ورزشی

باران پول در لیگ برتر انگلیس؛ اوضاع سایر لیگ‌های معتبر چگونه است؟

قرارداد سه ساله فعلی حقوق تلویزیون با Sky، TNT Sports و Amazon Prime به ارزش ۵ میلیارد پوند در پایان فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۵ منقضی می شود. در حراج جدید فروش حق پخش لیگ برتر، آمازون دیگر شرکت نکرد.

طبق اعلام سازمان لیگ برتر علاوه بر اینکه مدت قرارداد یک سال افزایش یافته، ارزش قرارداد جدید نیز نسبت به قرارداد قبلی چهار درصد افزایش یافته است.

در قرارداد جدید، اسکای چهار بسته از پنج بسته لایسنس را خریداری کرده و حداقل ۲۱۵ بازی را به صورت زنده پخش خواهد کرد. TNT همچنین حداقل ۵۲ مسابقه را نشان می دهد. به این ترتیب این دو شبکه حداقل ۷۰ درصد از ۳۸۰ بازی لیگ برتر را به صورت مستقیم پخش خواهند کرد. شبکه بی بی سی نیز مانند گذشته بسته مربوط به حق پخش صحنه های حساس بازی ها را در برنامه معروف «مسابقه روز» منتشر کرد.دی” خریده است.

با این قرارداد جدید که درآمد سالانه دو میلیارد یورو برای باشگاه های لیگ برتری به همراه خواهد داشت، این لیگ جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین لیگ فوتبال اروپا بیش از پیش تقویت می کند و فاصله خود را با چهار لیگ معتبر اروپایی دیگر بیشتر می کند.

در سه دهه گذشته، فروش حق پخش تلویزیونی در بازار تلویزیون داخلی انگلیس همواره رشد فزاینده ای را تجربه کرده است و در حال حاضر هم سازمان لیگ و هم باشگاه ها از امنیت برنامه ریزی برای مهم ترین و باثبات ترین منبع درآمد خود حداقل تا قبل از آن برخوردار هستند. ۲۰۲۹. چهار لیگ اصلی دیگر در اروپا، بوندسلیگا (آلمان)، لالیگا (اسپانیا)، سری آ (ایتالیا) و لیگ ۱ (فرانسه) با حسادت به ارزش و نرخ رشد قراردادهای تلویزیونی در جزیره نگاه می کنند.

بوندسلیگا؛ زیر ارزش بازار

بالاترین سطح فوتبال آلمان، دومین لیگ پردرآمد اروپایی از نظر فروش حقوق تلویزیون داخلی است. لیگ فوتبال آلمان سالانه ۱.۱ میلیارد یورو از فروش حق پخش تلویزیونی بوندسلیگا درآمد دارد. یعنی تقریبا نیمی از درآمد سالانه قرارداد جدید لیگ برتر.

این قرارداد که در سال ۲۰۲۱ منعقد شد، چهار سال اعتبار دارد. مانند لیگ برتر انگلیس، دوره بعدی حق پخش بوندسلیگا از فصل ۲۰۲۵-۲۶ است و لیگ فوتبال آلمان در حال حاضر آماده می شود تا بسته های حقوق این دوره را به حراج بگذارد.

درآمد سالانه دوره قبل تا فصل ۲۰۲۰-۲۱ برابر با ۱۶.۱ میلیارد یورو بوده است. در آن حراج که مربوط به حقوق پخش فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰-۲۱ بود، بوندسلیگا توانست درآمد حق پخش خود را ۸۵ درصد افزایش دهد.

بیشتر حقوق پخش زنده مسابقات بوندسلیگا در اختیار سرویس پخش ورزشی Sky و Dazon است که هر دو با حق اشتراک کار می کنند. اسکای ۲۰۰ بازی را در روز شنبه و دازون ۱۰۶ بازی را در روزهای جمعه و یکشنبه پخش می کند. قرارداد با Dazon در آن زمان بزرگترین قرارداد پخش یک لیگ اروپایی با یک سرویس پخش اینترنتی بود. شبکه رایگان «Pro 7-SAT 1» نیز ۹ بازی را به صورت زنده نمایش می دهد.

بعید است که درآمد حاصل از فروش حقوق پخش بوندسلیگا در مزایده دوره بعدی رشد بیشتری داشته باشد. به گفته کارشناسان اقتصاد ورزش، دلیل اصلی رقابت نسبتا کم در بازار پخش تلویزیونی آلمان است.

بنابراین پیش بینی می شود رقم قرارداد دوره بعدی نیز در همین محدوده باقی بماند. به گفته کارشناسان، با توجه به تعداد زیاد هواداران در فوتبال آلمان و بوندسلیگا به عنوان پربیننده ترین لیگ فوتبال در جهان و همچنین وسعت بازار کشوری با جمعیت ۸۵ میلیون نفری و سومین اقتصاد بزرگ جهان. ، ارزش حقوق پخش تلویزیونی بوندسلیگا کمتر از قیمت بازار است.

اکثر حقوق پخش زنده مسابقات بوندسلیگا در اختیار Sky و سرویس پخش ورزشی Dazon است که هر دو بر اساس اشتراک کار می کنند.

لالیگا و بازار کوچک اسپانیا

لالیگا در فصل دوم قرارداد پنج ساله خود با Dazon و Moviestar متعلق به شرکت مخابراتی اسپانیایی Telefonica است که ارزش آن ۹۵.۴ میلیارد یورو است و از ۲۰۲۲-۲۳ تا ۲۰۲۶-۲۷ اجرا می شود. این قرارداد طولانی ترین قرارداد فروش حقوق پخش در اسپانیا است. لالیگا با این قرارداد توانست درآمد سالانه خود از فروش حق پخش در بازار داخلی را از ۹۸۰ میلیون یورو به ۹۹۰ میلیون یورو برساند و به مرز یک میلیارد یورو نزدیک کند.

کوچک بودن بازار اسپانیا در مقایسه با انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا و وسعت کمتر شبکه های تلویزیونی پولی در مقایسه با این کشورها، لالیگا را به چالشی جدی در رقابت با سایر لیگ های اروپایی تبدیل کرده است و بعید است که لالیگا درآمد در دوره های بعدی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

تفاوت در سری آ

قرارداد جدید فروش حق پخش تلویزیونی سری آ ایتالیا که با اسکای ایتالیا و دازون و از فصل ۲۰۲۴-۲۵ به مدت پنج سال منعقد شد، سرانجام پس از انتقادات مختلف در اکتبر سال آینده توسط باشگاه ها تایید شد. دلیل نارضایتی برخی باشگاه ها کاهش ارزش قرارداد جدید از ۴.۸ میلیارد یورو به ۴.۵ میلیارد یورو است. در قرارداد جدید، دازون برای پخش زنده ۲۶۶ بازی ۷۰۰ میلیون در هر فصل و اسکای برای پخش ۱۱۴ بازی از مجموع ۳۸۰ بازی، ۲۰۰ میلیون پرداخت خواهد کرد.

انتقادات از قرارداد جدید سری آ که درآمد سالانه لیگ را از این مکان به ۹۰۰ میلیون یورو کاهش داده، لوئیجی دی سیرو، رئیس سری آ را بر آن داشت تا از آن دفاع کند.

در ماه اکتبر، ۱۷ باشگاه از ۲۰ باشگاه در سری آ به قرارداد جدید رای مثبت دادند. یکی از حریفان، اورلیو دی لورنتیس، رئیس باشگاه ناپولی، قهرمان فصل گذشته سری آ بود که آن را “شکست کامل برای فوتبال ایتالیا” خواند. دی سیرو در پاسخ به این انتقاد در مصاحبه با یک پادکست ایتالیایی از این قرارداد دفاع کرد و گفت که فوتبال ایتالیا نسبت به سال های گذشته در وضعیت سالم تری قرار دارد.

مشکل کسب درآمد بیشتر سریال از فروش حق پخش داخلی با وجود بازار بالقوه، علاوه بر رسوایی ها و مشکلات سال های گذشته که جذابیت یک محصول رسانه ای را تحت تاثیر قرار می دهد، تعداد کم شبکه های پولی قدرتمند نسبت به بازار رسانه در بریتانیا و آلمان

لغو حراج در لیگ یک فرانسه

در بین پنج لیگ بزرگ اروپایی، لیگ یک فرانسه نامطلوب ترین وضعیت را از نظر فروش حق پخش در بازار تلویزیون داخلی دارد. سازمان لیگ فوتبال فرانسه حتی مجبور شد دو ماه پیش مزایده فروش این حقوق را لغو کند زیرا پیشنهادات دریافتی انتظاراتش را برآورده نکرد.

سازمان لیگ فرانسه قصد داشت مجموع درآمد سالانه تلویزیون داخلی و بین‌المللی خود را در بازه زمانی ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ به یک میلیارد یورو برساند. سازمان لیگ فرانسه برای مسابقات خود در بازارهای داخلی و خارجی و در واقع دو منبع درآمد مجزا محسوب می شود، همچنان به فروش این حقوق برای بازارهای خارجی و داخلی ادامه می دهد. فضا می فروشد.

گران ترین بسته دستمزد در این حراج که شامل دو بازی مهم در هر هفته و همچنین چهارمین بازی مهم هر هفته بود، ۵۳۰ میلیون یورو ارزش گذاری شد. بسته دستمزد دوم که شامل ۶ بازی باقی مانده بود ۲۷۰ میلیون یورو بود.

به گزارش وب سایت Athletic، سازمان لیگ فرانسه امیدوار بود آمازون پرایم و کانال پلاس که صاحبان حقوق فعلی پخش لیگ اول هستند، وارد رقابت با شبکه هایی مانند BeIN Sports قطر، Dazon و حتی اپل شوند. خدمات پخش اینترنتی در این مزایده. .

روزنامه ورزشی فرانسوی اکیپ بعداً گزارش داد که Dazon و BN در حراج پیشنهاداتی ارائه کردند اما نتوانستند انتظارات لیگ را برآورده کنند. کانال پلاس پیش از این اعلام کرده بود که قصدی برای رقابت در حراج جدید ندارد. حالا انتظار می رود سازمان لیگ فرانسه مستقیما با شبکه ها وارد مذاکره شود.

لغو حراج حق پخش تلویزیونی پس از فسخ ناگهانی قرارداد چهار ساله او با شرکت اسپانیایی Mediapro، شکست دیگری بود. مدیاپرو قرار بود تا سال ۲۰۲۴ مبلغ ۸۱۴ میلیون یورو در هر فصل به سازمان لیگ فرانسه بپردازد اما تنها پس از چند ماه همکاری قرارداد را فسخ کرد.

در حال حاضر، آمازون هشت بازی لیگ ۱ را در هفته نشان می دهد، در حالی که Channel Plus دو بازی را از طریق قرارداد مجوز فرعی با beIN Sports پخش می کند. آمازون ۲۷۵ میلیون یورو در هر فصل پرداخت می کند، در حالی که کانال پلاس ۳۳۰ میلیون یورو می پردازد.

به گفته کارشناسان ارزش حق پخش مسابقات لیگ یک فرانسه قطعا بالاتر از این ارقام است اما ارزش گذاری سازمان لیگ فرانسه در حراج جدید بسیار خوش بینانه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا