اخبار بورس

احتمال کاهش معاملات و محدودیت دامنه نوسان در کوتاه‌مدت

در گفتگو با افق میهن آمده است؛

یک کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مرگ و تاخیر زمانی فشار هیجانی را کم می کند و بازار به شرایط عادی خود باز می گردد. با وجود این ضایعه دلخراش، هیچ اتفاق قابل توجهی در بخش های اساسی و اقتصادی کشور رخ نداده است و همانطور که رئیس جمهور گفت، اوضاع تحت کنترل است.

سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسوی در خصوص تعطیلی بورس در پی انتشار خبر ناگهانی شهادت رئیس جمهور اظهار داشت: رگولاتوری با توجه به شرایط اضطراری کشور و برای جلوگیری از واکنش های هیجانی و هیجانی این اقدام صحیح را به درستی و هوشمندانه انجام داده است. در اساسنامه

وی با تاکید بر اینکه اتفاقاتی مشابه موارد فوق رخ داده است، گفت: در روزهای آتی وضعیت بررسی خواهد شد و در چنین شرایطی قطعا باید اقداماتی برای حفظ بازار انجام شود.

وکیلی گفت: اعضای هیات مدیره سازمان بررسی خواهند کرد که تعطیلی اعلام شده بازار سرمایه فقط همین یک روز ادامه خواهد داشت یا فردا و پس فردا را شامل می شود.

امکان محدود کردن دامنه ارتعاش

وی افزود: باید منتظر ماند و دید که پس از اعلام پنج روز عزای عمومی رهبر جمهوری اسلامی، دولت در خصوص تعطیلی چه تصمیمی خواهد گرفت. پس از بازگشت به شرایط عدم بسته شدن، محدودیتی در محدوده نوسان (مثلاً اقدامات انجام شده در چند روز گذشته که دامنه نوسان را به ۱ درصد کاهش داد) را می توان با استفاده از ابزار محدوده نوسان ایجاد کرد و زمان محدودی به این روش صرف می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به هر حال بازار باید فعالیت خود را از سر گرفته و به فعالیت خود ادامه دهد. مردم به نقدینگی نیاز دارند و شما نمی توانید در بلندمدت به آن فکر کنید.

توانایی کاهش معاملات و محدود کردن نوسانات در کوتاه مدت

وی تصریح کرد: این تصمیم برای کنترل شرایط و پرهیز از اقدامات عجولانه و هیجانی همه فعالان اعم از سرمایه گذاران و متولیان اقتصادی کشور به منظور معرفی سازوکارهای صحیح اقتصادی اتخاذ شد.

بازار به شرایط عادی باز خواهد گشت

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مرگ و تاخیر زمانی از فشار هیجانی کاسته و بازار به شرایط عادی خود باز می گردد.

وی یادآور شد: با وجود این ضایعه تلخ، اتفاق قابل توجهی در بخش های اساسی و اقتصادی کشور رخ نداده است و همانطور که رهبر کشور فرمودند، اوضاع تحت کنترل است.

نقش فعالان بازار

وکیلی تاکید کرد: فعالان بازار باید قسمت عاطفی ماجرا را که همه آحاد ملت را متاثر از تصمیمات اقتصادی کشور تشخیص داده و تاکید کنند. خصوصاً رسانه‌هایی که به مصاحبه‌های مختلف کارشناسان و فعالان دسترسی دارند تأیید می‌کنند که با وجود غم و اندوه، کشور باید به بحث‌های عادی و روزمره خود ادامه دهد و هیچ اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نداده است که باید مورد تاکید همه مردم باشد.

هیچ تغییر اساسی در مولفه های اقتصادی کشور ایجاد نشد

وی تاکید کرد: به هر حال با وجود چنین اتفاقاتی کشور ما کشور بزرگ و قدرتمندی است. بدون شک حوزه سرمایه گذاری و مولفه های اقتصادی دست نخورده باقی مانده است. تغییری مانند ریل گذاری رخ نداده است و برخی رویدادهای سیاسی رخ خواهد داد که ممکن است بر کاهش حجم معاملات تأثیر بگذارد.

زمان بازگشت بازار به حالت عادی فرا رسیده است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشت بازار به حالت عادی قابل پیش بینی نیست و نمی توان سفارشی داد. زیرا بازار مجموعه ای از بازیگران مختلف است و همه این بازیگران باید به هماهنگی برسند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعدادی از فعالان، دست اندرکاران و دست اندرکاران این اکوسیستم برخلاف این بحث رفتار کنند، بالطبع نارضایتی را به دنبال خواهد داشت و بازگشت بازار به حالت عادی صورت نمی گیرد و یا با تاخیر مواجه می شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا