احتمال اجرای راهآهن رشت- آستارا با تامین منابع داخلی | ناهماهنگی دستگاههای مختلف مانع توسعه است
رئیس دبیرخانه خانه توسعه دریایی گفت: “اگرچه مذاکرات با روسیه برای تأمین مالی پروژه راه آهن رشتاراستارا انجام شده است ، اما دولت مصمم است اگر مکانیسم ماشه محدودیت هایی را ایجاد کند ، خط ریلی را از منابع داخلی پیاده سازی کند.”
علی عبدالعلی زاده ، رئیس دبیرخانه توسعه دریانوردی و توسعه ماکران ، در یک برنامه تلویزیونی گفت که این یک مکان رسمی در دولت توسعه دریایی چهاردهمین است و می گوید: “قبلاً در دوازدهم و سیزدهمین دولت ، مسئله توسعه مطرح شد ، اما در واقع مسئله توسعه مطرح شد. آبان ۲ و پس از صدور اعلامیه پنج نقطه ای ، رهبر عالی انقلاب به طور جدی وارد دستور کار شد. به همین دلیل ، در برنامه هفتم توسعه کشور ، هیچ اشاره ای گسترده ای به توسعه دریایی وجود نداشت و صرفاً در ماده ۷ ضمنی بود ، زیرا اساساً بی نظیر بود.
وی افزود: “همین مقاله لازم بود که دولت موظف شود یک چارچوب قانونی و قانونی را ارائه دهد تا آن را رسمی تر کند.” بنابراین ، آنچه امروز در چهاردهمین دولت در مورد توسعه دریایی اتفاق افتاد ، در این تصمیمات است.
عبدالعلی زاده اظهار داشت: از روز اول توافق ما با شورای توسعه ایجاد یک سازمان کارآمد ، چابک و کوچک بود. دبیرخانه ای که نقش نظارتی و راهنمایی دارد و می تواند از ظرفیت کلیه سازمان های اجرایی برای ارتقاء توسعه دریایی استفاده کند.
وی از عدم هماهنگی آژانس های مختلف انتقاد کرد: تقریباً پنج سال از انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز هم این ناسازگاری ها وجود دارد. در حالی که کشورهای توسعه یافته مانند سنگاپور و کره جنوبی به مدت دو تا پنج سال به توسعه سفر کرده اند ، ما حدود ۵ سال از زمان انقلاب قانون اساسی درگیر این مشکل هستیم.
عبدالعلی زاده افزود: “اجرای نیاز به بستری فیزیکی و همچنین هماهنگی نهادی دارد.” به عنوان مثال ، بیش از ۵ مدیر در کریدور شمال غربی وجود دارد ، و کلیه زیرساخت های ورودی سارکه ها و اینچبرون در زمین و بندر امیرآباد در دریای خزر ، بندر کاسپیایی و بندر آنزالی به شبکه و به بندر شهید رجائی در بندر عباس متصل می شوند.
وی گفت: “در سال گذشته فعالیتهای بدنی محدودی انجام شده است.” به عنوان مثال ، پروژه راه آهن Chabahar Zahedan در حال اتمام است و انتظار می رود خرداد ۲۰۱۵ با تکمیل این خط ، امکان حمل بار از چاباهار به مقصد های مختلفی مانند سارکه ها ، اینچبرون و بنادر دیگر امکان پذیر خواهد بود.
وی گفت: “حمل و نقل ریلی ایران با ترکیه قابل توجه نیست زیرا خط حمل و نقل ایران در پشت دریاچه ون متوقف شده است و پس از بارگیری و بارگیری مجدد محموله ها و مسافران ، آنها به کشتی منتقل می شوند که هزینه های اقتصادی سنگین را تحمیل نمی کند.” این موضوع با دولت ترکیه با دولت ترکیه به طور مداوم دنبال می شود تا یک راه حل عملی برای این مانع ارائه دهد.
وی گفت: “در حال حاضر ، بار عمده حمل و نقل ما در شمال از روسیه ، آسیای میانه ، قفقاز و افغانستان مهم است.” امروز ، ما با مدیرعامل منطقه آزاد Chabahar جلسهای داشتیم تا با استفاده از حدود دو هزار کامیون ، انتقال بار از چاباهار به افغانستان را هماهنگ کنیم.
عبدالعلی زاده با اشاره به پروژه رشت آستارا گفت: “این تنها نکته ای است که دارای گمرک و بنادر است اما به شبکه ریلی وصل نشده است.” راه آهن روسیه و آذربایجان وارد قلمرو آستارا شده است ، اما بخش ایران تاکنون اجرا نشده است. خوشبختانه ، مطالعات و نقشه برداری انجام شده است و رئیس جمهور شخصاً سه بار از این پروژه بازدید کرده و بر شروع اجرای آن تأکید کرده است.
وی گفت: اگرچه مذاکرات با روسیه برای تأمین مالی این پروژه انجام شده است ، در صورت بروز محدودیت مکانیسم ماشه ، دولت تصمیم دارد خط ریلی را از منابع داخلی پیاده سازی کند.
نماینده ویژه رئیس جمهور در توسعه اقتصاد دریایی گفت: “اولین قدم برای نهادینه شدن در بخش دریایی مسئله جدایی و بازیافت کشتی های فرسوده بود.” از زمان اوایل بخش خصوصی ، کارخانه های دولتی و کارشناسان بر لزوم ایجاد اسکریپت (جدایی و بازیافت شناور) در خلیج فارس و دریای عمان تأکید کردند تا اولین کد هماهنگی ، جدایی و بازیافت را تدوین و ارسال کنند.
عبدالعلی زاده افزود: “این قانون توسط کمیسیون اصلی زیرساخت های دولت بررسی می شود و انتظار می رود تا پایان فصل پاییز ، مجوز ایجاد مجوز برای ایجاد امکانات جدایی و بازیافت شناور را منتشر کند.”
وی گفت: “این پروژه شامل سواحل جنوبی کشور است.” اگرچه تعدادی کارگاه آموزشی کشتی سازی فعال در ساحل شمالی وجود دارد که می تواند ، اما تعداد کشتی های فرسوده در منطقه بسیار محدود است ، در حالی که حدود ۵ کشتی فرسوده در ساحل جنوبی وجود دارد. هدف اصلی ایجاد ارزش افزوده اقتصادی نیست بلکه راه اندازی این صنعت است.
نماینده ویژه رئیس جمهور در توسعه اقتصاد دریایی خاطرنشان کرد: “من انتظار دارم که در ابتدای کار برای کشور به رشد ۵ ٪ برسد ، اما در آینده امکان پذیر خواهد بود.”