اخبار اقتصاد ایران

ازدست رفتن فرصت صادرات ۵۰ میلیون لیتر بنزین با تولید خودرو بی‌کیفیت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران؛

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: اگر خودروهای کشور طبق استانداردهای جهانی تولید می شد، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می یافت و می توانستیم ۵۰ میلیون لیتر در روز صادر کنیم.

افق میهن به نقل از تسنیم، جلیل سالاری معاون وزیر نفت با اشاره به ضرورت تنوع بخشی به سبد سوخت کشور اظهار داشت: برکسی پوشیده نیست که باید به سمت تنوع بخشی به سبد سوخت حرکت کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۳۵ میلیون لیتر ظرفیت CNG در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و مصرف آن بالاست. همچنین بررسی کارت های سوخت نشان می دهد که مصرف سوخت خودروهای جدید زیاد است و با استفاده از ظرفیت CNG می توان بخشی از عدم تعادل بنزین را برطرف کرد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: کیت های نسل ۵ خودروهای دوگانه سوز دارای راندمان و شتاب بالا و کم مصرف هستند که در حال حاضر در داخل کشور تولید می شوند. از طرفی مصرف خودروی کشور نسبت به میانگین جهانی بالاست و با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

سالاری گفت: سالانه ۲ میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می شود که ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین می افزاید. این عدد معادل تولید یک روزه پالایشگاه تهران است. بنابراین باید به سمت بهینه سازی مصرف سوخت، بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و جاده ای حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت تولید خودرو مطابق با استانداردهای جهانی حرکت کنیم، اظهار داشت: میانگین مصرف بنزین در کشور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز است. میلیون لیتر در روز بود و می توانستیم ۵۰ میلیون لیتر در روز صادر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا