کشاورزی

اولتیماتوم یک هفته‌ای مجلس به وزیر کشاورزی برای اعلام قیمت گندم

محمدجواد عسکری گفت: با رئیس جمهور مکاتبه و جلساتی با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و اعلام کردیم که قیمت گندم امسال باید هر چه سریعتر اعلام شود و تاخیر از مصادیق سهل انگاری است.

وی گفت: در شورای اسلامی شورایی به نام شورای قیمت محصولات کشاورزی داریم که متشکل از شش کشاورز و تولیدکننده پیشرو و سه نفر از دولت شامل وزیر جهاد کشاورزی، وزیر امور اقتصادی و رئیس جمهور است. سازمان برنامه و بودجه و ۲ نفر از کمیسیون کشاورزی. شما در جلسه حضور دارید و بر آن نظارت می کنید. تقریبا ۲ ماه پیش شورای قیمت تشکیل جلسه داد و طبق کارشناسان و تحقیقات، قیمت گندم ۱۹۵۰۰ تومان تعیین شده است. اگر افزایش یابد، متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد.

عسگری تصریح کرد: آنچه شورای قیمت گذاری اعلام کرده از منظر کارشناسی بوده و سود متعارف کشاورز نیز لحاظ شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: گندم را یک محصول استراتژیک می دانیم و سالانه به حدود ۱۱.۵ میلیون تن از آن نیاز داریم که ۱۰.۵ میلیون تن آن برای نانوایی ها و مابقی مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات منطقه از جمله جنگ اوکراین و روسیه و حوادث دیگر، موضوع خودکفایی گندم باید در دستور کار دولت قرار گیرد، در بودجه ۱۴۰۳ همانطور که دیدیم اعتبارات لازم برای ایجاد فضا.

وی افزود: میزان وام مورد نیاز باید در نظر گرفته شود، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ همات، بخشی در بودجه سال ۱۴۰۳ و بخشی دیگر باید توسط دولت تعیین شود. انشاءالله بارندگی های خوبی بیاید و کشاورزان ما برای تولید بهتر و بالاتر تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا