ترندهای روز

رقیب نورالینک با تراشه مغزی خود مدعی بازگرداندن بینایی به افراد نابینا شد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

شرکتی که توسط اعضای سابق Neuralink، شرکت کاشت مغز ایلان ماسک تأسیس شده است، تراشه مغزی جدیدی را معرفی کرده است که می تواند بینایی را به افراد نابینا بازگرداند.

طبق گزارشات موجود، مکس هوداک، رئیس سابق Neuralink و مدیرعامل فعلی Science Corporation، سازنده رابط مغز و کامپیوتر، این ایمپلنت خاص را با نام Prima معرفی کرد. ایمپلنت این شرکت شبکیه را تحریک نمی کند، بلکه آن را دور می زند و مستقیماً از طریق سیگنال های الکتریکی با مغز ارتباط برقرار می کند.

نحوه عملکرد تراشه مغزی پریما

رقیب Neuralink ادعا می کند که با تراشه مغز خود بینایی را به افراد نابینا باز می گرداند

پریما در زیر شبکیه و پشت چشم با یک روش ۸۰ دقیقه ای قرار می گیرد. سپس بیمار از عینک هایی استفاده می کند که اطلاعات بصری را دریافت کرده و به الگوهای نور مادون قرمز تبدیل می کند. یک تراشه ۲ میلی متری کاشته شده در مغز بیمار می تواند این اطلاعات را پردازش کند.

هنگامی که تراشه مغز الگوی نور مادون قرمز را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند، اطلاعات به مغز ارسال می شود. پس از اتمام این فرآیند، بیمار می تواند به “دید فرمیک” برسد. به عبارت ساده تر، برای درک اشکال، الگوها و اشیاء.

البته در حال حاضر این تراشه کمکی به بیمار برای دیدن رنگ ها نمی کند. در عوض، بیمار یک تصویر پردازش شده را با رنگ زرد می بیند. محققان این شرکت ادعا می کنند که برخی از شرکت کنندگان در این آزمایش تراشه مغزی توانسته اند ۵ خط بیشتر از یک نمودار را نسبت به آزمایش های قبلی خود بخوانند.

همچنین این تراشه دارای قابلیت زوم/بزرگنمایی است که برای برخی از شرکت کنندگان مفید بوده است.

سانیر گارگ، سخنگوی بالینی آکادمی چشم پزشکی آمریکا، که در این مطالعه حضور نداشت، می گوید که ما با یک فناوری واقعا امیدوارکننده روبرو هستیم. زیرا پتانسیل بالایی در درمان دژنراسیون ماکولا (AMD) دارد که شایع ترین علت نابینایی در سالمندان است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا