اخبار اقتصاد ایران

آغاز مرحله دوم طرح فجرانه «کالابرگ» در آستانه ماه‌رمضان از امروز

مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، مرحله دوم طرح فجرانا از ۲۷ اسفندماه اجرا می شود.

افق میهن، سیدرضا یحیوی مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ایسنا از به روز رسانی اپلیکیشن «شما» خبر داد و اظهار کرد: کاتالوگ الکترونیکی. طرح یک خدمت فناورانه و نوآورانه است که در راستای سیاست های رفاهی و حمایتی دولت شکل گرفته و به صورت تصاعدی در حال پیشرفت است. طرح یسنا، طرح کالابرگ الکترونیک و طرح حمایت از امنیت غذایی کودکان در شبکه ملی اعتبار (شما) اجرا شده است.

وی با اشاره به طرح الکترونیکی کالابرگ ادامه داد: اکنون این بستر شکل گرفته و خانواده ها بر اساس آن رفتار خود را تغییر داده اند و با اجرای این طرح که در هفت فاز تدوین شده است، رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم به وجود آمده است. در حال تغییر است. مردم به سمت خرید مواد غذایی سالم حرکت می کنند.

مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از پروژه فجرانه کالابرگ الکترونیک نیز استقبال خوبی شده است، گفت: بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان منابع بر سر سفره مردم نشسته است و در به عبارت دیگر، خانوارها واجد شرایط استفاده از آن هستند. هستند. علاوه بر این، کارخانه های مواد غذایی نیز با این طرح رونق گرفته و از نقدینگی جلوگیری شده است.

یحیوی با اشاره به اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک که از ۱۸ بهمن ماه و در آستانه دهه فجر آغاز شده است، گفت: در طرح الکترونیکی فجرانا ۱۱ مورد برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی ها و ویتامین های لازم برای هر فرد اعم از گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، شکر، تخم مرغ و حبوبات با قیمت سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه التفاوت در آن قیمت ها ارائه خواهد شد. قیمت روز (۱۴۰۲) از یارانه جدید دولت. به عبارت دیگر قیمت روز سبد ۱۱ قلمی ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است و خانوارهای دهک اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار پرداخت کنند. ۳۰۰ تومان از جیب آنها و مابه التفاوت تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان است که از محل اعتبار جدید دولت تامین می شود.

به گفته وی، از زمان اجرای طرح فجرانا تاکنون دولت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است که همان اعتبار تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی است.

مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت فاز دوم طرح فجران را از ۲۷ اسفندماه همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان اجرایی می کند، توضیح داد. : در طرح فجران هر محصولی اعتبار خاص خود را دارد. مردم برای خرید از هر برندی آزادند. اما خانوارها باید توجه داشته باشند که در این طرح باید قیمت پایه سبد را خودشان پرداخت کنند و برای جذب این ۲۲۰ هزار تومان باید کل سبد را خریداری کنند.

یحیوی با بیان اینکه طرح فجرانه الکترونیک در سه دوره از هجدهم هر ماه اجرا می شود، گفت: خانوارها بدانند از هجدهم تا پایان هفدهم ماه بعد می توانند بر اساس این طرح خرید خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد صف های طولانی و تخلف برخی فروشگاه ها و راندن مردم به حاشیه شهر برای خرید و استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک، ادامه داد: در ابتدای اجرای طرح، وجود داشت. تخلفات و تخلفاتی صورت گرفت و چندین فروشگاه مرتکب تخلف شدند. در سه روز اول اجرای طرح، این فروشگاه ها شناسایی و مسدود شدند و امکان فروش اجناس از آنها سلب شد.

به گفته یحیوی، در حال حاضر ۲۱۰ هزار فروشگاه و دو فروشگاه اینترنتی بزرگ مانند اسنپ مارکت و دیجی کالا به شبکه متصل هستند و خدمات تحویل را ارائه می دهند.

مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۴۴ هزار میلیارد تومان کالا در طرح فجران خریداری شد، گفت: برخی از فروشگاه ها تخلف داشتند؛ در حالی که برخی از فروشگاه ها تخلفاتی داشتند. به عنوان مثال، افراد مجبور به خرید از یک برند خاص شدند که این تخلف است و خانوارها می توانند با شماره گیری ۱۲۴ وزارت حریم خصوصی آن را گزارش کنند. شهروندان در صورت گران فروشی تخلف فروشگاه را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا