اقتصاد جهان

اذعان آمریکا به سرقت روزانه 6 هزار بشکه نفت ایران

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که این کشور در دهمین ماه سال ۲۰۲۳، ۷۵۲ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

این آمار مربوط به محموله دزدیده شده نفت ایران توسط آمریکاست که به بهانه تحریم ها توقیف شده بود. آمار رسمی واردات نفت آمریکا در ماه سپتامبر به ترتیب ۵۳۰ هزار بشکه و ۴۴۷ هزار بشکه نفت ایران را ثبت کرد.

بر این اساس، طبق اعلام این سازمان وابسته به وزارت انرژی آمریکا، مجموع نفت سرقت شده ایران توسط آمریکا در ماه های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، یک میلیون و ۷۲۹ هزار بشکه معادل ۶ هزار بشکه در روز بوده است.

سهم نفت ایران از کل صادرات نفت اوپک به آمریکا در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ بیش از ۰.۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر، آمریکا بیش از نیمی از نیاز واردات نفت اوپک را با سرقت نفت ایران تامین کرد. مقدار کل نفت ایران که توسط ایالات متحده در این دوره به سرقت رفته است از واردات رسمی نفت ایالات متحده از دو عضو دیگر اوپک ، گینه استوایی و گابن فراتر رفته است. علاوه بر این، امارات متحده عربی تنها ۲.۵ برابر بیشتر از نفت دزدیده شده از ایران به ایالات متحده نفت صادر کرد.

مجموع صادرات نفت اوپک به آمریکا در ده ماهه سال ۲۰۲۳ یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه در روز بوده است. عربستان سعودی در این دوره با ۳۶۹،۰۰۰ بشکه در روز بزرگترین صادرکننده نفت اوپک به آمریکا بود و در مقام دوم و سوم توسط عراق با ۲۲۸،۰۰۰ بشکه در روز و نیجریه با ۱۵۸،۰۰۰ بشکه در روز دنبال شد. در این دوره ، صادرات نفت کویت به ایالات متحده ۲۱،۰۰۰ بشکه در روز ، به الجزایر ۲۰،۰۰۰ بشکه در روز و به امارات متحده عربی ۱۵۰۰۰ بشکه در روز بود.

بر این اساس ، تعداد کل روغن ها یا فرآورده های نفتی که توسط ایالات متحده از ایران به سرقت رفته است از سال ۲۰۲۰ به ۵،۳۸۰،۰۰۰ بشکه رسیده است ، معادل ارزش بیش از ۴۳۰ میلیون دلار ، از جمله قیمت نفت ۸۰ دلار. در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده حدود ۱۱۱۱۰۰۰ بشکه، ۲۳۳۰۰۰ بشکه در سال ۲۰۲۱ و ۵۰۷۰۰۰ بشکه در سال ۲۰۲۲ سرقت کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا