ترندهای روز

ایلان ماسک با تراشه Blindsight بینایی را به افراد نابینا برمی‌گرداند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

به گفته ایلان ماسک، استارت آپ Neuralink در حال کار بر روی تراشه جدیدی به نام Blindsight است.

نورالینک به عنوان یکی از استارت آپ های خبرساز جهان، اهداف بلندپروازانه ای را دنبال می کند که مبتنی بر علم است.

Neuralink در حال کار بر روی تراشه جدیدی به نام Blindsight (Corbini) است که در نهایت بینایی را به افراد نابینا باز می گرداند. خبر توسعه Blindsight توسط ایلان ماسک پس از دستاورد مهم Neuralink برای کاشت تراشه “تله پاتی” در مغز یک معلول ۲۹ ساله اعلام شد.

تله پاتی اولین تراشه Neuralink است که با موفقیت وارد مغز یک فرد ۲۹ ساله شده است و به او اجازه می دهد تا از طریق افکار خود موس کامپیوتر را کنترل کند و یک بازی شطرنج را تجربه کند. Blindsight پروژه بعدی Neuralink خواهد بود.

فرآیند کورکورانه با ضبط داده های بصری از طریق دوربین شروع می شود. سپس داده ها توسط کامپیوتر پردازش می شوند تا فرمت آنها در حالتی باشد که مغز توانایی درک آنها را داشته باشد. به معنای ضربه الکتریکی است. پس از دریافت تکانه های الکتریکی، تراشه Neuralink که در مغز وجود دارد، قشر بینایی را با الگوهایی تحریک می کند. با این کار می توان از درک بصری طبیعی مغز تقلید کرد.

برای افرادی که مسیر بینایی آنها به دلیل ژنتیک یا آسیب ها یا بیماری های خاص مختل شده است، چنین روشی می تواند مسیر جایگزینی را ارائه دهد و قدرت بینایی را به آنها بازگرداند. در این حالت مغز می تواند بدون تکیه بر مسیرهای معمول مربوط به چشم و عصب بینایی اطلاعات بصری را دریافت کند.

هدف نهایی Neuralink این است که مغز را به گونه ای تحریک کند که بتواند سیگنال ها را به عنوان داده های بصری معنی دار تفسیر کند.

Neuralink در زمینه ساخت تراشه های مغز کامپیوتری تنها نیست. اما اولین تراشه این شرکت به دلیل بهره مندی از تعداد زیادی الکترود بیشتر از تراشه های مشابه مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، Neuralink از پشتیبانی ایلان ماسک نیز برخوردار است.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا