اخبار بورس

افتتاح سامانه حراج خرده فروشی در دستگاه‌های دولتی برای نخستین بار/ مصرف کننده نهایی سامانه خرده فروشی خانوار است

مشاور معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان تملک کننده:

مشاور معاون بهره برداری و فروش دارایی های منقول سازمان تملک کننده گفت: از آنجایی که سامانه مزایده خرده فروشی برای اولین بار در کشور و در نهادهای دولتی اجرا می شود، سامانه ای است که مستقیماً با افراد و خانوارها مرتبط است. برخی برای از بین بردن انحصار کالا، این سیستم را معرفی کردیم.

حسن خالقی مشاور معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال در گفتگو با افق میهنوی در خصوص سامانه حراج خرده فروشی تصریح کرد: سامانه حراج آنلاین خرده فروشی برای اولین بار در قالب ساماندهی جمع آوری و فروش املاک بر اساس تکلیف قانونی معرفی شد.

وی افزود: این سامانه در بستر تجارت الکترونیک معرفی شد و تمامی فرآیندها اعم از طراحی سایت، تحلیل فرآیند، RFP سایت و فرآیندهای نمودار توسط تیم کارشناسی این سازمان انجام شد. این سامانه به گونه ای طراحی شده است که عموم مردم بتوانند به این سامانه دسترسی داشته باشند، محصول را انتخاب کنند، پیشنهاد دهند و محصولات را خریداری کنند.

خالقی ادامه داد: در سامانه معاملات آنلاین کالا به صورت تکی به فروش می رسد. مردم می توانند بر اساس دسته بندی کالاها انتخاب خود را انجام دهند. زمان عرضه کالا از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر می باشد. مزیت این سیستم این است که از آنجایی که سیستم حراج آنلاین است، همه می توانند قیمت های ارائه شده توسط دیگران را مشاهده کنند. اگر بخواهند قیمت بالاتری ارائه دهند، می توانند این کار را انجام دهند. در پایان دوره های حراج، بالاترین قیمت برنده حراج است.

مشاور معاون بهره برداری و فروش دارایی های منقول سازمان تملک گفت: سامانه مزایده خرده فروشی از خرداد ماه سال جاری افتتاح و در هفته دولت توسط وزارت امور اقتصادی رونمایی شد. تا به امروز، ۱۴۵ حراج موفق برگزار شده و حدود ۴۵۰۰ کالا فروخته شده است. این سیستم با مشارکت ۳۰۰۰۰ نفر از افراد جامعه رابطه مستقیمی بین دولت و مردم ایجاد کرده است.

وی با اشاره به کالاهای قابل فروش در این سامانه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گفتیم گروه هدف اصلی حراج خرده فروشی، عموم مردم و خانوارها هستند، کالاهایی با دوام به فروش می رسانند به عنوان مثال لوازم آشپزخانه، وسایل الکترونیکی. ، تجهیزات کامپیوتری، وسایل سرمایشی و گرمایشی و … ۹۸ درصد از کالاهایی که در این حراج ۸ ماهه عرضه کردیم کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده ها از قبیل یخچال، تلویزیون، جاروبرقی قابل حمل، تبلت و … بود.

خالقی در خصوص اقدامات انجام شده توسط این سامانه توضیح داد: با توجه به تصویب نامه هیئت وزیران مصوب حراج عمومی یا خرده فروشی، یکی از بندها این است؛ افرادی که متقاضی هستند و به عنوان برنده انتخاب می شوند باید به انبارهای سازمان مراجعه کنند و در آنجا پلمب کالا باز شده و از سلامت کالا اطمینان حاصل شود. اگر یک محصول الکتریکی باشد، همچنان از نظر عملکرد آزمایش می شود. در صورت سالم بودن کالا، بدون خط و خش و بدون شکستگی، محصول با رضایت شخص تحویل داده می شود. ما می توانستیم با شرکت های تیپاکس یا شرکت های پستی قرارداد ببندیم و کالاها را برای مردم ارسال کنیم. اما از آنجایی که محصول گارانتی ندارد، تصمیم گرفتیم که مردم به انبار مراجعه کنند و محصول را جمع آوری کنند.

وی همچنین ادامه داد: از آنجایی که سیستم حراج خرده فروشی اولین سیستمی است که در کشور و ارگان های دولتی راه اندازی شده است و سیستمی است که مستقیماً با افراد و خانوارها ارتباط دارد تا بخشی از انحصار کالا را از بین ببرند، این سامانه راه اندازی شده است.

از عموم مردم تقاضا داریم در این سامانه ثبت نام کنند. ثبت نام در این سامانه رایگان است. از خرداد ماه امسال تاکنون ۳۵ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند. از بین آن ۲۰ هزار نفر مناقصه دادند و از بین آن ۲۰ هزار نفر ۴ هزار نفر به عنوان برنده کالا انتخاب شدند.

مشاور معاون بهره برداری و فروش اموال منقول گفت: در مجموع ۴۰۰۰ قلم کالا داشتیم. تمامی این اقلام با بالاترین قیمت فروخته شد. البته حداکثر قیمت ما حدود ۴۰ درصد زیر قیمت های بازار است. زیرا قیمت های اولیه توسط کارشناسان رسمی تعیین می شود. از آنجایی که کاربران نهایی ما خانواده ها هستند، خانواده ها با توجه به قیمتی که برای محصول دارند، قیمت کمتری نسبت به بازار ارائه می دهند، برنده می شوند و از محصولات ما استفاده می کنند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا