اقتصاد جهان

کاهش بهره وری در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، آلفرد کومر، مدیر بخش اروپایی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای درباره چشم‌انداز اقتصادی اتحادیه اروپا هشدار داد که اقتصاد این اتحادیه به آن سرعتی که ممکن است رشد نمی‌کند. و بهره وری در کشورهای عضو کاهش یافته است.

انتظار می رود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال جاری تنها ۱.۱ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۱.۶ درصد برسد که نسبت به ۰.۶ درصد در سال گذشته افزایش یافته است اما هنوز بسیار کمتر از ظرفیت اتحادیه اروپا است.

کامر در اظهار نظر در مورد این گزارش، سه عامل را برجسته کرد که رشد اقتصاد اتحادیه اروپا را کند می کند.

وی گفت: اولاً بازارهای اروپایی آنقدر پراکنده هستند که نمی توانند مقیاس مورد نیاز برای رشد شرکت ها را فراهم کنند. ثانیاً، در حالی که در اروپا کمبود پس‌انداز وجود ندارد، بازارهای سرمایه قادر به حمایت از شرکت‌های جوان و مولد نیستند. علاوه بر این، اروپا کارگران واجد شرایط را در جایی که به آنها نیاز دارد از دست می دهد.

این مقام صندوق بین المللی پول گفت: رفع موانع باقیمانده برای جابجایی آزاد کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار اکثر این مشکلات را حل می کند.

وی همچنین به شکاف ۳۰ درصدی درآمد سرانه بین اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرد و آن را شوکه کننده خواند.

کامر تاکید کرد: این وضعیت دو دهه است که بدون تغییر باقی مانده است. این تا حدودی به دلیل بهره وری پایین در جدیدترین اعضای بلوک در اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی (MOSO) است.

کرامر همچنین به تأثیر “شوک بزرگ قیمت انرژی که اروپا از آن متحمل شده است” اشاره کرد و توضیح داد که آلمان به دلیل تولید وابسته به انرژی خود بیشترین تأثیر منفی را داشته است.

پس از تشدید جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا پایان دادن به وابستگی به انرژی روسیه را اولویت اصلی خود قرار داد. تحریم‌های مسکو و خرابکاری خطوط لوله نورد استریم در سال ۲۰۲۲ منجر به کاهش شدید تحویل گاز روسیه به بلوک شده است.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اوایل این ماه گفت که امتناع بروکسل از خرید انرژی از روسیه، رشد اقتصادی اتحادیه اروپا را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا