طلا و ارز

رشد قیمت دلار ادامه دارد؟ / شناسایی 3 فاکتور اثرگذار بر مسیر بازار ارز

به گزارش افق میهن؛








در دو روز معاملاتی یکشنبه و دوشنبه نرخ دلار از روند نزولی خارج شد و دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت. آیا این رفتار نشان دهنده تمایل دلار برای حرکت رو به جلو در روند صعودی است؟ دلار برای تعیین نرخ خود چه عواملی را در نظر می گیرد؟


سبد ساز زاگرس



به گزارش افق میهن،

قیمت دلار در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته و تا سقف بالای کانال هشتم کریدور ششم افزایش یافته است. با این حال، با کاهش ترس بازار از جنگ، دلار در معاملات روز شنبه به نیمه پایین کریدور ۶ سقوط کرد.

اگرچه قیمت دلار در سه روز معاملاتی اخیر نتوانسته به سطح قیمتی هفته گذشته برسد، اما رشد خزنده ای را ثبت می کند. از آخرین معامله نقدی روز شنبه که در میانه کانال پنجم کریدور ششم انجام شد تا امروز که در نیمه پایینی کانال هفتم کریدور ششم قرار دارد، قیمت دلار رشد قیمتی را تجربه کرد. حدود ۱۸۰۰ تومان.

این روند به معنای تمایل دلار برای حمله به اوج قیمتی قبلی در انتهای کریدور هفتم است. کارشناسان همچنین معتقدند دلار برای ورود و حمله به این کریدور افزایش می یابد. اما عوامل مهمی در مسیر دلار وجود دارد که به طور بالقوه می تواند دلار را در مسیر نزولی بازگرداند و ریسک فعالیت های اقتصادی را کاهش دهد یا روند صعودی دلار را تقویت کند.

عوامل موثر بر تحولات قیمت دلار

کسری بودجه نجومی دولت: بازار ارز در حالی نگران رشد قیمت دلار و یورو است که در لایحه بودجه سال آینده دولت نیز افزایش کسری بودجه تا مرز ۱۸۰۰ همات پیش بینی شده است. کسری نجومی بودجه ۱۴۰۴ به معنای فشار اقتصادی بیشتر بر دولت برای جبران مخارج است و زنگ خطر رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی را به صدا در می آورد. چنین شرایطی در نهایت منجر به افزایش تورم و افزایش انتظارات تورمی خواهد شد که نشانه ها و پیامدهای آن افزایش قیمت دلار خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار که در کوتاه مدت مشخص خواهد شد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که نه تنها بر نرخ جهانی دلار بلکه به طور کلی بر اقتصاد کشورهای توسعه یافته به دلیل سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار خواهد بود. دولت های آمریکا

سیاست پولی بانک مرکزی: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بازار ارز، سیاست بانک مرکزی در دوره جدید است. بانک مرکزی طی سه ماه گذشته نشان داد که همچنان با پیام درمانی و تزریق ارز سعی در مدیریت بازار ارز دارد. اما مشخص نیست با در نظر گرفتن بودجه سال آینده، درآمدهای ارزی ایران، سیاست های داخلی و خارجی و وضعیت اقتصادی کشور، چنین سیاستی تا چه زمانی و با چه قدرتی ادامه خواهد داشت.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا