اخبار بورس

در ترازوی بازار سرمایه، انتظارات سنگین‌تر از اتفاقات هستند

سرنوشت شاخص کل در بلندمدت؟

با روی کار آمدن دولت جدید، سرمایه گذاران و سهامداران انتظار روند منفی و کاهش نرخ بهره را داشتند. اما این اتفاق نیفتاد و همچنان شاهد نرخ سود بالا هستیم. اگر نرخ سود در همین محدوده بماند یا حتی به میزان محدودی همراه با رشد دلار نیما کاهش یابد، می تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد، اما نرخ سود ۳۵ یا ۳۶ درصدی در حال حاضر اثر خود را دارد. افزایش نرخ دلار نیما خنثی شد. برای تعیین روند و توسعه بلندمدت بازار سرمایه باید به این دو محرک توجه کرد.

آراد پورکارکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که در حال حاضر بازار سرمایه و انتظارات سهامداران را تحت تاثیر قرار می دهد، بحث تنش های منطقه ای است. اما فارغ از این مشکلات و انتظارات دولت می توان به موضوع کاهش نرخ سود پرداخت. کاهش نرخ سود یکی از مهمترین موضوعاتی بود که از دولت جدید انتظار می رفت.

وی خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید سرمایه گذاران و سهامداران انتظار روند منفی و کاهش نرخ سود را داشتند اما این اتفاق نیفتاد و همچنان شاهد نرخ سود بالا هستیم. در ارقام بودجه نیز شاهد بودیم که رقمی در حدود ۷۰۰ فروش اوراق همت داریم که در گذشته اثر فروش ۲۴۰ اوراق همت در بازار را شاهد بوده ایم. در حالی که گفته می شد این اوراق تاثیری بر بازار نخواهد داشت و از محل آن تامین مالی نمی شود، اما این انتظار سهامداران و فعالان بازار نبود.

پورکار یادآور شد: شرایط بلندمدت بازار سرمایه به دو عامل دلار نیما و نرخ سود بستگی دارد. نرخ دلار نیما در حال افزایش است و در بودجه حدود ۵۴ هزار تومان تخصیص داده شده است. اما بر اساس اطلاعات موجود، احتمال رسیدن دلار نیما به ۵۸ هزار تومان در پایان سال وجود دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با افزایش قیمت دلار نیما به طور طبیعی سود و فروش شرکت ها افزایش می یابد و تک نرخی شدن ارز باعث کاهش بسیاری از رانت ها می شود که می تواند عامل مثبتی باشد.

وی افزود: اگر نرخ سود در همین محدوده بماند یا حتی به میزان محدودی همراه با رشد دلار نیما کاهش یابد، می تواند تاثیرات زیادی در بازار داشته باشد اما نرخ سود ۳۵ یا ۳۶ درصدی می تواند تاثیرگذار باشد. افزایش نیما – خنثی کردن نرخ دلار برای تعیین روند و توسعه بلندمدت بازار سرمایه باید به این دو عامل توجه کرد.

پورکار بیان کرد: پیش بینی می شود شاخص بازار در فاصله زمانی ۲۰۰ هزار واحدی بین ۱ میلیون و ۹۰۰ تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در یک بازه زمانی مشخص در نوسان باشد، پس از آن به تدریج شرایطی ایجاد می شود که منجر به افزایش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا