اقتصاد جهان

اقتصاد اروپا در 2024 کمتر از 1 درصد رشد می کند

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از قیمت نفت، کمیسیون اروپا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که رشد اقتصادی در منطقه یورو به دلیل تورم بالا و نرخ بهره بالا، کندتر از حد انتظار خواهد بود.

در حال حاضر انتظار می رود اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۴ ۰.۸ درصد رشد کند. رشد ۱.۲ درصدی در ماه نوامبر پیش بینی شده بود.

افزایش سریع نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و کاهش قدرت خرید خانواده ها به رشد اقتصادی مثبت منطقه پس از بحران کرونا در سال گذشته پایان داد. کمیسیون اروپا اعلام کرد که این منطقه در نیمه دوم سال گذشته در آستانه ورود به رکود فنی قرار دارد. منتشر شد، اما چشم انداز سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ هنوز نامشخص است.

تحلیلگران هشدار می دهند که به دلیل تاثیر مداوم نرخ بهره بالای بانک مرکزی اروپا، انتظار نمی رود رشد اقتصادی در اوایل سال جاری شتاب بگیرد. نرخ بهره به بالاترین حد خود در ۲۲ سال اخیر رسیده است و کریستین لاگارد هشدار داده است که صحبت در مورد کاهش نرخ ها خیلی زود است.

اما این کمیسیون روند کاهش تورم را مثبت ارزیابی می کند. کاهش قیمت انرژی باعث تعدیل قیمت ها در اروپا شده است.

قیمت نفت و گاز بسیار پایین تر از پیش بینی پاییز است. پیش بینی می شود متوسط ​​شاخص تورم در اروپا در سال ۲۰۲۴ برابر با ۲.۷ باشد. این رقم در ماه نوامبر ۳.۲ درصد و سال قبل ۶.۳ درصد برآورد شده است.

با این حال، کمیسیون اروپا هشدار داده است که اختلال در تجارت نفت به دلیل بحران‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند زنجیره تامین را مختل کند، تولید را کاهش دهد و دوباره فشار قیمت‌ها را افزایش دهد.

در سمت تقاضا، بهبود سریع مصرف و رشد دستمزد بهتر از حد انتظار می‌تواند تورم را بالاتر ببرد.

انتهای پیام/۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا