احیا شورای عالی صادرات و تهاتر
در مراسم روز ملی صادرات، روسای سازمان توسعه تجارت و رئیس اتاق بازرگانی ایران به بیان راهکارهای لازم برای توسعه صادرات ایران پرداختند و موارد عملی را برای رئیس جمهور تشریح کردند.
به گزارش افق میهن، بیست و نهمین مراسم روز ملی صادرات امروز (سه شنبه ۲۹) برگزار شد. مهر ۱۴۰۴) صورت گرفت، محمدعلی دهقان دهنوی – رئیس سازمان توسعه تجارت ایران – وی ضمن تبریک این روز به صادرکنندگان گفت: امروز را بهانه ای کردیم تا یادآور شویم که توسعه صادرات غیرنفتی عامل اصلی توسعه اقتصادی کشور است و صادرکنندگان مهمترین حلقه ارتباط بین بازار ایران و بازارهای جهانی هستند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: سال گذشته در اولین سال فعالیت دولت چهاردهم رکورد رشد ۱۵.۶ درصدی و ارزش صادراتی حدود ۵۸ میلیارد دلار را به ثبت رساندیم. در ابتدای سال جاری به دلیل مشکلاتی مانند قیمت فولاد و محصولات پتروشیمی و جنگ ۱۲ روزه رشد منفی را ثبت کردیم، اما در پایان ۶ ماهه نخست سال به رقم ۲۶ میلیارد دلار رسیدیم که نسبت به سال گذشته مشابه بود. امیدواریم تا پایان سال شاهد رشد مثبت باشیم.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه سه راهکار برای بهبود شرایط صادرات کشور وجود دارد، گفت: سه راهکار تسهیل و رفع موانع صادرات، توسعه تجارت آزاد و توسعه صادرات محوری را باید در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه شورای عالی صادرات و کمیته تسویه برای توسعه صادرات غیرنفتی احیا شده و بازارچه های مرزی و تجارت فرامرزی را رونق داده ایم، تصریح کرد: سال گذشته با همکاری گمرک، کارت بازرگانی را ساماندهی کردیم و مشکلات ورود موقت حل شد. همچنین ۹ پایانه صادراتی در کشور راه اندازی شده است. همچنین وضعیت شرکت های مدیریت صادرات را برای صادرکنندگان کوچک ترمیم کرده ایم و همچنین در حال ترویج قراردادهای آزاد و ترجیحی با کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا، آفریقا و غیره برای تسهیل و ارتقای صادرات هستیم.
صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: صادرات یعنی نشان دادن چهره ایران در بازارهای جهانی. با وجود همه مشکلات، صادرکنندگان ما در تلاش هستند تا از تحریم ها عبور کرده و به ثبات ارزی و تجاری کشور کمک کنند. امیدواریم با برگزاری جلسات کارگروه بانک مرکزی و اتاق بازرگانی ایران شاهد ساماندهی و بهبود شرایط توسعه کسب و کار در کشور باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت عبور تجار از صادرات کالایی کشور، تصریح کرد: در حالی که بازارهای کشورهای همسایه ظرفیت صادرات بالایی دارند، متاسفانه مسائل زیرساختی و گمرکی یکی از موانع اصلی تجارت است. برای شاهد توسعه تجارت باید به مواردی همچون مقررات هدفمند در تمامی کریدورهای کشور، تقویت ابزارهای مالی و صادراتی و ارتقای استانداردهای برندهای ایرانی توجه کرد. برای موفقیت باید گامی واقع بینانه برداریم.
وی در پایان سخنان خود گفت: نگاه صادرات محور باید در کل ساختار اقتصادی کشور نهادینه شود و وظیفه سنگینی مانند توسعه تجارت بر عهده یک وزارتخانه نباشد بلکه همه دستگاه های دولتی باید برای رشد این بخش تلاش کنند.
منبع: ایسنا