اخبار اقتصاد ایران

اختصاص ۹۵۰ میلیون یورو برای واردات خودرو | واردات ۳۰ هزار خودروی بنزینی تا ۳ ماه آینده

رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه تا سه ماه آینده ۳۰ هزار خودرو بنزینی وارد کشور می شود، از اختصاص ۹۵۰ میلیون یورو برای واردات خودرو خبر داد.

افق میهن به نقل از تسنیم، مهدی ضیغمی امروز در نشست خبری گفت: شهریور ما کار واردات خودرو را شروع کردیم و هر بار خودروهایی را عرضه کردیم که وارداتی یا نزدیک به کشور بود. روز به روز هم بر تعداد شرکت های متقاضی واردات افزوده می شود و هم حجم واردات خودرو.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: به عنوان مثال اگر قبلا ۲۰۰ خودرو سپرده گذاری می شد اما اکنون به دلیل میزان تخصیص ارز واردات خودرو افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: البته تاکید می شود که شیب عرضه ارز توسط شرکت ها نیز رو به افزایش است و از سوی دیگر همکاری خوبی از سوی بانک مرکزی برای تخصیص صورت می گیرد.

ضیغمی ادامه داد: تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون یورو برای خودروهای بنزینی و ۲۰۰ میلیون یورو برای خودروهای برقی اختصاص داده ایم. البته همه این ارز از سوی شرکت ها برای خودروهای بنزینی تامین نشده است.

وی افزود: از ۳۰ هزار نفری که در سامانه حضور دارند، حدود ۱۲ هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند و برای ۱۸ هزار نفر لوازم جدید خواهیم داشت و در تلاش هستیم وضعیت آنها را مشخص کنیم.

دیغمی تصریح کرد: ما برای همه مردم خودرو وارد می کنیم و اگر هیچ یک از این ۳۵ هزار نفر خودرو نخواستند به دیگران عرضه می کنیم. خودروهای عرضه شده در حال حاضر ۳ ماه دیگر تحویل خواهند شد.

معاون وزیر صامت درباره میزان واردات خودرو نیز گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه تصریح کرد: اکنون با هماهنگی های انجام شده موانع برطرف شده و مسئولان قول داده اند در نصب پلاک خودرو تسریع کنند.

دیغمی با اشاره به اینکه میزان واردات خودرو بستگی به شرکت های خودروساز دارد، گفت: طبق آماری که از شرکت های واردکننده خودرو دریافت کرده ایم تا سه ماه آینده ۳۰ هزار خودروی بنزینی وارد کشور می شود. تاکنون حدود چهار هزار خودروی وارداتی به خریداران تحویل داده شده است که در این زمینه آمار دقیق تری اعلام خواهد شد. میزان بودجه واردات خودرو در سال آینده یک میلیارد یورو است و بر اساس مصوبه با همکاری دولت قابل افزایش است.

وی از اختلال در سامانه های بانک مرکزی برای پروکسی حساب خبر داد و اظهار داشت: اختلالی در سامانه های بانک وجود دارد که تا امروز رفع می شود و حساب های نیابتی به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام می شود و متقاضیان می توانند ثبت نام.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: این سامانه به دلیل اختلال در سامانه یکپارچه و بانک ها تا پایان روز جمعه ۲۰ است. بهمن ماه به نمایندگی تمدید حساب و امکان ثبت نام تا پایان شنبه ۲۱ بهمن ماه فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع ثبت نام خودروهای وارداتی محدودیت پلاک های فعال رفع شده است. بنابراین متقاضی صاحب خودرو در صورتی که ۵ سال از پلاک و مدل خودرو گذشته باشد می تواند نسبت به ثبت نام و در صورت عدم انتخاب خودرو از طریق سامانه های دیگر اقدام به ثبت نام کند.

دیغمی به تخصیص خودروهای جانبازان اشاره کرد و گفت: همه توافقات انجام شده و ایثارگران می توانند در حالی که کل مراحل انجام شده است، خودروها را انتخاب کنند.

قائم مقام وزیر صامت افزود: اگر تقاضا بیش از عرضه در عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان باشد، اولویت بندی انجام می شود.

وی در خصوص آئین نامه خودروهای فرسوده اعلام کرد: این آیین نامه در هیات دولت است و پس از رفع موارد اعلام می شود.

دیغمی افزود: در حال نوشتن نامه برای عرضه بیشتر خودروهای کره ای هستیم تا احتمال شتاب وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا