اقتصاد جهان

اتحادیه اروپا نمی تواند واردات گاز روسیه را متوقف کند

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه با اشاره به قیمت نفت گفت: تلاش اتحادیه اروپا برای توقف واردات گاز طبیعی از این کشور به نتیجه نمی رسد.
وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اقدام اتحادیه اروپا برای اجازه دادن به کشورهای عضو برای توقف واردات گاز طبیعی از روسیه، تنها انتقال گاز این کشور به بازارهای نوظهور را تسریع خواهد کرد.
اتحادیه اروپا هفته گذشته پیش نویس قانونی را تهیه کرد که به کشورهای عضو اجازه می دهد از ذخیره ظرفیت برای خطوط لوله گاز در این بلوک توسط شرکت های روسی و بلاروسی جلوگیری کنند. هدف از این اقدام کاهش واردات گاز طبیعی اتحادیه اروپا از روسیه است.

این اقدام شامل دسترسی به پایانه های گاز طبیعی مایع در اتحادیه اروپا می شود.
بر اساس این لایحه، شرکت‌های اروپایی که با شرکت‌های گاز روسیه و بلاروس قراردادهای مستمر دارند، می‌توانند بدون پرداخت جریمه از تعهدات قراردادی خود خارج شوند.
علاوه بر این، در صورت لزوم و برای حفاظت از منافع امنیتی خود، اعضای اتحادیه اروپا می توانند تا حدی یا به طور کامل دسترسی اپراتورهای گاز روسیه و بلاروس به زیرساخت ها را محدود کنند.

واردات گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا از طریق خط لوله به طور قابل توجهی کمتر از میانگین سال های گذشته است، اما واردات گاز طبیعی از این کشور رو به افزایش است.
حدود ۲۱ درصد از عرضه گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق انتقال کشتی به کشتی انجام می شود که در آمار رسمی واردات گنجانده نشده است و به نظر می رسد سیاست گذاران اتحادیه اروپا از این موضوع غفلت کرده اند.
انتهای پیام/۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا