اخبار اقتصاد ایران

افتتاح قطعه پایانی آزادراه قزوین- رشت قبل از نوروز | پیشرفت ۹۷ درصدی راه آهن رشت- کاسپین

با تکمیل قطعه نهایی آزادراه قزوین – رشت، مشکل ازدحام ترافیکی این محدوده که در ایام نوروز تا ۸ ساعت می رسد برطرف می شود. این قسمت بعد از حدود ۵ سال تا پایان اسفند استفاده می شود

ایران تحلیل به نقل از روزنامه ایران، راه اندازی قطعه پایانی آزادراه قزوین – رشت با مسافتی حدود ۸ و نیم کیلومتر از نظر طولی مسافت زیادی نیست، بلکه از نظر زمانی تردد به شهر رشت را به خصوص در زمان اوج ترافیک روان تر می کند. و مصرف سوخت و آلاینده های محیطی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

آزادراه رشت – قزوین به طول کل ۱۳۷.۴ کیلومتر یکی از مهمترین جاده های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال – جنوب است. قرار بود ۸ کیلومتر پایانی این آزادراه در سال ۱۳۹۷ ساخته شود که تکمیل این ۸ کیلومتر به دولت سیزدهم رسید. تاکید دولت بر تکمیل این بخش قبل از عید نوروز بود. آزادراه قزوین – رشت به رودبار و منطقه منجیل پر از ترافیک بود اما به دلیل ساخت و ساز جزئی برای رسیدن به رشت باید از شهرستان رودبار عبور کرد که با توجه به ظرفیت مسافر این منطقه در ایام تعطیل به ویژه در ایام نوروز گاهی اوقات ماشین ها بیش از ۸ نفر هستند در ورودی و عبور از رودخانه در ترافیک می مانند.

محمود ملازینل معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با «ایران» افتتاح قطعه پایانی آزادراه قزوین – رشت را تعطیلی دولتی برای مسافران نوروزی دانست و گفت: : مهمترین اتفاق در ترافیک نوروزی این است که در نوروز امسال ترافیک طاقت فرسای رودبار نداریم و برای رسیدن به رشت نیازی به عبور از شهر رودبار نیستیم. آخرین قطعه آزادراه، تردد از قزوین به رشت مستقیم خواهد بود.
وی گفت: با افتتاح آخرین قطعه آزادراه قزوین – رشت مصرف سوخت کاهش می یابد اما فعلا نمی توان میزان کاهش را محاسبه کرد زیرا زمان تردد در ورودی منجیل از ۱ تا ۱۰ ساعت است.

بر اساس این گزارش مراحل ساخت این آزادراه در حال اتمام است و به زودی به اتمام می رسد. این پروژه هم اکنون مراحل پایانی نصب روشنایی و ایمن سازی راه ها را پشت سر می گذارد و به گفته مسئولان استان گیلان به زودی در سفر رئیس جمهور به گیلان افتتاح می شود.

ارزش روزانه ساخت باقیمانده آزادراه ۶ هزار میلیارد تومان است. از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع اعتباری دولت برای ساخت باقیمانده آزادراه رشت – قزوین هزینه شده است و ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار است که جمعاً ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. با توجه به اهمیت آزادراه قزوین – رشت در کاهش بار ترافیکی منطقه و نقش آن در توسعه گیلان، این پروژه مهم با حمایت دولت به اتمام رسیده است.

پروژه های در دست ساخت

توسعه محورهای ارتباطی جاده ای و ریلی در محور برنامه های رشد حمل و نقل دولت قرار دارد. از این رو چندین خط ریلی، آزادراه و بزرگراه در حال ساخت و تکمیل در سال آینده است.
معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در خصوص آزادراه های در حال ساخت تاکید کرد: در صورت تامین ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار، چندین برنامه تکمیل و ساخت آزادراه در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: آزادراه کنار گردنه شمالی کرج که ادامه بزرگراه همت است به طول ۱۸ کیلومتر در حال ساخت است؛ این کنارگذر مستقیماً به اتوبان کرج – قزوین متصل می شود و در حال حاضر برای عبور خودروها وارد مسیر می شوند. شهر کرج در بخشی و راه بندان ایجاد می شود.تکمیل این کنارگذر در سال جاری توسط دولت تصویب شد.این جاده قرار است با مشارکت شهرداری کرج تکمیل شود.سه هزار میلیارد تومان سهم دولت در تکمیل این جاده است. .

به گزارش ملازینل، یکی دیگر از طرح ها تکمیل کنارگذر شرقی اصفهان است که در کریدور شمال به جنوب قرار دارد و تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهر اصفهان دارد. این مسیر ۳۰ کیلومتر است.
به گزارش ملازینل، کنارگذر شمالی اراک و کنارگذر شرقی کرمانشاه در آزادراه کربلا، دو پروژه دیگری هستند که در دست ساخت هستند.
وی افزود: آزادراه تبریز – مرند به طول ۲۴ کیلومتر و مراغه هشترود به طول ۲۹ کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی بالا در حال ساخت است و این دو مسیر در ۶ ماهه اول آینده به بهره برداری می رسد. سال.”

پیشرفت ۹۷ درصدی راه آهن رشت – خزر

علاوه بر بخش راه، پروژه های مهمی در بخش ریلی نیز در دست ساخت است که برخی از این پروژه ها در آستانه بهره برداری قرار دارند. در استان گیلان، اتصال ریلی رشت به بندر کاسپین به‌عنوان بخش شمالی کریدور ریلی شمال به جنوب به زودی افتتاح می‌شود. افتتاح این خط ریلی نقش مهمی در افزایش ترانزیت و حمل بار ریلی از بنادر جنوبی به بنادر شمالی و بالعکس دارد.
به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، اجرای پروژه راه آهن رشت – خزر به اتمام رسیده و حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه راه آهن رشت – کاسپین هزینه شده است، افزود: تاکنون ۲۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم و مابقی مربوط به مطالبات پیمانکار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور حداقل ارزش روزانه پروژه راه آهن رشت – خزر را ۵ هزار میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: بهره برداری از خط ریلی و باقیمانده آزادراه. حوزه حمل و نقل بین المللی را متحول خواهد کرد.»

پروژه راه آهن رشت – خزر تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب است و نقش مهم و حیاتی در ترانزیت کالا و تجارت خواهد داشت. این خط ریلی یکی از پروژه های مهم ریلی کشور است که کریدور شمال – جنوب در شاخه میانی دریای خزر را به دریای عمان و خلیج فارس متصل می کند و امکان حمل و نقل ترکیبی را در فضای تجاری فراهم می کند. در کریدور شمال – جنوب با توجه به اینکه حدود ۴۰ درصد از انتقال کالا از بندر کاسپین از طریق ریل امکان پذیر است، یکی از ضروری ترین بخش ها در توسعه بندر، تکمیل راه آهن رشت – کاسپین است.

به گفته متولیان اداره حمل و نقل، با تکمیل پروژه رشت – کاسپین که به زودی افتتاح می شود، حمل و نقل ترکیبی محقق شده و فضای توسعه در فازهای بعدی پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا