اخبار اقتصاد ایران

دلار نیما 2 پله بالاتر از سقف اعلامی فرزین :: افق میهن

قیمت دلار در صرافی نسبت به روز گذشته ۵۰ هزار و ۴۱۹ تومان افزایش یافته و قیمت دلار حواله (نیما) ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است.

به گزارش افق میهن، امروز (یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳) در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۵۰ هزار و ۴۱۹ تومان و حواله دلاری با افزایش نسبت به روز کاری قبل با نرخ ۴۹ هزار و ۴۵ تومان معامله می شود.

البته افزایش قیمت دلار نیما از ماه های قبل به کندی پیش می رفت، اما با تغییر دولت و رویکرد جدید وزیر اقتصاد سرعت آن افزایش یافت و تاکنون دلار نیما به راحتی پیش رفته است. از کانال های قیمت عبور کرد و همچنان در حال ثبت رکورد است.

همانطور که رئیس کل بانک مرکزی در هفته های گذشته در مجلس شورای اسلامی گفته بود قیمت دلار نیما از کانال ۴۹ هزار تومان عبور کرده است. دیگر امکان افزایش قیمت ارز نیما وجود ندارد. وی در مجلس گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود ۴۱ هزار تومان به حدود ۴۷ هزار تومان رسیده است یعنی تحت تاثیر متغیرهای اساسی تغییراتی در نرخ ارز ایجاد کرده ایم. نمی توان نرخ آن را بیش از این مقدار افزایش داد زیرا نگران نرخ ارز هستیم. تورم هم داریم، پایین بودن نرخ ارز برای کنترل تورم است و اگر با سیاست های ارزی اتخاذ شده نرخ تورم افزایش پیدا کند، آن سیاست ها مناسب به نظر نمی رسد.

با این حال امروز دلار ۲ پله از سقف اعلام شده فرزین بالاتر رفته و به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد رشد شدید این ارز باشیم.

همتی و همفکرانش افزایش قیمت دلار نیما و کاهش نرخ سود بانکی را راه حل اصلی نجات بورس می دانند. وی بارها از وضعیت سود بانکی و اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد انتقاد کرده است.

اما کارشناسان اقتصادی معتقدند اکنون زمان افزایش قیمت ارز نیما نیست زیرا تورم کنترل نشده و فشار اقتصادی بر مردم دوچندان خواهد شد.

باید گفت؛ قیمت هر اسکناس یورو در صرافی ایران نیز نسبت به روز کاری گذشته به ۵۴ هزار و ۴۴۳ تومان و نرخ حواله یورو نیز نسبت به روز گذشته به ۵۲ هزار و ۹۶۰ تومان کاهش یافته است.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات با افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۷۲۸ تومان و نرخ حواله درهم با افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۴ تومان است. قیمت یکصد دینار عراق امروز در صرافی با ۳۸ هزار و ۴۷۹ ریال افزایش نسبت به روز گذشته اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا