اخبار اقتصاد ایران

لیست مشمولان واریزی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

با وجود اینکه موضوع تناسب حقوق بازنشستگان در دولت به تصویب رسیده و مسئولان وعده واریز بخشی از مطالبات بازنشستگان را می دهند، هنوز راه تامین منابع و وضعیت حداقل حقوق بگیران مشخص نیست.

در پاییز ۱۴۰۲ شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ای را تصویب کرد که بر اساس آن با هدف عدالت در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان و همچنین تناسب حقوق ها. بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و پاداش مستمر مشمول کسر کارکنان مشابه و در عین حال دولت موظف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را اجرا کند. این افزایش از سال ۱۴۰۳ معادل ۴۰ درصد در سال اول و ۳۰ درصد در سال دوم و سوم خواهد بود که این تفاوت تا ۹۰ درصد است.

مهر وی نوشت: بارها و بارها تصویب برنامه هفتم بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبدیل آن به قانون را به تاخیر انداخت به طوری که قانون برنامه هفتم به اطلاع مجلس شورای اسلامی رساند. دستگاه های اجرایی در تیرماه سال جاری.

در قانون پیش بینی شده است که منابع مالی مورد نیاز برای تعدیل حقوق بازنشستگان در صندوق های دولتی به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تامین شود. اما برای تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش بینی شده است که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند تا با استفاده از این منابع، حقوق این بازنشستگان تعدیل شود. صندوق‌های دولتی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری عملاً از محل بودجه کل کشور تأمین می‌شوند و احتمالاً برای پرداخت وجوه تناسبی مشکل کمتری دارند، اما با عدم پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و هزینه‌های جاری سازمان و عدم تطابق بین این سازمان. درآمد و هزینه، اجرای این قانون برای بازنشستگان عملا غیرممکن است. تامین اجتماعی در هاله ای از عدم قطعیت قرار داشت.

پس از آنکه دولت سیزدهم در تیرماه ۱۴۰۳ برای تعدیل حقوق بازنشستگان در سه ماهه اول، سه میلیون تومان به حساب آنها واریز شد، مقرر شد احکام قطعی برای بازنشستگان صادر و میزان دقیق مبلغ تعدیل محاسبه و اعمال شود.

در ادامه با تغییر دولت پیش‌بینی می‌شد که صدور احکام قطعی به تعویق بیفتد، اما پرداخت مبلغ مقرر ادامه یابد. اما در عمل فقط پرداخت مبلغی که به مستمری بگیران کشوری تعلق می گیرد ادامه یافت و مستمری بگیران تامین اجتماعی در بلاتکلیفی ماندند.

خبر خوش برای این گروه از معلمان

در پایان تابستان با دو واریز یک میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری، کل دریافتی های تناسب ۶ ماهه آنها به ۶ میلیون تومان رسید. در حالی که تنها ۳ میلیون تومان از دولت سیزدهم برای مستمری بگیران تامین اجتماعی واریز شد و نه تنها خبری از ودیعه جدید نشد، بلکه متولیان نیز در این مورد اظهار نظری نکردند.

بر اساس روند اجرای این قانون، تنها در دولت سیزدهم بخشی از بدهی دولت معادل منابع مورد نیاز برای تعدیل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در ۳ ماهه اول سال پرداخت شد و پس از آن هیچ وجهی پرداخت نشد. برای اجرای تعدیل به تامین اجتماعی داده شده است.

از ابتدای مهرماه سال جاری، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد در پی راهکارهای مصوب کوتاه مدت، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف به واگذاری مبلغ ۸.۷ هزار میلیارد تومان شده است. نقدی به صورت مانده حساب دو ماهه به حساب سازمان تامین اجتماعی. و برای ادامه اجرای طرح تا پایان سال، وزارت امور اقتصادی و دارایی با هماهنگی بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.

مابقی تعهدات دولت به تامین اجتماعی تا سقف ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیز براساس بند (د) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از طریق واگذاری دارایی ها و سهام دولت پرداخت شود. شرکت های دولتی به سازمان تامین اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در تحقق فرآیندهای نقل و انتقال دارایی و سهام کمک کنند.

این بلاتکلیفی ادامه داشت تا اینکه ۲۷ مهرماه حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت تصویب و احکام مربوطه صادر خواهد شد و بر این اساس مطالبات بازنشستگان به زودی پرداخت خواهد شد رئیس مجلس در همان روز گفت: در دیدار با رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد این قانون از ماه جاری اجرایی شود.

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ۲۸ مهر وی اعلام کرد: با تنظیم ضوابط و رویه های لازم و تامین اعتبار لازم برای اجرای قانون، ۴۰ درصد حقوق بازنشستگان در سال جاری تعدیل می شود. همچنین با پیش بینی منابع مالی لازم در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای اجرای فاز دوم تناسب ۳۰ درصدی بخشی دیگر از این قانون اجرایی شده است. ضمناً با صدور احکام جدید از سوی صندوق های بازنشستگی، پرداخت مطالبات نیز به زودی آغاز می شود. اما هنوز از نحوه تامین منابع آن برای سازمان تامین اجتماعی اطلاعی در دست نبود.

احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزئیات تصویب آیین نامه دولت در خصوص تناسب حقوق بازنشستگان گفت: بر اساس قانون بازنشستگان، اعتبارات ملی، تامین اجتماعی و فولاد مشمول قانون است. تناسب حقوق و حدود ۷ میلیون بازنشسته مشمول تناسب حقوق هستند و تاکید کرد: تناسب از آبان ماه اجرا می شود.

بر این اساس پیش بینی می شود که در پایان ماه آبان در همان سال مبلغ دو میلیون تومان به عنوان علی الحساب به صورت تعدیل متناسب به حساب مشمولان واریز شود.

تکلیف بازنشستگان چه می شود؟

با این حال همچنان این سوال وجود دارد که آیا وعده های جدید برای تعدیل حقوق بازنشستگان فقط شامل بازنشستگان دولتی می شود یا حداقل بازنشستگان دولتی که به دلیل بازنشستگی پیش از موعد یا از کارافتادگی حقوق کم دریافت می کنند و همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی؟ حقوق ها افزایش می یابد یا خیر؟

بر اساس ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص اجرای تناسب، صراحتاً در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی موظف است مستمری بازنشستگان «غیر حداقل دستمزد» را در طول مدت تناسب تعیین کند. سه سال اول برنامه به گونه ای که در پایان در سال سوم برنامه نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال متناسب با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به آن باشد. حداقل دستمزد سال تاسیس مستمری.

قانون فقط مشمولان غیرحداقل بگیر یعنی بازنشستگان دولتی را مشمول تناسب حقوق در نظر گرفته است. به نظر می رسد این حکم برای حداقل حقوق بگیران اجرا نمی شود یا هنوز وضعیت مشخصی ندارند زیرا ۷۵ درصد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حداقل حقوق بگیر هستند. در همین راستا دولت سیزدهم لایحه تعدیل حقوق حداقل مشمولان تامین اجتماعی را تدوین و به مجلس ارسال کرد اما این موضوع در مجلس مغفول ماند.

به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی، ۳ میلیون تومان سپرده گذاری شد. تیر در این ماه برای غیرحداقل بگیران به صورت تعدیل متناسب و برای حداقل مشمولان به صورت «کمک معیشتی» بوده است. مشخص نیست این واریزها تحت عنوان کمک معیشت حداقل حقوق بگیران ادامه پیدا می کند یا خیر و تناسب مستمری بگیران حداقل دستمزد که در حال حاضر حقوقشان با همسر و فرزندانشان ۱۱ میلیون تومان است، چه می شود؟

هفته گذشته قسمت اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیم مجلس شد که بر اساس آن دولت موظف است بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و مسئولیت دولت در تامین اجتماعی و مفاد ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه کلیه اموال و دارایی های صندوق های بازنشستگی به استثنای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت اطلاعات اعم از منقول و غیرمنقول. ، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد و اوراق و سایر اقلام غیر از ساختمان های اداری مورد نیاز، پس از تجدید ارزیابی و قیمت گذاری بابت “پرداخت بدهی دولت” به سازمان تامین اجتماعی” به سازمان مذکور با این حساب می توان امیدوار بود. که با پرداخت بدهی سازمان از سوی دولت، تناسب حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ محقق می شود./ خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا