ترندهای روز

اگر زمین با سرعتی باورنکردنی در چرخش است، پس چرا آن را احساس نمی‌کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

زمین با سرعتی در حدود ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت در حال چرخش است. این یک سرعت خیره کننده است، با این حال ما روی زمین احساس نمی کنیم که با این سرعت باورنکردنی حرکت می کنیم.

توضیح ساده برای این سوال این است که اولاً سرعت سیاره ما (در مقیاس کیهانی) آنقدرها هم سریع نیست. برای مثال، در حالی که سیاره ما با سرعتی نزدیک به ۱۰۷۰۰۰ کیلومتر در ساعت به دور خورشید می چرخد، سرعت خود خورشید در کهکشان ۸۲۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت است که بسیار سریعتر از ما است.

ثانیاً، حرکت زمین نسبتاً نرم است، اگرچه در اثر عوامل مختلف از جمله زمین لرزه سرعت آن کاهش یافته و شتاب می گیرد. اگر این سرعت بسیار متغیر بود و تغییرات ناگهانی داشت، حرکت زمین احساس می شد، اما انسان سرعت ثابت را احساس نمی کرد.

در واقع همه چیز روی زمین با سرعت ثابتی در حال چرخش با زمین است، بنابراین ما متوجه آن نمی شویم. مثل این است که در ماشینی باشیم که با سرعت بالا رانندگی می کنیم و متوجه سرعت خود نمی شویم.

مثال دیگر نشستن روی صندلی هواپیما با سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است. اگر چشمان خود را در آنجا ببندید، اصلاً احساس نمی کنید که در حال حرکت هستید. وقتی مهماندار قهوه را در فنجان شما می ریزد، قطرات قهوه پرواز نمی کند و در پشت هواپیما پخش می شود.

دلیلش این است که قهوه، فنجان و شما همه با یک سرعت ثابت حرکت می کنید. اما اگر همان هواپیما به طور ناگهانی سرعت خود را کم یا زیاد کند، قهوه روی زمین می ریزد و مهماندار تعادل خود را از دست می دهد. در این صورت نیروی زیادی احساس خواهید کرد.

به همین ترتیب، اگر زمین به طور ناگهانی کند شود یا متوقف شود، همه ما فشار را احساس خواهیم کرد.

اما چرا زمین با سرعت ثابتی حرکت می کند؟ پاسخ کوتاه این است که هیچ چیز مانع آن نمی شود.

قانون اول نیوتن که به قانون اینرسی معروف است، بیان می کند که وقتی نیروی حاصل بر جسمی صفر باشد، اگر جسم در حال سکون باشد، برای همیشه ساکن می ماند و اگر جسم با سرعت ثابت حرکت کند، با همان سرعت و در همان جهت برای همیشه باقی خواهد ماند. به حرکت خود ادامه می دهد.

از آنجایی که منظومه شمسی شکل گرفت و سیارات آن متولد شدند، به دلیل این قانون، اجرام در آن تمایل دارند حالت خود را همانطور که هستند حفظ کنند. اگر ساکن هستند، ساکن بمانید و اگر حرکت می کنند، به حرکت خود ادامه دهید.

در نتیجه این قانون تا زمانی که نیروی عظیمی وارد زمین نشود و با مانعی برخورد نکند، سیاره ما با همان سرعت ثابت به حرکت خود ادامه می دهد و باز هم متوجه سرعت آن نخواهیم شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا