بانک و بیمه

ایجاد بانک اطلاعاتی برای شناسایی مظنونان به پولشویی| مقابله باپولشویی درآمدهای دولت را افزایش می دهد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: رصد اطلاعات نقل و انتقالات مالی و تراکنش های بانکی برای شناسایی پولشویان و اخلالگران در اقتصاد کشور در حال حاضر با استفاده از تجهیزات مدرن و امکانات لازم انجام می شود. اقدامات سازمان ها، نهادها و نهادهای کشور به صورت منسجم از طریق کانال های ارتباطی متعدد برای مبارزه با پولشویی، نه تنها از طریق ورود پول های غیرقانونی یا به اصطلاح کثیف به سیستم بانکی و بدنه اقتصاد که نتیجه معاملات مجرمانه است و باید از فعالیت هایی مانند قاچاق مواد مخدر، اسلحه، کلاهبرداری، رشوه و … جلوگیری کرد، اما هیچکس نمی خواهد با شناسایی و برخورد جدی با نظام بانکی و پولی کشور، پول های کثیف موجود در اقتصاد را از بین ببرد. و البته فرار مالیاتی از طریق ردیابی معاملات و فعالیت ها. به اقتصاد سایه فکر نکنید.

البته بانک مرکزی به عنوان یک مرجع نظارتی بر بانک ها، موسسات اعتباری و سایر موسسات فعال در بازار پول کشور، علاوه بر فراهم کردن زیرساخت های لازم برای پیشگیری و مبارزه با پولشویی در بازار پول کشور، باید نظارت مناسبی نیز داشته باشد. اجرای قوانین و مقررات مربوط در کشور سال. بازار را زیر نظر دارد. نظارتی که اکنون از طریق شناسایی و نظارت بر تراکنش‌های بانکی و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی انجام می‌شود، با هدف بستن مسیرهای غیرقانونی فعالان اقتصادی و تجار که فعالیت‌شان مطابق با قوانین و مقررات نیست، صورت می‌گیرد.

جداسازی حساب‌های خصوصی و حساب‌های تجاری، الزام دارندگان کارت بانکی به تماس با سازمان مالیاتی، شناسایی و نظارت بر تراکنش‌های بانکی، مالی و اقتصادی از جمله اقدامات بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در صورت انجام معاملات است. مشکوک به پولشویی، قطعاً با آن برخورد خواهد شد

نظارت دقیق بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها و موسسات برای جلوگیری از پولشویی

به عنوان مثال، جداسازی حساب های شخصی و تجاری، الزام دارندگان کارت بانکی به تماس با سازمان مالیاتی، شناسایی و نظارت بر تراکنش های بانکی، مالی و اقتصادی از جمله اقدامات بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی است. در عین حال سازمان ها و نهادهای دیگر نیز نسبت به این موضوع حساس هستند و در صورت مشکوک شدن به پولشویی قطعا رسیدگی می کنند چرا که پولشویی آثار و تبعات منفی بسیاری در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد. . نمونه آن نفوذ پول های غیرقانونی به سیستم بانکی است که بی شک اقتصاد کشور را با چالش مواجه می کند زیرا منشأ و منبع خاصی ندارد.

آثار و پیامدهایی مانند گسترش فساد در جامعه، تضعیف بخش خصوصی، کاهش اعتماد به بازارهای مالی، کاهش درآمدهای دولت، تقویت منابع و شبکه مالی مجرمان از جمله پیامدهای منفی این امر است. پدیده شومی که وجود ندارد را می توان در صورت عدم توجه کافی نادیده گرفت. ; اقتصاد کشور در مسیر درستی در حال توسعه است. البته جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که با تصویب قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه اجرایی آن سعی در مقابله با این پدیده مذموم داشته است. و سایر شرکت های فعال در بازار پول.

برای مبارزه با پدیده پولشویی، بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند به طور کامل از آن جلوگیری کند. مبارزه با این پدیده نیازمند همکاری و هم افزایی تمامی نهادها و سازمان های درگیر است. البته بانک مرکزی به عنوان یک نهاد پولی در این زمینه نظارت دقیقی دارد

لزوم همکاری و هم افزایی همه نهادها و سازمان ها برای مبارزه با پولشویی

محسن صادقی کارشناس مسائل پولی بانکی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی با توجه به تمرکز و توجه بیشتر نهادهای مرتبط در مبارزه با پولشویی به ویژه بانک مرکزی برای جلوگیری از تاثیرگذاری این پدیده بر اقتصاد کشور، تصریح کرد: امکانات و زیرساخت های لازم برای مبارزه با پولشویی در اختیار بانک مرکزی است و در در سال های اخیر همکاری کشورمان با نهادهای بین المللی در این زمینه افزایش یافته است. از سوی دیگر، سیستم بانکی و مالی فرآیندهای لازم را انجام داده است تا شرکت ها و موسسات گزارش های لازم را در این بخش ارائه دهند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند به طور کامل از پولشویی جلوگیری کند، تصریح کرد: مبارزه با این پدیده نیازمند همکاری و هم افزایی تمامی نهادها و سازمان های مرتبط است. این بخش همانطور که بازار سرمایه استانداردهای لازم برای مبارزه با پولشویی را دارد، از آنجایی که الزامات این موضوع قبلاً در بازارهای معتبر و بزرگی مانند بورس اجرا شده است، موضوعی که در گذشته چنین نبود، اما در حال حاضر کلیه فعالیت های مرتبط با پولشویی در کشور به درستی رصد شود.

اگرچه بانک مرکزی بانک مرکزی از طرق قانونی بر مبادلات پولی در سیستم بانکی نظارت دقیق دارد، اما این اقدام هدفمندی برای جلوگیری از فرار مالیاتی است، ضمن اینکه این اقدامات در جلوگیری از فرار مالیاتی نیز سهم بسزایی دارد. پولشویی مقدم بر سیستم بانکی است

رویکرد هدفمند بانک مرکزی برای شناسایی عوامل پولشویی از طریق نظارت بر تراکنش های بانکی

این کارشناس مسائل پولی و بانکی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه همچنان در حوزه پولی و مالی به ویژه در سیستم بانکی تعدادی از وظایف کوچکتر مانند جابجایی حساب، انتقال وجه از کارت به کارت و استفاده از بانک مرکزی وجود دارد. آنها همچنین ابزارهای قانونی. مبادلات پول در سیستم بانکی را به دقت رصد و شناسایی می کند. با این حال، این اقدام هدفمند بانک مرکزی برای جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از افرادی است که به دنبال اجتناب از پرداخت مالیات های قانونی به دولت هستند. در عین حال، این اقدامات نیز سهم بسزایی در جلوگیری از پولشویی در سیستم بانکی دارد.

صادقی تصریح کرد: بخش عمده پولشویی را می توان به معاملات ملکی یا معاملات رسمی که به صورت دستی و پیاده انجام می شود و همچنین قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر و غیره نسبت داد، زیرا در این گونه معاملات این امکان وجود دارد. برای معامله گران امکان جذب پول به سیستم بانکی از چنین فعالیت هایی وجود دارد، اگرچه این امر در سیستم بانکی کمتر اتفاق می افتد. حصول اطمینان از اینکه به دلایل جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی، هم اکنون کلیه معاملات حسابرسی شده توسط حسابرس شرکت ها و بنگاه های تجاری بررسی می شود تا معاملات مشکوکی صورت نگیرد.

انجام دادن پایاپای یا رمز از طریق رمز ارزها بر ظهور پدیده پولشویی همیشه چالش آفرین هستند، بنابراین باید توجه داشت مشک ورای اقتصاد کشور زیان آور بوده و از طرفی باعث کاهش میزان درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

تراکنش های تقلبی و استفاده از ارزهای دیجیتال از دلایل پولشویی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی شرکت ها و سیستم بانکی الزامات این حوزه را رعایت می کنند، افزود: آموزش های لازم برای جلوگیری از پدیده شوم پولشویی باید زودتر انجام شود، چرا که در حال حاضر مبادلات پایاپای یا معاملات از طریق ارزهای رمزنگاری شده انجام می شود. این مشکلات همیشه ظاهر پولشویی را با چالش مواجه می کند. بنابراین باید توجه داشت که معاملات مشکوک و غیرعادی خارج از شمول مقررات رصد می شود زیرا از یک سو پولشویی برای اقتصاد کشور مضر است و از سوی دیگر میزان درآمد مالیاتی را کاهش می دهد. . .

بر اساس این گزارش، هر گونه فعالیت اقتصادی که فاقد مجوز قانونی در چارچوب قوانین و مقررات کشور باشد، فعالیت مرتبط با پولشویی نامیده می شود. به عنوان مثال برای مبارزه با پولشویی، تمامی تراکنش های مالی و اقتصادی کشور رصد می شود و در صورت مشکوک بودن تراکنش ها به جرایم پولشویی و پولشویی، به گفته مسئولان قطعاً با آنها برخورد خواهد شد. این در حالی است که برای اولین بار در کشور بانک اطلاعاتی از افراد مشکوک به پولشویی ایجاد شد و در نتیجه بسیاری از افراد مشکوک به پولشویی مسدود شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا