اخبار اقتصاد ایران

آمادگی فنی برای اجرای راه‌آهن رشت- آستارا وجود ندارد | عوارضی‌ در همه آزادراه‌ها الکترونیکی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سفر اخیر هیات روسی به ایران، موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت – آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، بنابراین موضوع در کمیسیون مشترک مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.

افق میهن به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی درباره تکلیف انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت – آستارا با روسیه گفت: در سفر اخیر هیئت روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی شد. راه آهن رشت – آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، بنابراین موضوع در کمیسیون مشترک مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.

وی درباره تعیین قیمت نهایی این قرارداد گفت: برای انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت – آستارا روس ها باید قیمت نهایی قرارداد را اعلام کنند و روس ها هنوز قیمت نهایی قرارداد را اعلام نکرده اند. به شرکت ساختمانی لازم به ذکر است که قرارداد راه آهن رشت – آستارا قرارداد مهمی است و مذاکرات با روس ها ادامه دارد و این پروژه مهم نیازمند مطالعاتی است که از طرفین در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به این سوال که آیا تا نوروز ۱۴۰۳ تمام عوارض آزادراه ها الکترونیکی می شود، اظهار کرد: به دنبال الکترونیکی شدن تمام عوارض آزادراه ها هستیم و اعلام کرده ایم که تا ۲۵ اسفند البته زیرساخت اکثر آزادراه ها برای دریافت عوارض الکترونیکی کامل است اما برای اتصال به شبکه مشکلاتی وجود دارد و موضوع مهم این است که برخی سرمایه گذاران آزادراه نیز دغدغه پرداخت الکترونیکی عوارض را دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به هر حال از آنجایی که تعدادی از سازمان های بازرسی پیگیر عوارض الکترونیکی هستند، به همین دلیل اعلام کرده ایم که همه آزادراه ها باید عوارض الکترونیکی داشته باشند در غیر این صورت با آنها برخورد و پیگرد قانونی خواهیم داشت.

خادمی با بیان اینکه تاکنون ۱۶ عوارض آزادراه الکترونیکی شده است، گفت: برخی از رانندگان عوارض پرداخت نمی کنند، البته وضعیت پرداخت بهتر شده است، اما در آزادراهی که نرخ عوارض پایین است تا ۸۰ درصد عوارض الکترونیکی است. پرداخت شده. چون مردم عوارض بالاتری را به صورت الکترونیکی پرداخت نمی کنند. در مجموع حدود ۶۰ درصد از کاربران جاده ای در آزادراه های الکترونیکی عوارض پرداخت کرده اند و ۴۰ درصد هنوز معوقه را پرداخت نکرده اند.

وی افزود: با وجود اینکه آزادراه تهران – شمال مجهز به عوارض الکترونیکی بود، تنها ۱۸ درصد از کاربران جاده ای عوارض پرداخت کردند و مابقی عوارض را پرداخت نکردند و سرمایه گذار نیز پس از سه ماه کار، عوارض را پرداخت نکرد. هزینه های بالای نگهداری جاده، دوباره به جمع آوری عوارض دستی متوسل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا