بانک و بیمه

اصلاح قیمت دلار، پس از کاهش نرخ تورم| سیاست تثبیت نرخ ارز همچنان ادامه دارد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ثبات قیمت در بازار ارز طی یک سال گذشته امیدوارکننده بوده است، به طوری که نرخ دلار آزاد در ماه های اخیر در محدوده ۵۰ هزار تومان باقی مانده است. این روند که ناشی از اعمال سیاست های صحیح بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی است، باعث خروج سوداگران از بازار ارز شده است، زیرا خریداران ارز به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. ارزان قیمت در بورس یا بازار. برای خرید چنین کالاهایی ارز مبادله کنید. رویکردی که سطح تقاضای کاذب ارز را نسبت به سال های گذشته به میزان قابل توجهی کاهش داده و بازار ارز را آرام کرده است.

ضمن اینکه مانند سال های گذشته خبری از نوسانات قیمتی در این بازار نیست. سرمایه گذاران ارزی که برای کسب سود با تهیه این محصول به چنین بازاری مراجعه می کردند، مدت زیادی است که وارد این بازار نمی شوند زیرا شرایط سرمایه گذاری را نامناسب می دانند، از سوی دیگر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران شرکتی متکی به ثبات قیمت ارز کسانی که بازار را رصد می کنند می توانند بدون مشکل سرمایه گذاری کنند و به خوبی می دانند که نوسانات قیمت برای آنها مشکلی در سرمایه گذاری ایجاد نمی کند.

بسیاری بر این باورند که اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز اقدامی درست برای مهار تورم و نقدینگی و جلوگیری از اختلالات قیمتی است، اما برخی دیگر معتقدند; ادامه سرکوب قیمت ارز پیامدهایی دارد زیرا انرژی قیمت آن فشرده شده و ممکن است قیمت آن به طور ناگهانی افزایش یابد.

نظرات کارشناسان مختلف درباره پیامدهای تثبیت نرخ ارز

دلاری که در سال های اخیر رقم چندان مشخصی نداشته و قیمت آن هر لحظه تغییر کرده است، اکنون ماه هاست که با اجرای اقدامات اساسی برای تثبیت نرخ ارز و توجه دولت به ویژه مرکزی گره خورده است. دولت با ساماندهی این مهم می‌توان از بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار اقتصادی جلوگیری کرد و در مواقعی که به دلیل مشکلات سیاسی یا بین‌المللی فضای متشنج بازار و قیمت ارز تحت تأثیر چنین شرایط غیرمنطقی قرار می‌گرفت، در مسیر رشد قرار می‌گرفتند. افزایش طولی نکشید و خیلی سریع به سطح اولیه بازگشتند.

درباره مدیریت نرخ ارز در بازار و پیامدهای ثبات قیمت این ماده اولیه نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان اقتصادی، کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد. نقدینگی و جلوگیری از سردرگمی قیمت در بازار اما برخی دیگر معتقدند؛ تداوم سرکوب قیمت ارز پیامدهایی در پی دارد چرا که انرژی قیمتی این دارایی مهم اقتصادی با نرخ ثابت آن فشرده شده و احتمال افزایش ناگهانی قیمت ارز مانند سال های گذشته وجود دارد. بنابراین رشد اندک و تدریجی قیمت ارز، البته با کنترل قیمت سایر کالاها در بازار، از وقوع چنین اتفاقی احتمالی جلوگیری می کند.

واقعیت این است که از سوی دیگر بانک مرکزی به دلیل اینکه بازار ارز را با موفقیت ساماندهی کرده و با اجرای برنامه های اساسی توانسته قیمت ارز را تثبیت کند، ابزارهای لازم برای جلوگیری از رشد غیرمنطقی قیمت را در اختیار دارد. پس از انتخابات نمی توان قیمت ارز را افزایش داد

قیمت ارز بعد از انتخابات افزایش نمی یابد!

اکنون با نزدیک شدن به انتخابات شورای اسلامی، برخی می گویند که سرکوب قیمت ارز فقط تا بعد از انتخابات ادامه خواهد داشت و پس از آن قیمت ها افزایش می یابد، اما کارشناسان تعبیر دیگری از این پیش بینی دارند. شاهین شایان آرانی کارشناس بازار ارز و تحلیلگر مالی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی درباره این گونه اظهارنظرها گفت: این اظهارات بارها و بارها تکرار می شود که ناشی از اختلاف نظر است، اما واقعیت این است که بانک مرکزی توانسته بازار ارز را ساماندهی کند و برنامه های اساسی را برای افزایش قیمت ارز اجرا کند. ارز تثبیت شود باید از افزایش غیرمنطقی قیمت این کالا جلوگیری کرد، بنابراین نمی توان گفت که قیمت ارز پس از انتخابات افزایش می یابد، زیرا مدیریت بازار در دست بانک مرکزی است و همانطور که می دانید بدانید، این بانک نه تنها قادر به پاسخگویی به تقاضای ارز است زیرا نیاز واقعی را دارد، بلکه می تواند بازار را به خوبی کنترل کند.

وی با بیان اینکه برخی به اشتباه می گویند ارز باید تک نرخی شود، تصریح کرد: اجرای چنین سیاستی معمولاً در کشورهایی با اقتصاد بزرگ و نرخ تورم پایین نیز اتفاق می افتد، اما در شرایطی که اقتصاد کشور ضعیف است و رشد چشمگیری نداشته است. از سوی دیگر با تورم حدود ۴۰ درصدی مواجه هستیم، بنابراین سیاست ضریب افزایش نرخ ارز فعلاً کار درستی است.

اگرچه قیمت ارز نباید در بلندمدت با نرخ ثابتی ثابت بماند، اما کشورها معمولاً در تعیین نرخ ارز بر اساس نیازهای فعلی و شرایط اقتصادی نقش دارند. تورم و نقدینگی اقداماتی را برای تثبیت قیمت ارز انجام می دهند

نرخ ارز نباید در بلندمدت ثابت بماند

این کارشناس مالی تصریح کرد: نرخ ارز در همه کشورهای دنیا بر اساس یک عامل اقتصادی است و در همه اقتصادهای دنیا سعی می شود این نرخ ارز به صورت متعادل و مطابق با اهدافی که سیاست گذاران اقتصادی دارند حفظ شود. در فکر. اگرچه نرخ ارز نباید در بلندمدت ثابت بماند، اما کشورها معمولاً با توجه به نیازهای فعلی و شرایط اقتصادی که دارند، در تعیین نرخ ارز نقش دارند. به عنوان مثال، کشورهای پیشرفته با اقتصاد پویا سعی می کنند میزان عرضه و تقاضا را تعیین کنند که البته توسط بانک های مرکزی کنترل می شود، اما کشورهای کوچک با اقتصاد ضعیف معمولا از سیاست گذاران پولی در دولت برای دستکاری استفاده می کنند. قیمت ها و برای جلوگیری از نوسانات نرخ ارز و اختلالات اقتصادی، قیمت ها کنترل و بازار ارز کنترل می شود.

شایان آرانی در ادامه افزود: از آنجایی که دولت قبل بازار ارز را به حال خود رها کرد، این مشکل منجر به افزایش شدید نرخ تورم شد و سایر شاخص های اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار گرفت که ناشی از عدم کنترل نرخ ارز در بازار است. اجرای سیاستی که وجود داشت این است که تعیین قیمت ارز را به بازار بسپاریم اما در دولت فعلی کنترل بازار در اختیار دولت است و دولت برای کاهش نرخ تورم گام برمی دارد. و نقدینگی در تلاش است تا قیمت ارز را تثبیت کند، اقدامی که ماه هاست باعث افزایش قیمت شده است. ارز باید در محدوده ۵۰ هزار تومان بماند.

دولت قصد دارد در ابتدا تورم را مهار کند و اقتصاد را در مسیر رشد قرار دهد. سپس و در شرایطی که نرخ تورم کاهش یابد و به کمتر از ۳۰ درصد برسد، قطعا اقدامات لازم را برای اصلاح تدریجی نرخ ارز انجام خواهد داد. با این حال نباید فکر کرد که نرخ ارز در ماه های آینده افزایش خواهد یافت

اصلاح نرخ ارز پس از کاهش نرخ تورم

وی با بیان اینکه البته نرخ ارز نمی تواند برای مدت طولانی ثابت بماند، افزود: به نظر می رسد قصد دولت در ابتدا مهار تورم است و با کاهش نرخ تورم، اقتصاد در مسیر رشد قرار می گیرد. کمتر از ۳۰ درصد اقدامات لازم برای اصلاح تدریجی نرخ ارز انجام شود. اما از آنجایی که اقتصاد کشور شرایط افزایش نرخ ارز را ندارد و از سوی دیگر دولت ابزار لازم و ذخایر ارزی کافی را در اختیار دارد، نباید تصور کرد که در ماه های آینده نرخ ارز افزایش خواهد یافت. بنابراین ثبات نرخ ارز همیشه حفظ می شود. بعید است قیمت ارز در سال آینده افزایش یابد مگر اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد کشور بیفتد.

بر اساس این روند، اخیراً نرخ دلار از ۴۹ هزار تومان به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده است، اما این افزایش قیمت مستمر نبوده و طبیعتاً قیمت ارزهای مختلف به حالت اولیه خود بازگشته است که سودجویان و دلالان با سوء استفاده از آن سعی در انجام آن داشتند. جو ایجاد شده در اثر حمله تروریستی کرمان و ایجاد التهاب در بازار، به شرایط سوددهی قبلی خود بازگشتند اما این اتفاق نیفتاد. با توجه به تداوم سیاست تثبیت نرخ ارز و توانایی بانک مرکزی در کنترل بازار، بعید به نظر می رسد نرخ ارز در سال آینده با جهش یا رشد بالایی همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا