ترندهای روز

پژوهش جدید: کیفیت خواب در میانسالی می‌تواند بر سرعت پیری مغز تأثیر بگذارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بر اساس یافته های تحقیقات جدید، افرادی که کیفیت خواب آنها در اوایل میانسالی ضعیف است، علائم بیشتری از سلامت مغز ضعیف را در اواخر میانسالی نشان می دهند. البته این تحقیق ثابت نمی کند که خواب ضعیف به طور مستقیم پیری مغز را تسریع می کند، فقط ارتباط بین کیفیت پایین خواب و علائم پیری مغز را نشان می دهد.

به گفته SciTechDaily، مشکلات خواب با مهارت های ضعیف تفکر و حافظه در آینده مرتبط است و افراد را در معرض خطر بیشتر زوال عقل قرار می دهد. اکنون، در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه کالیفرنیا از یک اسکن مغزی برای تعیین سن مغز شرکت کنندگان استفاده کردند و دریافتند که کیفیت پایین خواب (مانند مشکل در به خواب رفتن یا بیدار ماندن) با حدود ۳ سال بیشتر پیری مغز در اواخر مرتبط است. میانسالی

رابطه بین کیفیت خواب و تسریع پیری مغز

در این تحقیق ۵۸۹ نفر شرکت کردند که میانگین سنی آنها ۴۰ سال بود. آنها یک پرسشنامه در ابتدای تحقیق و یک پرسشنامه دیگر را ۵ سال بعد پر کردند. همچنین ۱۵ سال پس از شروع تحقیقات، اسکن مغزی را برای ارزیابی تغییرات مغز انجام دادند.

شرکت کنندگان باید به سوالاتی مانند: “آیا معمولا در به خواب رفتن مشکل دارید؟”، “معمولاً چند بار در طول شب از خواب بیدار می شوید؟” و “آیا معمولا خیلی زود از خواب بیدار می شوید؟” محققان شش ویژگی خواب ضعیف را برای هر شرکت‌کننده ثبت کردند: مدت زمان کوتاه خواب، کیفیت خواب نامناسب، مشکل در به خواب رفتن، مشکل در حفظ خواب، بیدار شدن در صبح زود و خواب‌آلودگی در طول روز.

سپس شرکت کنندگان به ۳ گروه تقسیم شدند. کسانی که تنها یکی از ۶ ویژگی کم خوابی را داشتند در گروه اول قرار گرفتند. افرادی که دارای ۲ تا ۳ ویژگی بودند به گروه دوم و افرادی که بیش از ۳ ویژگی داشتند به گروه سوم تقسیم شدند. در ابتدای مطالعه حدود ۷۰ درصد در گروه اول، ۲۲ درصد در گروه دوم و ۸ درصد در گروه سوم قرار داشتند.

پس از تنظیم عواملی مانند سن، جنسیت، فشار خون بالا و دیابت، محققان دریافتند که میانگین سن مغز در گروه دوم ۱.۶ سال بزرگتر از گروه اول است. این رقم برای گروه سوم ۲.۶ سال بود.

به طور کلی، محققان در این تحقیق بر اهمیت خواب در سلامت مغز تاکید کرده و بهبود کیفیت خواب را با حفظ برنامه منظم خواب، ورزش، پرهیز از کافئین قبل از خواب و استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش توصیه می‌کنند.

یافته های این تحقیق در مجله Neurology منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا