ترندهای روز

اگر چرخش زمین به‌صورت ناگهانی متوقف شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

شاید این جمله را شنیده باشید که «دنیا را متوقف کنید». می‌خواهم پیاده شوم.» اما اگر زمین واقعاً از حرکت بازایستد، برای ما، دریاها و اقیانوس‌ها و همه موجودات زنده و غیر زنده روی آن چه می‌شود؟

بررسی ها نشان می دهد که سرعت چرخش زمین حدود ۲.۳ میلی ثانیه در هر قرن کاهش می یابد و در صورت ادامه این روند، سرانجام روزی فرا می رسد که زمین از چرخش خود باز می ماند. تصور کنید در ساحل دریا در منطقه استوایی قدم می زنید. همه چیز آرام است و زمین به حرکت آهسته خود ادامه می دهد بدون اینکه ما حتی متوجه حرکت آن شویم. اگر زمین به طور ناگهانی از حرکت بازایستد، ما با سرعت صدها کیلومتر در ساعت پرواز خواهیم کرد!

در خط استوا، زمین با سرعتی در حدود ۱۰۴۰ مایل در ساعت یا ۱۶۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند. اما اگر زمین از حرکت باز ایستد، تمام موجودات روی زمین با یک سرعت حرکت می کنند و ما از زمین به بیرون پرتاب می شویم. در واقع، اگر جهان از حرکت باز بماند، هیچ کس نمی تواند از آن پیاده شود، اما با سرعت چند صد کیلومتر به بیرون پرتاب می شود.

زمین، به حرکت ادامه بده!

طبق قانون اول اینرسی نیوتن، اگر زمین از حرکت باز می‌ماند، در ابتدا با سرعت ۱۶۷۰ کیلومتر در ساعت به سمت شرق پرواز می‌کردیم. این نیروی قوی می تواند در یک لحظه باعث مرگ شود. جوزف لوی، دانشیار علوم زمین و محیط زیست در دانشگاه کلگیت می گوید: «آب اقیانوس ها نیز این شتاب ناگهانی را احساس می کند. بنابراین، به احتمال زیاد خواهید دید که اقیانوس ها دیگر اقیانوس نخواهند بود!»

اگر چرخش زمین متوقف شود، احتمالاً آب اقیانوس ها مانند هر چیز دیگری به سمت شرق پرواز می کند. حتی تصور چنین وضعیتی آسان نیست. درختان و ساختمان ها حتی اگر ریشه در زمین داشته باشند از این وضعیت در امان نخواهند بود. لوی می‌گوید اینرسی که ساختمان را از توقف ناگهانی زمین به سمت شرق هل می‌دهد، بسیار قوی‌تر از ملاتی است که آجرها را در کنار هم نگه می‌دارد، بنابراین کل سازه ممکن است از هم بپاشد.

جالب است بدانید که وضعیت در قطب ها متفاوت خواهد بود و افراد ساکن در آن مناطق ممکن است با مقداری کبودی زنده بمانند. در قطب ها سرعت حرکت زمین کمتر است، بنابراین اگر زمین متوقف شود، شرایط به اندازه استوا حاد نخواهد بود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا