فناوری

اصفهان نفس می‌کشد – به گزارش میهن تجارت

به گزارش خبرنگار میهن تجارت، سنجش کیفیت هوا امروز (یکشنبه ۱۲ آذرماه) ساعت ۱۱:۰۰ با شاخص ۹۱ در هوای سالم (زرد) ثبت شد.

بر این اساس دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های احمدآباد با شاخص ۱۴۵ و خرازی با شاخص ۱۰۲ برای گروه های حساس ناسالم (نارنجی) و پروین با شاخص ۸۰ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب، بر اساس اعلام سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهرداری اصفهان در ایستگاه های پارک زمزم با شاخص ۱۱۳ و زینبیه با شاخص ۱۱۰ قرار دارند. یک وضعیت ناسالم حالت (نارنجی).

در همین راستا دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۹۰، اینگلب با شاخص ۹۲، دانشگاه صنعتی با شاخص ۹۶، رهنان با شاخص ۸۵، سپاهان شهر با شاخص ۹۰. ۶۲، فرشادی با شاخص ۹۱، فیض با شاخص ۷۵، کاوه با شاخص ۷۲، کردآباد با شاخص ۷۶، میرزاطاهر با شاخص ۸۹ و ولدان با شاخص ۸۳ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارند.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به جز شهر اصفهان، ایستگاه زرین شهر، كجاورستانسجزایی، مبارکه و شاهین شهر، شاخص کیفیت هوای زرین شهر با شاخص ۱۰۳ در وضعیت (نارنجی)، كجاورستان مبارکه با شاخص ۹۹، شاهین شهر با شاخص ۵۷ و سزایی با شاخص ۵۱ در وضعیت (زرد) قرار دارند.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های استانداری اصفهان، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی شهر، نجف آباد، دولت آباد فعال نیست.

وضعیت ۱۲ ایستگاه کیفیت هوای سالم و پاک

بر این اساس جمشید ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز یکشنبه سوم آذرماه در ایستگاه ها تا ساعت ۸ صبح شهر اصفهان گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ساعت ۱۳ ایستگاه های اندازه گیری آلودگی هوای شهرداری اصفهان در حال حاضر با شاخص کیفیت هوای شماره ۶۷ در شرایط سالم (زرد) و آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون می باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه پارک زمزم با شاخص ۱۰۶ در وضعیت ناسالم (نارنجی) است، افزود: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های زینبیه با شاخص ۸۴، میرزاطاهر با شاخص ۷۵، رهنان با شاخص ۷۵. یک شاخص از ۶۷، سپاهانشهر و ولدان با شاخص ۶۶، خیابان اینگلبال و ۲۵ آبان با شاخص ۶۵، کردآباد با شاخص ۶۱، دانشگاه صنعتی با شاخص ۵۹، کاوه با شاخص ۵۸ و فرشادی با شاخص ۵۱ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارند. ایستگاه فیض با شاخص ۴۶ در موقعیت پاک (سبز) قرار داشت.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، به احتمال تشدید بیماری های قلبی و ریوی در سالمندان اشاره کرد. . یکی از اثرات سلامتی این آلاینده ها این است که افراد باید در صورت امکان فعالیت های طولانی مدت یا سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

گفتنی است در زمان تهیه این گزارش اطلاعات هیچ یک از ایستگاه های متعلق به محیط زیست به سامانه مربوطه ارسال نشده است که احتمالا به دلایل فنی بوده و به زودی رفع خواهد شد.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش بینی هواشناسی، بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد این موج تا اوایل امروز تا روز دوشنبه از چهارم بر روی استان می گذرد. دی وزش باد همچنان در استان پیش بینی می شود. دی ماه تا پایان هفته جاری بر فراز استان پایدار خواهد بود. حاکم خواهد شد آسمان اصفهان امروز نیمه ابری و مه رقیق پیش بینی می شود به تدریج از ابرها کاسته شود و گاهی وزش باد پیش بینی می شود. کمینه دما در اکثر مناطق استان یک درجه کاهش می یابد.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده در هوا مانند مونوکسید کربن را اندازه گیری می کند. دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا