فناوری

اولین دوره‌های رباتیک دانش‌آموزی در دانشگاه تهران

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

نشست خبری مرکز رباتیک دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور نادر نوبخت رئیس مرکز رباتیک دانشجویی دانشگاه تهران، سیامک حاجی لخری رئیس مرکز آموزش تخصصی دانشکده فنی دانشگاه تهران و جمعی از خبرنگاران در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران آبان در ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

نوبخت در نشست خبری اظهار داشت: ایران سال هاست که در حوزه رباتیک فعالیت می کند. این رشته یکی از علوم پیشرو است و طی ۱۵ سال گذشته اقدامات مختلفی در زمینه رباتیک دانشجویی انجام شده است. از جمله فعالیت در مراکز علمی، مدارس و شرکت در مسابقات بین المللی. امروز دانشگاه تهران وارد این مسیر شده و سعی دارد دانشجویان را با فضای دانشگاه آشنا کند. در گذشته مسابقات رباتیک برگزار می شد اما فرصتی برای آشنایی دانشجویان با محیط دانشگاه وجود نداشت. امروز این امکان فراهم شده است.

وی ادامه داد: برای دانشجویانی که این دوره ها را به پایان برسانند، کارت دانشجویی و گواهی دو زبانه صادر می شود که علاوه بر تایید مدارک تحصیلی، انگیزه آنها را افزایش می دهد. محتوای دوره ها زیر نظر اساتید ممتاز و مطابق با استانداردهای علمی ارائه می شود. دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه کشور دست به این اقدام زده و دانشجویان را به دنیای علم معرفی کرده است.

نوبخت همچنین به برنامه ریزی برای برگزاری دوره های بازرگانی برای دانشجویان اشاره کرد و افزود: این دوره ها نیز در آینده نزدیک برگزار می شود. همچنین دوره های دانشجویی رباتیک از ۱۷ آبان ماه در دانشگاه تهران آغاز می شود. این دوره ها تحت عنوان دوره های آموزش عالی دانشگاهی و زیر نظر دانشگاه برگزار می شود. سازمان آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادها نیز می توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی تاکید کرد: رباتیک یک علم نوپا است و قابل مقایسه با علوم قدیمی مانند فیزیک و شیمی نیست. دانشگاه تهران با تعریف استانداردهای علمی و ورود به عرصه دانشجویی اقدام جدیدی را آغاز کرده است.

نوبخت با اشاره به دوره های مختلف این مرکز گفت: شش دوره مختلف را در سه سطح مقدماتی، متوسط ​​و پیشرفته طراحی کرده ایم که سنین ۷ تا ۱۷ سال را پوشش می دهد. هر ماژول شامل چهار ماژول است که هر کدام هفت جلسه یا ۱۵ ساعت خواهد بود. دانش آموزان هر دو ماه یک ماژول را تکمیل می کنند.

وی افزود: مطالبی که ده سال پیش در دوره متوسطه تدریس می شد اکنون به دانش آموزان ده ساله آموزش داده می شود. هدف ما آشنایی دانشجویان با این رشته، کسب مهارت و ورود به مسیر علمی است. با ارائه اعتبار علمی به این دوره ها به دنبال گسترش و فراگیری این علم در کشور هستیم.

وی در ادامه گفت: در فرآیند جذب دانشجو جامعه آماری مشخصی داریم و برای تعیین سطح آنها مصاحبه حضوری انجام می شود. رویکرد ما حذفی نیست و هر دانشجوی علاقه مند می تواند در این دوره ها شرکت کند. محتوای این دوره ها زیر نظر اساتید دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران ارائه می شود.

در ادامه سیامک حاجی لخری رئیس مرکز آموزش تخصصی دانشکده فنی دانشگاه تهران به معرفی جامعه هدف این دوره ها پرداخت و گفت: این دوره ها برای سه گروه سنی مختلف طراحی شده است. هدف ما آشنایی ذهن دانشجویان با محیط دانشگاه و شکوفایی استعدادهای آنان است.

وی افزود: یکی از دغدغه های خانواده ها آینده فرزندانشان است. دانش آموزان پس از اتمام مدرسه با چه افق میهن هایی روبرو خواهند شد و در دانشگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این دوره ها دانشجویان فرصت آزمون و خطا در کارگاه ها و محیط های شبیه سازی شده را دارند و تجربیات مختلفی را کسب می کنند.

حاجی لخری در پایان تصریح کرد: برای دوره های بازرگانی سه گروه سنی داریم: گروه اول شامل دانش آموزان ۹ تا ۱۱ ساله، گروه دوم شامل دانش آموزان ۱۲ تا ۱۴ ساله و گروه سوم شامل دانش آموزان ۱۵ تا ۱۷ ساله هستند. گروه اول با بازی همراه خواهد بود و با افزایش سن دوره ها علمی تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا