بانک و بیمه

اخطار بانک مرکزی به مدیران ۶ بانک متخلف در زمینه نرخ سود بانکی

به گزارش افق میهن، فرشاد محمدپور در هشدار ۳ اسفند بانک مرکزی در این ماه به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از لزوم رعایت دقیق نرخ سود سپرده‌ها بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار اطلاع داد و اعلام کرد: با توجه به نتایج بازرسی‌های انجام شده در کشور. در شبکه بانکی مشخص شد که در شش بانک همچنان بیشترین تخلفات به حساب می‌آید. سود سپرده داشتند.

وی افزود: بر این اساس و بر اساس مفاد مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود تسهیلات و سود علی الحساب انواع سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت موضوع بخشنامه شماره ۲۸۰۳۷۳/۰۱ مورخه ۱۰/۱۱/۱۴۰۱ که تعیین شده است. در صورت عدم رعایت نرخ سود ابلاغی، علاوه بر انجام اقدامات نظارتی مناسب از جمله ارجاع خارج از ساعت کاری و به شرط ارجاع موضوع به هیات انتظامی بانک ها، صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و غیره نیز الزامی است اعضای هیأت مدیره بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مربوطه در کمیسیون بررسی و حذف. تایید صلاحیت حرفه ای مدیران موسسات اعتباری بانک مرکزی به منظور تصمیم گیری در مورد ادامه پست مدیریتی آنها بررسی می شود.

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: گزارش اداره کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی مبنی بر تخلف از نرخ سود سپرده در شش بانک در جلسات کمیسیون بررسی و ابطال مورد بررسی قرار گرفت. بررسی صلاحیت های حرفه ای مدیران موسسات اعتباری با حضور مدیران عامل مسئول و اعضای هیئت مدیره انجام شد. پس از بحث و بررسی و استماع توضیحات و تذکرات جدی آنان و ختم اختلاف با آنان، تصمیمی در این خصوص اتخاذ شد.

محمدپور خاطرنشان کرد: بانک های مورد رسیدگی موظفند موارد عدم رعایت نرخ سود و نرخ نکول سپرده و سایر ضوابط مندرج در بخشنامه شماره ۲۰۸۳۷۳/۰۱ مورخ ۱۰/۱۱/۱۴۰۱ را ظرف دو هفته و نتایج تخلفات مزبور را به همراه مستندات ظرف دو هفته برطرف کنید. آنها را در زمان مشخص شده به بانک مرکزی ارسال کنید.

وی ادامه داد: همچنین بانک های مورد رسیدگی موظف شدند ظرف مدت دو هفته اقدامات اصلاحی لازم را در خصوص شرایط صدور گواهی سپرده ویژه موضوع نامه ۲۷۶۱۸۰/۰۲ مورخ ۱۱/۱۰/۱۴۰۲ انجام و ارائه کنند. به همراه مدارک در بازه زمانی تعیین شده به بانک ارسال و به صورت مرکزی ارسال شود

معاون نظارت بانک مرکزی تصریح کرد: بانک های مورد رسیدگی موظف شدند سازوکارهای مناسبی را برای بهبود سیستم های کنترل داخلی به منظور جلوگیری از وقوع تخلف در بانک های مذکور معرفی و نتیجه را حداکثر ظرف مدت یک ماه به بانک مرکزی گزارش کنند. تاریخ این دیدار

محمدپور گفت: بانک های مورد رسیدگی موظف شدند نسبت به رعایت مفاد سیاست بانک مرکزی در خصوص انطباق نرخ سود سپرده، اقدامات لازم را برای بررسی های لازم انجام دهند و نتیجه به بانک مرکزی ارائه شود. تصویب هیأت مدیره ممتاز این بانکها.

وی در پایان تاکید کرد: در صورت عدم اقدامات موثر به شرح فوق، در خصوص تمدید صلاحیت حرفه ای اعضای هیئت مدیره بانک های مذکور تصمیم گیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا