اقتصاد جهان

ایران در آمار فساد جزو 15 کشور آخر جهان نیست + سند

به گزارش خبرگزاری افق میهن، آمارهای منتشر شده از سوی سازمان شفافیت بین‌الملل نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۲۳ در رتبه ۱۴۹ جهان در شاخص ادراک فساد قرار داشته و ۲۹ کشور جهان در این شاخص امتیاز کمتری نسبت به ایران داشته‌اند.

ایران در شاخص ادراک فساد گزارش سال ۲۰۲۳ امتیاز ۲۴ را کسب کرده است که بالاتر از ۲۹ کشور دیگر مانند لبنان، آذربایجان، عراق، لیبی و تاجیکستان است.

بررسی آمار این موسسه نشان می دهد که رتبه ایران در شاخص ادراک فساد در سه سال دولت سیزدهم تغییری نکرده است. در آخرین سال دولت حسن روحانی، یعنی در سال ۲۰۲۰، ایران در رتبه بندی جهانی شاخص ادراک فساد در رتبه ۱۴۹ قرار گرفت و ایران در بین ۳۰ کشور انتهایی قرار داشت به این معنا که این رتبه حتی در دولت شهید نیز حفظ شد. رئیسی .

این در حالی است که در هشت سال دولت حسن روحانی شاهد افت قابل توجهی در رتبه جهانی ایران در این زمینه بوده ایم. در سال ۲۰۱۲، قبل از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، امتیاز شاخص ادراک فساد ایران ۲۸ و رتبه جهانی ایران در این زمینه ۱۳۳ بود.

بر این اساس، ایران در سال ۲۰۱۲ در بین ۴۱ کشور آخر جهان از نظر برداشت از فساد قرار داشت، اما در سال ۲۰۲۰، سال پایانی دولت حسن روحانی، با ۱۱ پله سقوط در رتبه‌بندی جهانی به رتبه ۱۴۹ و کمتر از ۳۰ کشور اخیر رسید.

امتیاز ایران در این شاخص نیز از ۲۸ به ۲۵ سقوط کرد.

به گفته کارشناسان، سازمان شفافیت بین‌الملل یکی از نهادهای مرتبط با محافل صهیونیستی است و آمار و گزارش‌های آن با سوگیری سیاسی منتشر می‌شود. در این مورد جایگاه رژیم صهیونیستی در طبقه بندی جهانی ادراک فساد به عنوان مثال آورده شده است.

با وجود فساد گسترده در بین سران رژیم صهیونیستی و سابقه محکومیت مقامات ارشد این رژیم حتی در سطح نخست وزیر و رئیس جمهور، رژیم صهیونیستی در گزارش سال ۲۰۲۳ امتیاز ۶۲ و رتبه را کسب کرد. از ۳۳ در شاخص ادراک فساد که مربوط به فضای حاکم بر این رژیم است، مطابقت ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا