بانک و بیمه

احتمال افزایش قیمت طلا!| اهرم انس جهانی برای سکه در شرایط ثبات نرخ ارز

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مدت ها بود که نرخ ارز در بازار کاملا ثابت بود به جز اوایل مهرماه که همزمان نیروهای حماس به رژیم صهیونیستی حمله کردند که قیمت ارز و طلا برای دو سه روز به طور غیر واقعی افزایش یافت.البته قیمت ها در این بازار به دلیل هیجان است بازگشت به نقطه شروع، نوسانات عمده ای در این بازار وجود ندارد. بازار ارز که نرخ ارز آن خیلی سریع روی قیمت همه کالاها و حتی خدمات در بازار به ویژه در بازار طلا و سکه تغییر می کند.

اما مدیریت صحیح بازار با اجرای سیاست های اساسی مانند: ب) تامین نیاز متقاضیان واقعی این محصول در بازارهای رسمی باعث شده است که تقاضای کاذب ارز در چنین بازاری به شدت کاهش یابد و بازار ارز آزاد منجمد شود. و همچنین بازار سوداگران و سفته بازان. ثبات بازار و کاهش تقاضا برای ثروت. این در حالی است که در سال های اخیر بازار ارز به دلیل ضعف مدیریتی و بازار سفته به قدری نوسان داشته که قیمت ها در این بازار هر از چند گاهی به صورت موقت یا روزانه تغییر می کند، اما اکنون در بازار ارز. و بازار سکه گذشته است که اینطور نیست.

با توجه به ثبات قیمت در بازار ارز، هر از چند گاهی نوسانات قیمت طلا و سکه رخ می دهد و این تغییرات قیمتی معمولاً ناشی از نوسانات قیمت جهانی طلا است، زیرا هر زمان که قیمت جهانی نوسان داشته باشد، نوسانات نیز تاثیرگذار است. خیلی سریع آنها بر نرخ طلا و سکه در داخل تأثیر می گذارند

ثبات قیمت در بازار ارز و نوسانات کم در بازار طلا و سکه

نوسانات بازار ارز که طلا و سکه نیز خیلی سریع تحت تاثیر تغییر قیمت ها قرار گرفتند و نرخ های جدیدی را در پیش گرفتند تا جایی که مردم به دلیل بی ثباتی بازار دیگر اعتماد چندانی به آینده قیمت ها نداشتند. البته افراد زیادی در این آشفته بازار سودهای کلانی به دست آوردند و برخی از سرمایه گذاران غیرحرفه ای که سعی در کسب سود در بازار ارز و سکه داشتند متحمل ضرر شدند. اکنون چند ماهی است که ثبات قیمت بر بازار ارز و طلا حاکم شده است به طوری که قیمت طلا در محدوده ۲.۵ میلیون تومان در هر گرم در نوسان است و دلار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است.

در حال حاضر به دلیل ثبات قیمت ها در بازار ارز، هر از چند گاهی نوساناتی در قیمت طلا و سکه وجود دارد و این تغییرات قیمتی معمولاً ناشی از نوسانات قیمت جهانی طلا است، زیرا هر زمان که دنیا با نوسانات قیمت، این نوسان قیمت بسیار سریع است و بر قیمت طلا نه تنها در بازار داخلی بلکه در تمامی بازارهای جهانی تاثیر می گذارد. نوسانات ناشی از اتخاذ تصمیمات یا اجرای برخی سیاست های کلان اقتصادی در آمریکا و یا وقوع برخی حوادث، حوادث طبیعی در جهان و همچنین بروز تنش های بین المللی و غیره. این مشکلات باعث تغییر قیمت جهانی طلا می شود.

طلای انس در یکی دو ماه اخیر چندین بار با افزایش چشمگیر از مرز ۲۰۰۰ دلار عبور کرده و یا گاهی پس از کاهش قیمت به کانال ۱۹۰۰ دلاری باز می گردد. قیمت انواع سکه نیز در بازار تهران افزایش یافته است

کاهش ناگهانی قیمت جهانی طلا و تاثیر آن بر بازار طلا و سکه

کالای جهانی که در یک ماه اخیر دستخوش نوسانات شدید قیمتی بوده است، به طوری که امروز هم می توان فراز و نشیب قیمت آن را مشاهده کرد، طی یکی دو ماه اخیر بارها با رشد یا افزایش قابل توجهی به بالای ۲۰۰۰ دلار رسیده است. گاهی اوقات با معکوس شدن، قیمت به کانال ۱۹۰۰ دلار باز می گردد. به عنوان مثال، انس طلا در دو هفته اخیر به دنبال وقایع خاورمیانه ناگهان شاهد یک روند صعودی بود، اما پس از چند روز با حرکت خرید بازگشت. خب در ابتدای هفته گذشته قیمت جهانی طلا در حال کاهش بود اما در پایان این هفته روند صعودی داشت. بنابراین با افزایش ارزش طلا در سطح جهان، قیمت انواع سکه در بازار تهران نیز افزایش یافت.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه در بازار تهران با ۴۰۳ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۹ میلیون و ۵۱۱ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار طرح قدیم به ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. این قیمت نسبت به آخرین قیمت روز گذشته ۵۰۸ هزار تومان افزایش داشته است. نیم سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد.

با توجه به تغییرات شاخص های اقتصادی بین المللی به ویژه در آمریکا، قیمت آناس جهانی باعث شد تا نرخ جهانی آناس در یک روز ۵۱ دلار افزایش یابد که جهش قیمت بسیار سریع تاثیر خود را بر افزایش قیمت سکه گذاشت. به طوری که قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت

افزایش قیمت سکه به دلیل رشد نرخ ارز جهانی

در همین رابطه محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران به این خبرگزاری گفت: “بازار” وی با بیان اینکه دلایل افزایش قیمت سکه در بازار به دلیل رشد تقاضای جهانی طلا بوده است، تصریح کرد: افزایش قیمت سکه در بازار در حالی رخ داده است که این رشد نرخ تحت شرایطی بوده است. شرایط ثبات نرخ ارز، یعنی با در نظر گرفتن اثربخشی قیمت سکه از ۲ شاخص قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در بازار داخلی، بنابراین چنین افزایش قیمت تنها به دلیل افزایش قابل توجه بوده است. در قیمت بین المللی طلا که بر قیمت طلا و سکه در بازار تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه در پایان روز پنج شنبه با توجه به تغییرات شاخص های اقتصادی بین المللی به ویژه در آمریکا، قیمت جهانی آنوس در یک روز ۵۱ دلار افزایش یافت، افزود: جهش قیمت جهانی آنوس در یک روز روز خود را نشان داد. خیلی سریع تاثیر می گذارد وی در افزایش قیمت سکه های موجود در آن جایگاهی بر جای گذاشت به طوری که قیمت هر قطعه سکه از ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. افزایش قیمت جهانی نفت خام بر قیمت طلا نیز تأثیر گذاشت، البته این تأثیر چندان زیاد نبود.

کاهش نرخ بهره اوراق قرضه خزانه داری آمریکا جذابیت طلا را افزایش می دهد و اگر این کاهش نرخ به دلیل احتمال رکود اقتصادی باشد، شرایط برای طلا بهتر است. این میل به خرید طلا را افزایش می دهد

احتمال افزایش قیمت سکه و طلا به دلیل تداوم افزایش جمعیت جهان

این کارشناس بازار طلا در ادامه افزود: بازار طلا با توجه به ایام تعطیلات به ویژه کاهش قدرت خرید مردم و با وجود ثبات قیمت ارز در بازار از رونق چندانی برخوردار نیست که باعث ثبات نسبی قیمت طلا می شود. این نیست که فروشندگان مصنوعات طلا از سطح فروش خود در طول روز راضی باشند. به عنوان مثال، ثبات نرخ ارز باعث شد که قیمت طلا به دلیل افزایش قیمت جهانی آنا افزایش پیدا نکند، اگرچه افزایش قیمت جهانی آنا تاثیر خود را بر افزایش قیمت آن گذاشت. سکه در بازار سکه ای که در حال حاضر بیش از ۵ میلیون تومان قیمت دارد.

بر اساس این گزارش، پس از افزایش قیمت شمش طلای جهانی در روز چهارشنبه و تاثیر این شاخص بر رشد قیمت سکه، این روند همچنان ادامه دارد، بنابراین قیمت شمش طلای جهانی امروز اندکی افزایش یافته است. بر اساس گزارش های موجود، اعلام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر کاهش هزینه های استقراض در سال آینده باعث کاهش شاخص دلار و بازدهی خزانه داری آمریکا شده و تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن را افزایش داده است. این بدان معناست که طلا در آستانه افزایش هفتگی قیمت است.

قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۰۳۶ دلار و ۵۸ سنت رسید. به گفته تحلیلگران، چشم انداز کاهش نرخ طلا بسیار مطلوب است. کاهش بازدهی خزانه داری آمریکا جذابیت طلا را افزایش می دهد و اگر این کاهش نرخ بهره به دلیل احتمال رکود اقتصادی باشد، شرایط برای طلا نیز بهتر خواهد شد. با این حال، کاهش نرخ بهره بر دلار و خزانه‌داری آمریکا فشار وارد می‌کند و تمایل به خرید طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری غیر سودآور را افزایش می‌دهد. بنابراین در صورت تداوم رشد اقتصاد جهانی، احتمال افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را نمی توان منتفی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا