اخبار اقتصاد ایران

خرید خانه با حق مسکن کارگری ۵۸۰ سال طول می‌کشد | بازار منتظر یک شوک است

یک کارشناس بازار مسکن گفت: به نظر من مهمترین چالش در حوزه مسکن بحث محدودیت و قفل عرضه زمین است. زیرا در حال حاضر متاسفانه بخش زیادی از مشکلات بازار مسکن طبیعی نیست.

افق میهن، قیمت مسکن در سال های گذشته همراه با تورم به شدت افزایش یافته است. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به بیش از ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و همین موضوع خانه دار شدن را برای بسیاری از مردم به آرزو تبدیل کرده است. مجید گودرزی کارشناس بازار مسکن می گوید ۵۸۰ سال طول می کشد تا کارگران بتوانند خانه ای با حق مسکن برای کارگران بخرند!

به گزارش تجارت نیوز، قیمت مسکن در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد دیگر حتی رویای داشتن خانه را در سر نمی پرورانند. این در حالی است که طبق اعلام شورای عالی کار، کمک هزینه مسکن درج شده در فیش حقوقی کارگران تنها ۹۰۰ هزار تومان است!

مجید گودرزی کارشناس بازار مسکن در ابن بره گفت: با این مبلغ حدود ۵۸۰ سال طول می کشد تا کارگران صاحب خانه شوند. با این حال آیا می توان انتظار کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال را داشت؟

وی بیان کرد: روندهایی که بررسی کردیم نشان می دهد که متاسفانه از یک سو رکود شدیدی داریم و معاملات به ویژه در بین متقاضیان مصرفی به صفر رسیده است.

گودرزی افزود: از سوی دیگر معاملات سرمایه نیز به دلیل قفل شدن سرمایه در بلندمدت در بازار مسکن کاهش یافت و معمولا سرمایه گذاران به سمت بازار مسکن حرکت نمی کنند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: از سوی دیگر برای افزایش بیشتر قیمت مسکن با دو عارضه مواجه هستیم، یکی بحث نقدینگی است که هم از بانک ها و هم از ارزهای رمزنگاری شده وارد بازار مسکن می شود و مورد دیگر خارجی هایی هستند که از این کشور مهاجرت کرده اند. در ایران خانه هایی را که می خرند نه اجاره می دهند و نه می فروشند.

گودرزی در ادامه افزود: این افراد باعث واگذاری های گسترده و خروج مسکن از بازار شده اند که قاعدتا باید با تامین مالی و مالیاتی لازم بتوان از سپرده گذاری مسکن و سفته بازی خارجی ها در بازار مسکن ایران جلوگیری کرد. ابزارهای کنترلی چون به هر حال درآمد آنها به دلار است و مردم ما توانایی رقابت با آنها را ندارند.

وی با بیان اینکه برای حل این بحران باید یک سری مجازات ها و سیاست ها برای خانه های خالی و معاملات انجام شده توسط این افراد اعمال شود تا در بازار مسکن بحران ایجاد شود.

گودرزی درباره کاهش یا افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال گفت: این موضوع بستگی به سیاست های دولت دارد، اگر واقعا دولت برنامه هایی را که در دولت سیزدهم برای واگذاری زمین و شکستن محدودیت زمین داشت، دنبال کند. قیمت مسکن باید کاهش یابد.» “

این کارشناس بازار املاک افزود: دیدیم که مافیای املاک یک سری پروژه ها را عقیم کرده و مانع اجرای آنها شده است و به این راحتی ها دست از کار نمی کشد.

گودرزی درباره تقاضا در بازار مسکن گفت: از سوی دیگر با تقاضای انباشته ای مواجه هستیم که باید به آن پاسخ داده شود. در حال حاضر مسکن بحرانی است که هم دولت و هم مجلس باید به آن فکر کنند. اما در حال حاضر می توان گفت که روند فعلی ادامه خواهد داشت، زیرا هیچ یک از مولفه های محرک رونق در بازار مسکن وجود ندارد.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بازار در انتظار شوک است و انتظارات تورمی در پایین ترین حد ممکن قرار دارد، اظهار کرد: بازار مسکن در انتظار یک شوک است. وی ادامه داد: با توجه به شرایط سیاسی و بین المللی احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد.

انسداد زمین مهمترین چالش بازار مسکن است

گودرزی درباره مهم ترین چالش بازار مسکن گفت: به نظر من مهم ترین چالش در حوزه مسکن بحث محدودیت و قفل عرضه زمین است؛ چرا که در حال حاضر متأسفانه بخش بزرگی از مشکلات حوزه مسکن وجود دارد. بازار مسکن طبیعی نیست

وی افزود: اتفاقاتی که در این حوزه می افتد نتیجه سیاست های غلط است که متاسفانه مسکن را از دسترس مردم دور کرده و همچنین ساخت و ساز مسکن به ساخت و سازهای غیرمجاز تبدیل شده است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: مردم حق سرپناه دارند و دولت باید زمین کافی در اختیار مردم قرار دهد. برنامه ریزی شده روی زمین.”

گودرزی افزود: دولت در زمینه نیازهای ضروری مانند مسکن باید برنامه های بهتری داشته باشد. نیازی به ورود مستقیم دولت به ساخت مسکن نیست، بلکه باید تسهیل کند. اکنون که بازار قفل شده است، وظیفه دولت است که قفل بازار را باز کند و از آسیب به فعالان این بخش جلوگیری کند.»

این کارشناس بازار مسکن در پایان گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که بدون کمبود در حوزه مسکن، مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند و سرکوب مطالبات و دستمزدها همچنان ادامه دارد به طوری که با حق مسکن در برگه حقوق کارگر گنجانده شده است، برای خرید یک واحد ۷۵ متری باید بیش از ۵۸۰ سال صبر کرد که منطقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا