ترندهای روز

اهمیت سفر رهبر چین به فرانسه/ پکن شکاف اروپا و آمریکا را عمیق‌تر می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

شی جین پینگ، رهبر چین پس از پنج سال برای دیدار با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود به پاریس رفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، موضوعات روابط اروپا با چین، تجارت و جنگ در اوکراین در دستور کار مذاکرات شی جینپینگ با مکرون و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا خواهد بود. بر اساس این گزارش، شی به مکرون گفت که روابط چین و فرانسه “الگویی برای جامعه بین المللی از همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد بین کشورهایی با سیستم های اجتماعی مختلف است.”

رهبر چین تاکید کرد: با برقراری روابط چین و فرانسه، پل ارتباطی شرق و غرب ایجاد می شود و روابط بین المللی دو کشور در راستای گفت وگو و همکاری قابل پیگیری است. وی تاکید کرد: از سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی در چین استقبال می کنیم و افزود: برای این منظور بخش تولید چین را به طور کامل باز کرده ایم و با سرعت بیشتری به سمت گسترش دسترسی به بازار مخابرات، دارو و سایر خدمات حرکت خواهیم کرد.

توسعه تجارت چین و فرانسه با حفظ منافع سیاسی

کارشناسان روابط بین الملل می گویند فرانسه در حال پیشبرد صنعتی سازی مجدد بر اساس نوآوری سبز است، در حالی که چین در حال تسریع توسعه نیروهای جدید تولیدی با کیفیت بالا است. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، تجارت دوجانبه نزدیک به ۸۰۰ برابر شده و به ۷۸.۹ میلیارد دلار رسیده است. سرمایه گذاری دو طرف بیش از ۲۶ میلیارد دلار است و بیش از ۲۰۰۰ شرکت فرانسوی خود را در بازار چین ادغام کرده اند. چین بزرگترین شریک تجاری فرانسه در خارج از اتحادیه اروپا است و فرانسه نیز بزرگترین شریک تجاری چین در اتحادیه اروپا است.

ارائه مسائل امنیتی بین دو کشور از دیگر بخش‌های این مذاکرات بود. به گفته کارشناسان، این بیانیه ها و توافق نامه های همکاری بر نگرش باز، صداقت و حسن نیت چین برای تقویت همکاری با فرانسه و اروپا تاکید دارد و نشان دهنده سیگنال مثبتی برای کارآفرینان اروپایی و تثبیت روابط تجاری است. چین و اروپا با فشار جدایی مواجه بودند.

آیا اهمیت سفر رهبر چین به فرانسه/پکن شکاف بین اروپا و آمریکا را عمیق تر می کند؟

بنابراین انتظار می رود چین بازار خود را با تمرکز بر بخش خدمات، از جمله مخابرات و خدمات پزشکی، باز کند تا فرصت های بیشتری برای شرکت های فرانسه، اروپا و فراتر از آن ایجاد کند. همکاری در کشاورزی، هوش مصنوعی (AI) و توسعه سبز از دیگر زمینه های همکاری دو کشور است. در زمینه همکاری کشاورزی، چین به استفاده کامل از مکانیسم هماهنگی سریع زنجیره ارتباطی معروف به “مزرعه فرانسوی با میز غذاخوری چینی” ادامه خواهد داد و محصولات کشاورزی باکیفیت بیشتری را از فرانسه به سفره خانواده های چینی می آورد.

چین همچنین برای تعمیق همکاری در توسعه سبز و حمل‌ونقل هوایی با بخش‌های فرانسوی موافقت‌نامه‌هایی امضا کرد که نشان‌دهنده آگاهی این کشور از پیوند اقتصاد چین با اروپا برای محافظت در برابر تحریم‌هایی است که ممکن است در آینده اعمال شود.

تفسیر چین و فرانسه از اهداف استراتژیک در شرق و غرب

ناظران سیاسی معتقدند که چین و فرانسه در موضوع فلسطین و اسرائیل نقاط مشترک زیادی دارند. بنابراین، تقویت همکاری ها به بازگرداندن صلح در خاورمیانه کمک خواهد کرد.

مکرون در این سفر اهداف سیاسی بلندمدتی را دنبال می کند. مکرون با متقاعد کردن شی به کنترل پوتین در جنگ روسیه علیه اوکراین و برقراری رابطه شخصی نزدیکتر با شی، شی و همسرش پنگ لیوآن را از خانه مادربزرگ فقید مکرون که بسیار بود به جنوب غربی فرانسه برد. نزدیک به او برای بازدید

برای شی، این دیدار همچنین اهمیت داخلی دارد، زیرا او می خواهد به مردم چین نشان دهد که هنوز از روابط قوی در اروپا برخوردار است. شی همچنین به دنبال تشویق مکرون برای خودمختاری استراتژیک اروپا بود. عنصری که در سفر سال گذشته ماکرون به چین برجسته بود.

تفسیر شی از خودمختاری استراتژیک جایی است که اروپا از ایالات متحده دور می شود و به سمت دیگر شرکا، به ویژه چین حرکت می کند. اما این تفسیر فرانسه یا اروپایی ها نیست. دیدگاه اروپایی ها از استقلال استراتژیک این است که اروپا ظرفیت و توانایی بیشتری برای عمل مستقل از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی برای تقویت روابط پیمان آتلانتیک با واشنگتن ایجاد خواهد کرد. در عوض، شی قصد دارد بین ایالات متحده و اروپا فاصله بیندازد و نشان دهد که در ناتو محدودیت‌هایی برای اروپا وجود دارد که می‌تواند روی چین برای رفع آنها حساب کند.

در طول ۶۰ سال گذشته، دلیل اینکه روابط چین و فرانسه به طور مداوم در خط مقدم روابط چین با غرب باقی مانده است، به این دلیل است که فرانسه در بسیاری از «اول‌ها» پیشگام بوده است، نه به این دلیل که در گذشته فراز و نشیب‌های سیاسی را تجربه کرده است. آنها روابط با یکدیگر را تجربه نکردند، اما به این دلیل است که همیشه بر منافع اساسی و بلندمدت هر دو کشور و مردمشان متمرکز بودند و اجازه نمی دادند منافع ایدئولوژیک داخلی بر روابط سیاسی آنها تأثیر بگذارد.

آیا اهمیت سفر رهبر چین به فرانسه/پکن شکاف بین اروپا و آمریکا را عمیق تر می کند؟

گفته می شود شارل دوگل یک بار در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و فرانسه گفت: فرانسه به سادگی جهان را آنگونه که هست به رسمیت می شناسد. دوگل قویاً به تاریخ طولانی تمدن چین اعتقاد داشت و تأکید می کرد که توسعه جهانی نمی تواند راه دور باشد همانطور که دوگل پیش بینی کرد، چین عمیقاً با جهانی شدن غرب ادغام شده است و تمایل جدی در این کشور برای مشارکت وجود دارد. به توسعه جهانی

گسترش روابط چین با اروپا و تعمیق همکاری با سایر کشورها از جمله فرانسه، افق میهن اجباری این کشور نیست، بلکه حاصل تجربه چین از توسعه خود برای رفع نیازهای طبیعی مردمش است. چین به جای رویاپردازی به دنبال همکاری با دیگران است و همکاری چین با همه کشورها باید در این چارچوب تحلیل شود.

به همین دلیل است که فرانسه یک قدرت تأثیرگذار بزرگ در جهان غرب است و تأثیر آن نه تنها از قدرت سخت آن بلکه از سنت دیرینه استقلال و دیدگاه منحصربه‌فرد آن است. ناظران سیاسی معتقدند که ثبات و توسعه روابط چین و فرانسه به موضوعی بسیار برجسته در روابط چین با غرب تبدیل خواهد شد و به سایر کشورهای غربی کمک می کند تا سیاست خارجی چین و اصولی را که چین در توسعه روابط با کشورهای مختلف از آنها استفاده می کند، درک کنند. زمینه های فرهنگی او پس انداز می کند. ثبات روابط چین و فرانسه انگیزه بیشتری برای روابط چین و اروپا ایجاد می کند و همچنین به کشورهای اروپایی این امکان را می دهد که چین را به شیوه ای منطقی، عملی و عینی درک کنند و روابط خود با چین را بر این اساس مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا