهان وجود دارد که ما هنوز آنها را کشف نکرده ایم. کشف نمونه های بیشتر درک ما را از مکانیسم پوسیدگی مستقیم و علت آن بهبود می بخشد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا