فناوری

ایران؛ سومین کشور متضرر از قطع اینترنت در جهان / روسیه صدرنشین است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دنیای اقتصاد: اینترنت ایران دیگر پر از وقفه و اختلال نیست. به خصوص در سال های اخیر فیلترینگ و مسدودسازی گسترده به این مشکلات اضافه شده است به طوری که اینترنت باکیفیت برای کاربران ایرانی آرزویی دست نیافتنی است. ادامه این اختلالات رکوردهای جدیدی را به همراه داشته که البته برای زندگی مجازی کاربران و اقتصاد کشور چندان شیرین و خوشایند نیست.

محدودیت ها و اختلالات اینترنت که تا اواسط سال گذشته با تحمیل زیان ۵.۷ میلیون دلاری، ایران را به رتبه دهمین کشور آسیب دیده جهان از این نظر رسانده بود. اکنون ایران تا پایان سال ۲۰۲۳ با زیان اقتصادی ۹۲۰.۳ میلیون دلاری به رتبه سوم جهان در این رتبه بندی رسیده است.

ایران؛  سومین کشور متاثر از قطعی اینترنت در جهان/ روسیه پیشتاز است

قطع اینترنت توسط دولت ها – به هر دلیلی – سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد جهان خرج می کند و به شکل زخمی ظاهر می شود که بر اقتصاد کشورهای خود وارد می کنند. اینترنت ایران سال هاست که با فیلترینگ و قطعی های عمدی دست و پنجه نرم می کند و این اختلالات خسارات هنگفتی به کاربران و البته کسب و کارهای آنلاین وارد کرده است.

آخرین آمار منتشر شده از نتایج بررسی top10vpn اطلاعات جالبی در مورد تاثیر اقتصادی قطعی و قطعی اینترنت ارائه می دهد.

این وب سایت که به عنوان زیرمجموعه NetBlocks، یک سازمان غیرانتفاعی ردیابی قطعی اینترنت فعالیت می کند، در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که قطعی اینترنت تحمیلی توسط دولت در سال گذشته بیش از ۹ میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه داشته است.

این گزارش حاکی از آن است که در سال گذشته ۱۹۶ قطع عمدی اینترنت در ۲۵ کشور جهان رخ داده است و طول مدت قطعی اینترنت از سوی دولت‌ها در سال جاری به ۷۹ هزار و ۲۳۸ ساعت رسیده است.

بر این اساس در سال ۲۰۲۳ اینترنت جهان به مدت ۲۵۵۳۵ ساعت قطع شده و ۷۴۷ میلیون نفر در جهان در این مدت تحت تاثیر قطعی عمدی اینترنت قرار گرفته اند.

به همین دلیل، فعالان حقوق بشر بر این باورند که در سال گذشته نیمی از قطع عمدی اینترنت توسط دولت ها منجر به نقض حقوق مردم و آزادی های اجتماعی شده است.

در این سال شبکه‌های اجتماعی ۵۳ هزار و ۷۰۳ ساعت فیلتر شده‌اند و در این میان پلتفرم ایکس یا توییتر رکورد بیشترین میزان فیلترینگ و محدودیت را دارند. توییتر با ۱۰۶۸۳ ساعت اختلال عمدی به این رکورد دست یافت که ۱۸ درصد بیشتر از اینستاگرام و ۲۶ درصد بیشتر از TikTok بود.

بر اساس این گزارش، روسیه با ۴.۰۲ میلیارد دلار بیشترین ضرر اقتصادی ناشی از اخلال عمدی را در سال گذشته تجربه کرد و پس از آن اتیوپی با ۱.۵۹ میلیارد دلار و ایران با ۹۲۰.۳ میلیون دلار قرار گرفتند. اختیار داشته باشد

این در حالی است که عراق با ۶۶ مورد قطع عمدی اینترنت که بیشتر آن مربوط به امتحانات مدارس و دانشگاه ها بوده، بیشترین تعداد خاموشی ها را داشته است. جالب است بدانید شهر مانیپور هند با بیش از ۵۰۰۰ ساعت قطعی عمدی، بیشترین قطعی اینترنت در جهان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

از ضرر اقتصادی تا آسیب های اجتماعی

در واقع بررسی آسیب های جهانی ناشی از قطع اینترنت توسط دولت های جهان، نوعی اختلال عمدی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند شدیدترین نوع سانسور اینترنتی تلقی می شود که علاوه بر نقض قوانین حقوق دیجیتال شهروندان، ضررهای اقتصادی زیادی را نیز به کشورها تحمیل می کند.

این شاخص با پیگیری هر قطعی اینترنت و شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف جهان که توسط دولت ها و عمدی انجام می شود و همچنین بر اساس محاسبات مربوط به شاخص های بانک جهانی، اتحادیه جهانی مخابرات، اتحادیه اروپا به دست می آید. اداره آمار، و اداره سرشماری ایالات متحده. .

کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسان بر این باورند که قطع عمدی اینترنت به عنوان شدیدترین نوع سانسور اینترنتی، یکی از اشکال کنترل و نظارت اجتماعی بر مردم هر کشوری است که مانع از دسترسی آزاد آنها به اینترنت و در نهایت می شود. ، هدف از ردیابی شاخص جهانی هزینه قطع اینترنت جلب توجه عموم است. چنین اقداماتی می تواند منجر به آسیب های اجتماعی و اقتصادی شود.

آمار منتشر شده توسط وب سایت top10vpn نشان می دهد که در سال ۲۰۲۲، ۱۱۴ قطع اینترنت در ۲۳ کشور جهان رخ داده است که در مجموع ۲۴.۶۷ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است. کل زمان قطع اینترنت در سال جاری در سراسر جهان ۵۰.۶۵ ساعت بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۴۵ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۲ روسیه بیشترین ضرر را به دلیل قطع عمدی اینترنت به خود اختصاص داده است که به ۲۱.۵۹ میلیارد دلار رسیده است. . پس از روسیه، کشورهای میانمار و قزاقستان در رده های بعدی قرار گرفتند.

این بررسی ها نشان می دهد که در نیمه اول سال ۲۰۲۳، جهان شاهد ۸۱ خاموشی عمدی در ۱۴ کشور بوده است که مجموع زیان اقتصادی این قطعی ها ۱.۷۲ میلیارد دلار بوده است. در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۷۹۰۱ ساعت قطعی عمدی اینترنت در سراسر جهان اعمال شد.

بر اساس این آمار، در نیمه اول سال ۲۰۲۳، اتیوپی با ۵۲۶ میلیون دلار بیشترین ضرر ناشی از قطع اینترنت را داشته و پس از آن میانمار و هند قرار دارند.

این در حالی است که روسیه در پایان سال ۲۰۲۳ با پشت سر گذاشتن اتیوپی توانست مقام اول را از آن خود کند و البته ایران از هند عبور کرده و در جایگاه سوم این رده بندی قرار گیرد.

بخشی دیگر از این گزارش به بررسی دلایل مختلفی می پردازد که دولت های دنیا را به دنبال راه حلی در قطع عمدی اینترنت می گرداند. به این ترتیب به نظر می رسد در یک سال اخیر شورش ها و درگیری ها بیش از هر چیز منجر به قطع اینترنت شده است و در این شرایط اروپا و سپس آسیا شاهد بیشترین میزان این نوع اختلالات عمدی از سوی دولت ها بوده است. .

پس از آن تظاهرات مردمی بیشترین سهم را از قطعی عمدی اینترنت به خود اختصاص داده است و البته کشورهای خاورمیانه در این زمینه پیشگام بوده اند و اساسا مهمترین عامل قطعی اینترنت تحمیلی توسط دولت ها در این کشورها تظاهرات و اعتراضات سیاسی بوده است. . در مجموع، ناآرامی ها با خسارت اقتصادی ۵.۰۶ میلیارد دلاری مهمترین دلیل قطعی عمدی اینترنت در سال گذشته بوده است.

پس از آن رویدادهای دیگری مانند تظاهرات (با ۲.۸ میلیارد دلار)، امتحانات مدارس (با ۴۶۴.۱ میلیون دلار)، کنترل جریان اطلاعات (با ۴۲۱ میلیون دلار)، کودتای نظامی (با ۲۳۸.۱ میلیون دلار) و افق میهنات (با ۳۴.۱ میلیون دلار) ) مهم ترین دلایل قطعی اینترنت و اختلالات تحمیلی توسط دولت ها بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا