اقتصاد جهان

ایران بزرگترین قدرت تجارت دریایی خاورمیانه شناخته شد + جدول

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی از وضعیت ناوگان کشتیرانی در منطقه خاورمیانه اعلام کرد که ایران با ۹۴۲ کشتی در سال ۲۰۲۲ بزرگترین قدرت تجارت دریایی در منطقه است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۲ دارای ۳۲ کشتی فله بر، ۳۱ کشتی کانتینری، ۸۳ نفتکش، ۳۹۳ کشتی باری عمومی و ۴۰۳ کشتی از انواع دیگر است.

بر این اساس ایران در سال ۲۰۲۲ بیشترین تعداد کشتی های تجاری را در میان دوازده کشور خاورمیانه خواهد داشت. اختلاف توان ایران با نزدیکترین کشور بیش از ۳۰۰ کشتی است. امارات با ۶۳۶ فروند کشتی در رتبه دوم منطقه از این نظر قرار دارد. تعداد کشتی های ایرانی ۳۰۶ کشتی بیشتر از امارات است.

* یک سوم کل کشتی های خاورمیانه متعلق به ایران است

ناوگان کشتیرانی ایران نیز بیش از دو برابر ناوگان کشتیرانی عربستان سعودی بود. سازمان سیا در سال ۲۰۲۲ تعداد کشتی های سعودی را به ۴۱۳ کشتی افزایش داد و این کشور را به عنوان سومین قدرت تجاری دریایی در خاورمیانه معرفی کرد.

بحرین با ۱۹۰ کشتی و کویت با ۱۶۶ کشتی در رتبه های چهارم و پنجم قرار دارند.

قطر با ۱۲۳ کشتی، عراق با ۷۵ کشتی، عمان با ۵۷ کشتی، لبنان با ۴۹ کشتی، اردن با ۳۵ کشتی، یمن با ۳۰ کشتی و سوریه با ۲۲ کشتی به ترتیب رتبه های ششم تا دوازدهم را به خود اختصاص داده اند.

تعداد کل کشتی های تجاری فعال در خاورمیانه در سال گذشته ۲۷۳۸ فروند بوده که بیش از یک سوم این کشتی ها معادل ۳۴ درصد متعلق به ایران بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا